اعلام آمادگی وکلای پایه یک برای دفاع از میراث‌فرهنگی در مقابل دیوان عدالت اداری

اعلام آمادگی وکلای پایه یک برای دفاع از میراث‌فرهنگی در مقابل دیوان عدالت اداری

www.bananews.irمعاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص ۳۵ پرونده‌ای که دیوان عدالت اداری رای بر خروج آثار تاریخی ثبت شده از فهرست آثار ملی داده است، گفت: گروهی از وکلای پایه یک اعلام آمادگی کرده‌اند که از حقوق میراث فرهنگی در صدور چنین رای‌هایی دفاع کنند.

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، سید مسعود علویان صدر صبح امروز در نشست خبری درباره تخریب کاخ شیخ خزعل و آثار تاریخی بندر مهروبان در خوزستان که طی روزهای توسط یکی از نهادهای نظامی کشور تخریب شده است گفت: در نقاط صفر مرزی حفاظت با نیروهای مسلح است و ورود میراث فرهنگی به این مناطق با مجوز باید انجام شود اما متأسفانه نیمه شب این دو اثر تاریخی تخریب شده‌اند و وقتی نیروهای میراث فرهنگی به محل وقوع حادثه رسیدند دیگر کار از کار گذشته بود.

وی در ادامه افزود: اما این قول را می‌توانیم بدهیم که دیگر این موضوع تکرار نشود.

انعکاس تخریب آثار تاریخی توسط یک نهاد نظامی به مقام معظم رهبری

----------------------------------------------------------

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه موضوع تخریب این دو اثر ثبت شده توسط یکی از نهادهای نظامی به فرمانده نیروهای مسلح اعلام شده است گفت: از فیروزآبادی فرمانده نیروهای مسلح خواسته‌ایم که سریعا موضوع را پیگیری کنند و از تکرار چنین مواردی جلوگیری شود ما همکاری‌ها و همراهی‌ها را با ستاد داشته‌ایم.

علویان صدر تصریح کرد: ما امیدواریم و این قول را می‌دهیم که موضوعات اینچنینی دیگر تکرار نشود اما اگر از طریق فرمانده نیروهای مسلح به نتیجه نرسیم موضوع را به مقام معظم رهبری منعکس خواهیم کرد تا انشاءالله دستورات لازم را معظم‌له صادر کنند.

پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌های مرمت خانه‌های تاریخی توسط دولت

----------------------------------------------------------

وی درباره ثبت میراث فرهنگی تاکید کرد: ثبت در واقع نقطه آغاز برای احیای آثار تاریخی است ثبت و مفاهیم قانونی مبتنی بر آن دلالت بر منافع ملی دارد و نمی‌‌توان از آن به عنوان منافع حاکمیتی یاد کرد به طوریکه وظیفه میراث فرهنگی در ثبت تملک نیست بلکه احیای میراث فرهنگی با مردم و برای مردم است.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه تا ۵۰ درصد هزینه‌های مرمتی را دولت برای خانه‌های تاریخی و آثار تاریخی می‌پردازد گفت: شهردای‌ها به موجب صدور رای برای خروج از ثبت آثار تاریخی نباید مجوز تخریب بدهند بلکه پیش از آن باید از میراث فرهنگی استعلام کنند.

علویان صدر با اشاره به اینکه ثبت دارای یک شأن اداری نیست بلکه شأن علمی دارد، گفت: برای ثبت آثار تاریخی مراحلی طی می‌شود که ابتدا با استفاده از نیروهای خبره بنای ثبتی شناسایی پرونده تشکیل و در شورای فنی استان تصویب می‌شود و پس از تأیید کمیته‌های تخصصی به شورای عالی ثبت ارجاع می‌شود.

وی تأکید کرد: بایستی مردم از شأنیت آثار ثبتی اطلاع پیدا کنند.

بهر‌ه‌گیری از ظرفیت NGO‌ها در تشکیل پرونده‌های ثبتی

----------------------------------------------------------

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه امسال ایران عضو کمیته بین‌الدولی پاسداشت از میراث معنوی جهانی شد، گفت: ایران امسال در یونسکو بیشترین پرونده‌ها را داشت که با رای اکثریت به تصویب رسید ما در جهان اولین کشوری هستیم که توانستیم پرونده‌های چند ملیتی در یونسکو داشته باشیم.

علویان صدر ادامه داد: می‌خواهیم از ظرفیت NGO‌ها در فرآیند تهیه پرونده‌های ثبتی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: امسال توجه به بافت‌های تاریخی نسبت به تعیین محدوده برای آنها جزء اولویت‌ها قرار گرفته است بطوریکه در حال حاضر ۱۶۰ بافت تاریخی را تعیین حدود کرده‌ایم و شرایط آنها را به مراجع ذیربط اعلام کرده‌ایم.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: ثبت بافت‌های تاریخی را نیز از این پس پیگیری می‌کنیم.

اعلام آمادگی وکلای پایه یک برای دفاع از میراث فرهنگی در مقابل دیوان عدالت اداری

----------------------------------------------------------

علویان صدر در پاسخ به فارس در خصوص ۳۵ پرونده‌ای که دیوان عدالت اداری رای بر خروج آثار تاریخی ثبت شده از فهرست آثار ملی داده است گفت: گروهی از وکلای پایه یک اعلام آمادگی کرده‌اند که از حقوق میراث فرهنگی در صدور چنین رای‌هایی دفاع کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه طولانی بودن سیر بررسی پرونده‌های حقوقی باعث می‌شود پیگیری‌های میراث فرهنگی نمودی نداشته باشد.

در حال حاضر ۴۰ هزار آثار ثبتی داریم که اگر مراقبت‌های اجتماعی از آنها نشود قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره موضوع طوس نیز گفت: طوس یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی ماست و استانداری اعلام کرده است که با رعایت ضوابط میراث فرهنگی اقدامات خود را انجام خواهد داد.

 

ارسال ۶ پرونده ثبت میراث فرهنگی در یونسکو طی سال آینده

---------------------------------------------------------

وی درباره پرونده‌هایی که سال آینده از طرف ایران به یونسکو ارسال خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۱۵ پرونده در نوبت ثبت داریم که تا ۷ ژانویه مهلت داریم از بین آنها دو پرونده را برای ثبت جهانی در یونسکو تعیین کنیم از سوی دیگر ۴ پرونده میراث در خطر را که شامل دانش سنتی بافت پارچه زربفت، دانش سنتی پارچه مخمل، دانش دریانوردی و قصه‌پردازی اجرایی است را سال آینده در یونسکو مطرح خواهیم کرد.

تخریب سرای دلگشا همچنان متوقف است

-----------------------------------------------------

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به فارس درباره آخرین وضعیت پرونده تخریب سرای قاجاری دلگشا در بازار تهران گفت: همچنان پروژه تخریب توسط میراث فرهنگی متوقف شده است.

امید غنمی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست درباره خروج برخی از آثار تاریخی از فهرست آثار ملی توسط دیوان عدالت اداری گفت: چنانچه هر اثری از فهرست میراث ملی هم خارج شود باید مردم در جریان امور باشند طی سال‌های اخیر تعداد احکام دیوان عدالت اداری در خصوص خروج آثار تاریخی از فهرست ملی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: ما اعتراض خودمان را به رئیس قوه قضائیه و رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرده‌ایم و مستنداتی را ارائه کرده‌ایم که احکام صادر شده از نظر حقوقدانان ما وجهه قانونی ندارد.

غنمی در توضیح مستنداتی که ارائه کرده‌اند گفت: فقها در سال ۱۳۶۲ درباره موضوع خاصی اظهار نظر کرده‌اند که در حال حاضر دیوان عدالت اداری این مورد خاص را به پرونده‌های دیگر میراث فرهنگی تعمیم می‌دهم در حالی‌که فقهای شورای نگهبان در سال ۷۵ خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی را جایز اعلام نکردند.

صمدی عضو شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی نیز در ادامه اظهارات غنمی گفت: قانون سال ۷۵ درباره ثبت آثار و نحوه رفتار با مالکان خصوصی است که این قانون مورد تأیید و استناد سازمان میراث فرهنگی است.

وی درباره اعلام اسامی ۳۵ اثر تاریخی که از فهرست آثار تاریخی حذف شده است گفت: رای دیوان عدالت اداری برای بعضی از این پرونده‌ها قطعی است و مابقی آنها هنوز قطعی نشده است به همین دلیل اسامی آنها را نمی‌توان منتشر کرد.

لشکری یکی دیگر از اعضای شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی درباره تعیین حریم منطقه تاریخی شوش اظهار داشت: سال ۶۸ برای شوش تعیین حریمی صورت گرفته است که این حریم مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی است و تعیین حریم‌های دیگری که صورت گرفته است شخصی انجام شده است.

خوشنویس رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز درباره ارتباط ایران با ایتالیا اظهار داشت: بخش عمده‌ای از کارهای علمی که ایتالیایی‌ها می‌‌توانند با ما داشته باشند مرمت پاسارگاد، ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران و چاپ و نشر کتاب‌هایی در زمینه اتمام باستان‌شناسی در مسجد جامع است.

 

    نظرات