نبود متقاضی مسکن مهر در ۴ استان / آیین‌نامه تسهیل در واگذاری به دولت رفت

نبود متقاضی مسکن مهر در ۴ استان / آیین‌نامه تسهیل در واگذاری به دولت رفت

http://www.bananews.ir/قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر با بیان اینکه آیین‌نامه‌ای برای تصویب در دولت برای حذف برخی شرایط خرید مسکن مهر در شهرهای کم‌ تقاضا ارائه داده‌ایم، گفت: مشکل مسکن مهر بدون متقاضی در ۴ استان خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و لرستان است که باید تعیین تکلیف شود.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، در برخی از استان‌ها‌ واحدهای مسکن مهر بنا به دلایلی متقاضی ندارند و تعداد آنها نیز حدود ۴۴ هزار واحد مسکونی است، البته تعداد این واحد‌ها سال گذشته بیش از ۸۰ هزار واحد مسکونی بود‌ که امسال این عدد به نصف کاهش یافت‌.

‌تعیین تکلیف نشدن واحدهای مسکن مهر و نبود متقاضی برای این واحدها موجب شد‌ به تازگی‌ وزیر راه و شهرسازی آیین‌نامه‌ای را بر تعیین تکلیف این واحدها تهیه کند.

آیین‌نامه آخوندی که با هدف آسان‌تر شدن واگذاری این واحدها در نظر گرفته شده بر این اساس استوار است که برای حل و فصل مشکل واحدهای فاقد متقاضی در جاهایی که مشتری واجد شرایط نیست برخی شرایط چهار گانه اخذ مسکن مهر نظیر شرایط تأهل یا سکونت ۵ ساله در آن شهر و یا فرم جیم حذف شود.

البته قرار بر این است که برای اجرایی شدن این آیین‌نامه از هیأت دولت مجوزی اخذ شود.‌

در این راستا احمد اصغری مهر‌آبادی امروز در برنامه زنده تلویزیونی درباره این موضوع توضیح داد: در سال گذشته تعداد واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی ۸۰ هزار واحد بود که امسال به ۴۴ هزار واحد کاهش یافت.

وی ادامه داد: از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر‌ فقط ۴۴ هزار واحد که اغلب در مناطق محروم هستند متقاضی واجد شرایط ندارند در این راستا تلاش کردیم برای این واحدها تصمیمی اتخاذ کنیم.

قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر افزود: در این راستا متنی تهیه شد‌ تا از طریق دولت مجوزها اخذ شد‌ و شرایط ‌تعدیل شود؛ البته در دولت دهم هم چنین مجوزهایی برای واحدهای بدون متقاضی صادر می‌شد و در شهرهایی که تقاضا کمتر بود با تشخیص وزیر وقت، شرایط تسهیل می‌شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر آیین‌نامه شرایط واگذاری مسکن مهر درباره واحدهای بدون متقاضی در حال اصلاح است و بعد از مصوبه دولت، دستورالعملی به شورای مسکن استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مهرآبادی گفت: شرایط چهارگانه اخذ مسکن مهر شامل تأهل، ۵ سال سکونت در آن منطقه، عدم استفاده از امکانات دولتی و نداشتن مالکیت شخصی از اول فروردین ماه ۸۴ تاکنون است اما بسته به میزان تقاضا و واحدهای خالی در مناطق بدون متقاضی، تلاش می‌کنیم یک یا دو شرط را حذف کنیم و این بستگی به منطقه و شرایط زمان خود دارد.

قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر بیان کرد: به هر حال برای این واحدها هزینه شده است و دولت باید پول خود را برگرداند.

وی اظهار داشت: بسته به میزان تقاضا از این ۴۴ هزار واحد موجود شرایط را به گونه‌ای تسهیل می‌کنیم که تقاضا افزایش یابد.

‌مهر‌آبادی با بیان اینکه در ۱۳ استان، مسکن مهر فاقد متقاضی نداریم، گفت: در برخی از استان‌ها نیز تعداد واحدهای بدون متقاضی بسیار کم است مثلاً در آذربایجان ۱۳۰ واحد، خراسان شمالی ۳۰ واحد و هرمزگان ۳۲ واحد بدون متقاضی داریم.

وی تأکید کرد: ‌مشکل مسکن مهر بدون متقاضی در ۴ استان خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و لرستان است که باید تعیین تکلیف شود.

قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر اظهار داشت: از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر ۲۵۰ هزار واحد که به اتمام رسیده فاقد خدمات زیربنایی است که به دنبال اخذ اعتبار برای اجرای زیربنای آنها هستیم.

مهرآبادی گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی از محل فروش اراضی وزارتخانه رقمی برای تأمین زیرساخت‌های مسکن مهر اختصاص می‌یابد ضمن آنکه رایزنی‌هایی هم در این باره با وزارت نیرو داشته‌ایم اما وزارت نیرو نیز مشکل اعتباری دارد.

وی تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبار همه این ۲۵۰ هزار واحد امسال تحویل می‌شود البته باید تا پایان سال ۵۰۰ هزار واحد را تحویل دهیم؛ در حال حاضر ۲۸۰ هزار واحد هم در مرحله نازک‌کاری است که در صورت تأمین اعتبار باید تا پایان سال به اتمام برسد.

قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر با تأکید بر اینکه برنامه ما برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر پایان سال ۹۵ است، گفت: اتمام پروژه یعنی ساخت آنها اما برای تحویل باید محوطه‌ها و تأسیسات زیربنایی همه تکمیل باشد و این نیازمند اعتبار است.

مهرآبادی تأکید کرد: اگر اعتبار مورد نیاز برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر تأمین شود، با احتساب تسهیلات ۳۰ میلیونی تا پایان سال ۹۵ پروژه‌های مسکن مهر به اتمام می‌رسد.

قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر درباره افزایش تسهیلات مسکن مهر بیان کرد: مجوز افزایش رقم ۲۵ میلیون و ۳۰ میلیون اخذ شده است که به زودی اجرا می‌شود.

 

فارس

    نظرات