در قدیمی‌ترین مسجد تهران چه خبر است؟

در قدیمی‌ترین مسجد تهران چه خبر است؟

http://www.bananews.ir/دقیقا مانند ۸ سال پیش خاک‌ها را کنار حیاط روی هم جمع کرده‌اند و کنار باغچه هم سنگفرش‌هایی چیده‌اند که از ظاهرشان می‌توان عمری دست‌کم به بلندی پهلوی را تخمین زد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، «مسجد جامع بازار» یا همان کهن‌سال‌ترین مسجد تهران که قدیمی‌ترین شبستان آن شاید بیش از حدود هزار سال عمر دارد، به نظر می‌رسد باز هم در دست بازسازی است، بازسازی‌هایی که گفته می‌شود این بار به پشت‌بام مسجد رسیده است.

مدیر اداره‌ روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پس از گرفتن اطلاعات از مهدی معمارزاده - ناظر این پروژه - در این زمینه توضیح داد: در مقطعی بخشی از گنبد مسجد جامع فروریخته بود، به همین دلیل عملیات سبک‌سازی آن توسط این اداره کل آغاز شد و اکنون بخش دیگری از این مرمت و سبک‌سازی در دست انجام است.

وجیهه قاسمی افزود‌: در دوران گذشته به دلیل اختلاف وزنی که پشت‌بام این مسجد داشته، رطوبت به لایه‌های پایینی بنا رسیده و گنبد و محراب مسجد در بخش‌هایی ریخته و در بخش‌هایی آسیب‌های جدی دیده بود، به همین دلیل از حدود دو ماه پیش و پس از تهیه‌ طرح مرمت این مسجد تاریخی، عملیات «مرمت اضطراری» مسجد جامع بازار آغاز شده است.

او انجام این پروژه را با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر محراب و سقف این بنا دانست و گفت:‌ نخست قرار است این عملیات اضطراری انجام و پس از رسیده به نتیجه‌ مطلوب در این زمینه، در فازهای بعدی به مرمت و ساماندهی بخش‌های دیگر این مسجد تاریخی مانند ورودی شبستان‌ها و دیوارهای نم کشیده‌ی مسجد رسیدگی شود.

کهنسال‌ترین مسجد تهران با قدیمی‌ترین شبستان خود با هزار سال عمر، به نام «آیت‌الله شاه آبادی» و شبستان دوم آن، یعنی شبستان «عتیق» با ۷۰۰ سال عمر در دل بازار تهران قرار دارد. درهای این مسجد مانند سال‌های دور برای نمازگزاران باز می‌شود و در یکی از اتاق‌های کوچک حیاط آن پس از کاوشی که چند سال گذشته در این بنا انجام شد، آثار به دست آمده از این کاوش به عنوان موزه‌ی مسجد نگه‌داری می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات