خسارت سیل به ساخت وسازهای غیرمجاز تعلق نمی‌گیرد

خسارت سیل به ساخت وسازهای غیرمجاز تعلق نمی‌گیرد

http://www.bananews.ir/رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران علت اصلی سیلاب اخیر را تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور دانست و گفت: طی نیم قرن اخیر ۳۰درصد اراضی جنگلی کشور تخریب شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، علی‌محمد شاعری با بیان این مطلب اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر مراتع کشور به‌شدت از بین رفته به‌طوری که بیش از ۹۰درصد پوشش گیاهی و مراتع در شرایط ضعیف و در حال تخریب قرار دارند. وی با بیان اینکه سالانه حداقل ۵۰هزار هکتار بیابان‌زایی داریم، افزود: طی ۵۰سال گذشته حدود ۶میلیون هکتار اراضی جنگلی در کشور از بین رفته به‌عبارتی سالانه حدود ۱۰۰هزار هکتار جنگل از سال ۱۳۴۰تاکنون در کشور تخریب شده است.

شاعری ‌با بیان اینکه سیل اخیر در تهران و برخی شهرهای کشور یکی از رخدادهای طبیعی به شمار می‌رفت، افزود: متأسفانه شاهد این بودیم که به‌دلیل تخریب محیط‌زیست، بارندگی‌ها تبدیل به رواناب‌ها و سیلاب‌ها شد و خسارات مالی و جانی متعددی به بار آورد. شاعری تصریح کرد: در گذشته میزان بارندگی‌ها در تهران و کل کشور بسیار بیشتر از حال حاضر بوده اما میزان سیلاب‌ها و خسارات ناشی از آن به‌مراتب کمتر بوده است.

وی با طرح این پرسش که چه چیزی موجب تبدیل رخدادهای طبیعی به بلایا شده است، گفت: وقوع سیل، طوفان‌های شن، خشکسالی و... کشور را تهدید می‌کند که تمامی این وقایع به‌دلیل تخریب سرزمین است. شاعری با تأکید بر اینکه باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن انجام داد، تصریح کرد: ایران جزو ۱۰کشور بلاخیز دنیاست، ما نباید با رفتارهای نامناسب این رتبه را به کمتر از این رقم تقلیل دهیم. ‌ شاعری با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها بیان کرد: در اینگونه موارد مسئولان نباید هیچ‌گونه مماشاتی با افراد خاطی داشته باشند و طبق قانون اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وساز به این افراد نباید داده شود.

 

معماری نیوز

    نظرات