پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران

http://www.bananews.ir/پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران ۱۸ تا ۲۱ مرداد با حضور فعالان این صنعت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران ۱۸ تا ۲۱ مرداد در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

برگزاری این نمایشگاه که صبح ۱۸ مرداد با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح خواهد شد، امسال به عهده اتاق تعاون ایران گذاشته شده است. نمایشگاهی که همه ساله با حضور تعداد زیادی از فعالان حوزه‌های گوناگون صنعت ساختمان، بازدیدکنندگان فراوانی را به خود جلب می‌کند.

این حوزه‌ها شامل لوله اتصالات و شیرآلات، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی، گروه صنایع برق و الکترونیک ساختمان، گروه در و پنجره، گروه کاشی، سرامیک و چینی‌آلات بهداشتی، رنگ چسب و رزین‌، گروه مصالح ساختمانی، نهادهای مالی خدماتی و بیمه‌ای ساختمان، انبوه‌سازان و شرکت‌های مسکن‌ساز و ... است.

سال گذشته نمایشگاه صنعت ساختمان توانست با جذب نزدیک به ۱۰۰ هزار بازدیدکننده، سومین نمایشگاه پربازدید کشور بعد از کتاب و خودرو و دومین نمایشگاه پربازدید تخصصی باشد. رکوردی که حتی علاقه‌مندان به این صنعت را متعجب کرده بود.

پس از کسب تجربه بازدید ۱۰۰ هزار نفره نمایشگاه چهاردهم صنعت ساختمان، بسیاری از فعالان این صنعت خود را برای حضور خلاقانه‌تر، گسترده‌تر و پرفروش‌تر در نمایشگاه پانزدهم ساختمان آماده کردند ولی با سد بزرگ قیمت سنگین غرفه‌ها مواجه شدند که به طرز عجیبی همه غرفه‌ها اجاره داده شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران قیمت غرفه‌های داخل سالن‌های کم‌بازدید و کم‌امکانات (نبود وسایل سرمایشی) را ۱۰۲ هزار تومان برای هر متر مربع انتحاب کرده بود و برای سالن‌های پربازدید مانند سالن میلاد نیز تا ۱۵۰ هزار تومان در هر متر مربع از فعالان این صنف پذیرایی کردند.

این مبلغ برای غرفه‌دارانی که می‌خواستند در محوطه نمایشگاه غرفه دایر کنند نیز متفاوت بود؛ افرادی که در محوطه اصلی کنار سالن میلاد بودند تا متری ۸۷ هزار تومان و غرفه‌هایی که از دسترس دورتر بودند تا ۵۰ هزار تومان هم می‌رسید. البته برخی غرفه‌های رایگان نیز مانند همه نمایشگاه‌ها در اختیار مؤسسات خیریه، مشاوره خانواده و روانشناسی در این نمایشگاه وجود دارد که جایگاه آنها از پیش مشخص است.

یکی دیگر از مشکلات پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان، ایجاد بازار سیاه در اجاره غرفه‌های جانمایی‌شده بود. مالکان این غرفه‌ها حاضر بودند با اخذ مبالغی سنگین جانمایی خود را به شرکت‌های مشهورتر و پولدارتر بفروشند. غرفه‌هایی که گاه تا ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اجاره داده می‌شد.

همچنین از دیگر اقدامات این نمایشگاه، راه‌اندازی کتاب نمایشگاه بود که از سوی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به یک شرکت خصوصی واگذاری انحصاری شده بود؛ کاری که معمولا در بسیاری از نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد ولی در این نمایشگاه با قیمت‌های نجومی از فعالان صنعت ساختمان، به استقبال چاپ آگهی‌هایشان رفته‌اند؛ ضمن اینکه همین صفحات نیز به مزایده گذاشته شده و به عنوان مثال صفحه داخل جلد که در سایت رسمی اتاق تعاون ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، از سوی یک شرکت تولیدکننده در و پنجره یوپی‌وی‌سی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان برنده مزایده غیر قانونی خریداری شده است.

از دیگر اتفاقات این نمایشگاه، انتخاب یکی از نشریات مشهور فعال در صنعت ساختمان به عنوان ناشر انحصاری ویژه‌نامه‌ها یاد شده است؛ اما از هم اکنون بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی به دنبال کسب آگهی در ویژه‌نامه‌های غیرقانونی‌ای که توسط موزعانی که با مبالغی کم به اجاره گرفته شده‌اند، در حال اخذ آگهی از غرفه‌داران هستند.

به گفته کارشناسان، صنعت ساختمان در ایران نزدیک به ۱۴۰ نوع صنعت را مستقیما و ۳۰۰ نوع صنعت را به طور غیر مستقیم با خود همراه می‌کند که به همین دلیل است این صنعت را موتور محرکه اقتصاد ایران نام نهاده‌اند؛ برگزاری صحیح، قانونمند و تحت نظارت مستقیم این نمایشگاه‌ از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت شرکت نمایشگاه‌های کشور، می‌تواند به شکوفایی اقتصادی کشور در بخش نمایشگاهی صنعت ساختمان و سایر بخش‌های مرتبط با آن کمک کند.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات