مرگ زمستانی در کمین است

مرگ زمستانی در کمین است

http://www.bananews.ir/یک کارشناس ایمنی ساختمان هشدار داد: با فرا رسیدن فصل سرما خطر مسمومیت و گازگرفتگی، جان ساکنین مسکن مهر از جمله نظرآباد البرز را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، جواد نوفرستی اظهار کرد: با ورود موج سرما و روشن شدن بخاری‌ها در خانه‌های مسکن مهر که فاقد تاسیسات گرمایشی مناسب هستند و غالبا از بخاری فاقد دودکش ایمن استفاده می‌کنند، مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن CO و گازگرفتگی و مرگ خاموش، جان ساکنین را به شدت تهدید می‌کند و بروز حادثه قطعی است و فراتر از بحث احتمال است.

وی افزود: به عنوان نمونه می‌توان به پروژه مسکن مهر نظرآباد البرز اشاره کرد که اکثر ساکنان به علت مضیقه مالی و همچنین عدم آگاهی از خطرات جدی از سیستم گرمایش لوله کشی شوفاژ (رادیاتور) با پکیج برخوردار نیستند و در شرایط کاملا ناایمن و غیر استاندارد و بدون انشعاب گاز مجاز یا بدون دودکش استاندارد، از بخاری برای گرمایش استفاده می کنند.

این کارشناس بهینه سازی انرژی و ایمنی ساختمان هم‌چنین با اشاره به هشدارهایی که قبلا در این خصوص داده بود خاطرنشان کرد: دو سال قبل نیز با پیش‌بینی بروز چنین مواردی و مشاهده اولین نمونه‌های غیرایمن مشابه، طی نامه ای به وزارت راه و شهرسازی وقت و همزمان انتشار رسانه‌ای یادداشتی با موضوع "هشدار، پیشگیری از مرگ خاموش در مسکن مهر" هشدار و پیشنهاد لازم را ارایه کردم.

نوفرستی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد داده شده در نامه و یادداشت فوق که پذیرفته و اجرایی شد، تحویل مسکن مهر با نصب پکیج توسط سازنده الزامی شد تا تحت نظارت مهندسین ناظر گاز سازمان نظام مهندسی، تایید و سپس انشعاب گاز شهری آنها وصل شود.

وی با بیان این‌که پروژه نظرآباد نمونه‌ای است از صدها پروژه غیرایمن مشابه مسکن مهر در سراسر کشور؛ تاکید کرد: در بسیاری از این پروژه‌ها دستورالعمل یا الزام ایمنی فوق رعایت نشده و مسکن مهر، بدون نصب پکیج تحویل مالکین شده است که نتیجه آن را شاهد هستیم. لذا قبل از وقوع هر حادثه‌ای آگاهی‌رسانی گسترده با هدایت و پیگیری انجمن جامعه ایمن با کمک شرکت گاز و آتش نشانی و دیگر دستگاههای مرتبط و استمداد از دستگاه‌های مختلف و همچنین اقدام اجرایی برای رفع موارد کاملا ناایمن و ایمن سازی واحدهای مسکن مهر ضروری است.

این کارشناس ایمنی مسکن گفت: در فاز اول، آگاهی رسانی به ساکنین واحدهای این پروژه‌ها برای در خطر بودن سلامت و جان اعضای خانواده شان، آگاهی رسانی به مسئولین و مدیران و ذی‌نفوذان پروژه و واحدهای در حال تکمیل، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات