این بانک امنیت شغلی کارگران را تضمین می‌کند

این بانک امنیت شغلی کارگران را تضمین می‌کند

http://www.bananews.ir/دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از فراهم شدن مقدمات اولیه برای راه اندازی بانک اطلاعات کارگران خبر داده و می‌گوید: هماهنگی‌های لازم با استانداری‌ها و دفاتر پیشخوان برای مراجعه کارگران و ثبت اطلاعات در قالب خود اظهاری صورت گرفته و طرح از هفته آینده در مشهد اجرا می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، ایجاد بانک اطلاعات کارگران کشور نخستین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد و فعالان کارگری مهمترین مزایای این بانک اطلاعاتی را شناسایی و طبقه‌بندی کارگران ساختمانی و کارگران فاقد بیمه عنوان می‌کنند.

هادی ابوی امیدوار است: پس از یک بازه زمانی دو ماهه، این طرح به تدریج ظرف مدت شش ماه در تمامی استانهای کشور به اجرا درآید.

آنطور که دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور می‌گوید: این طرح شامل همه کارگران شاغل اعم از کارگران صنوف و کارگران ساختمانی است و قرار است با اجرای آن، کارگران فاقد بیمه در کشور شناسایی و از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

در طول سالهای گذشته فقدان یک بانک اطلاعات جامع از وضعیت کارگران کشور تصمیم‌گیری در خصوص خواسته‌ها و مطالبات قانونی کارگران را دشوار کرده بود و جای خالی آن به شدت احساس می‌شد حتی ایده تشکیل چنین بانک اطلاعاتی از سوی هیچ سازمان و دستگاهی مطرح نشده بود تا اینکه وزارت کار دولت یازدهم ضمن استقبال از چنین طرحی، موافقت خود را با اجرای آن اعلام کرد.

وزارت کار امیدوار است فراگیری این بانک اطلاعاتی به شناسایی و طبقه‌بندی کارگران فاقد شناسنامه کار کمک کند و آنها را تحت حمایت‌های اجتماعی و بیمه‌ای قرار دهد.

در حال حاضر آمار رسمی و مشخصی از تعداد کارگران فاقد بیمه، کارگران زیر پله و کارگرانی که در کارگاه‌ها به شکل پنهانی مشغول کارند، وجود ندارد.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بر این باور است که ایجاد بانک اطلاعات کارگران، موجب شناسایی کارگران محروم از مزایای بیمه شده،‌ زمینه بهره‌مندی خانوارهای کارگری از خدمات درمانی را فراهم کرده و به بیمه‌گریزی کارفرمایان پایان می‌دهد.

رحمت‌الله پورموسی می‌گوید: یکی از مشکلات مهم جامعه کارگری، بیمه‌گریزی است؛ متاسفانه برخی از کارفرمایان، تمایلی به بیمه کارگران خود ندارند و به اندازه کافی حقوق و مزایا به آنها نمی‌دهند؛ در صورتی که اگر بانک اطلاعات کارگران تشکیل شود از یک سو ثبات و امنیت شغلی کارگران تضمین می‌شود و از سوی دیگر امکان دریافت حقوق و دستمزد به میزان قانونی برای کارگران به وجود می‌آید.

در حال حاضر همه کارگران زیرنظر تشکل‌های کارگری قرار ندارند و بسیاری از آنها فاقد انجمن صنفی هستند، عده‌ای نیز شناخته شده نیستند و به شکل مهجور و زیرپله‌ای به کسب و کار کوچکی مشغولند به نظر می‌رسد وجود یک بانک اطلاعاتی جامع از این دسته کارگران که به شناسایی و ساماندهی آنها کمک کند بیش از هر زمان دیگری ضروری باشد چرا که در سایه این بانک اطلاعاتی، حفظ امنیت شغلی کارگران رقم خورده و امکان برقراری بیمه برای آنها فراهم می‌شود.

سازمان تامین اجتماعی نیز با در اختیار گرفتن آمار کارگران کشور و اطلاع از وضعیت، فرایند بیمه‌ای و نوع بیمه اعم از تامین اجتماعی و خویش فرمایی در جهت خدمت رسانی بهتر به جامعه کارگری گام بر می‌دارد و دستگاههای مسئول از جمله وزارت کار در جریان مباحثی همچون هدفمندی یارانه‌ها، اختصاص سبد حمایتی دولت و مسکن کارگری با اتکا به اطلاعات به دست آمده تصمیم‌گیری‌ می‌کنند.

 

ایسنا

    نظرات