طوفان ۸۳ کیلومتری ادارات زابل را به تعطیلی کشاند

طوفان ۸۳ کیلومتری ادارات زابل را به تعطیلی کشاند

http://www.bananews.ir/میزان گردوغبار موجود در هوا به اندازه‌ای است که تنفس را برای افراد واقعاً با مشکل مواجه می‌سازد و افراد برای تردد در شهر باید حتماً از ماسک یا پارچه مرطوب استفاده کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir امروز یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ بدلیل آلودگی شدید هوا و وجود ذرات معلق در آسمان منطقه، از سوی فرمانداری ویژه زابل، کلیه ادارات، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی تعطیل اعلام شد.

این گزارش حاکی از آن است که گردوغبار در منطقه‌ی سیستان همچنان ادامه دارد و سلامتی مردم را به طورجدی تهدید می‌کند.

کارشناس اداره هواشناسی زابل گفت: سرعت طوفان در لحظه مخابره خبر ۸۳ کیلومتر بر ساعت است و این امر موجب شده تا در مناطق مختلف شعاع دید را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار گیرد.

عابدی  میزان دمای زابل در لحظه مخابره خبر را ۳۰ درجه سانتیگراد عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اعلام سرعت طوفان و گرما در منطقه سیستان، واقعیست و برچه اساس صورت می‌گیرد، گفت: اعلام خبر طوفان باید براساس واقعیت صورت پذیرد چرا که اگر این امرمحقق نشود بدلیل اینکه ازجمله آیتم‌های اصلی لغو یا انجام پروازها گزارش هواشناسی است، پس باید این گزارش‌ها به صورت واقعی و درست داده شود چون اگر گزارشی غیرواقع داده شود تصور کنید می‌تواند چه فاجعه‌ای را بدنبال داشته باشد.

وی درباره اینکه چقدر دستگاه‌های اندازه‌گیری سرعت و دما در ایستگاه هواشناسی زابل بروز است گفت: تمامی دستگاه‌های اندازه‌گیری اعم از سرعت سنج‌ها و دماسنج‌ها بر اساس استانداردهای جهانی بوده و بروز است.

کارشناس اداره هواشناسی زابل افزود: از نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، خبرنگاران و همه کسانی که دغدغه سیستان را دارند دعوت می‌کنیم که برای بازدید از ایستگاه هواشناسی زابل بیایند و با نحوه کار و شرایط اندازه‌گیری دما و طوفان توسط همکاران ما، از نزدیک آشنایی پیدا کنند.

این گزارش حاکی از آن است که گردوغبارمعلق در آسمان منطقه که ناشی از طوفان‌های شن است، همیشه در منطقه‌ی سیستان موجب شده تا زندگی مردم در این منطقه با مشکل مواجه شود و بیشترین آسیب به کودکان، افراد مسن، بیماران ریوی و زنان خانه‌داری وارد آید که مرتباً برای تمیزی محیط زندگی‌شان به گردگیری خانه‌های خود می‌پردازند.از سوی دیگر گرمای بسیار بالا در منطقه سیستان نیز به عنوان عاملی دیگر در منطقه مشکلات عدیده‌ای از جمله گرمازدگی و تبخیر بالای آب و مسایلی از این قبیل را بوجود آورده که مجموع این شرایط منجر شده تا مردم از شرایط کنونی درمنطقه سیستان احساس نارضایتی کنند.

البته این بدان معنی نیست که سایرافراد در این منطقه از مضرات و خطرات این طوفان‌ها و گرد و غبار در امان هستند و هیچ‌گونه آسیبی به آنها وارد نمی‌آید، بلکه همان‌طور که ذکر شد بروز طوفان در این منطقه باعث شده تا به همه‌ی اقشار و تمامی مردم آسیب برسد و زندگی برای همگان با مشکل مواجه شود. حال با توجه به شرایط ذکر شده، توجه ویژه دولت مردان به این نقطه و ارائه‌ی راهکارهای مناسب جهت مهار شن‌های روان، استفاده‌ی بهینه از طوفان‌ها باعث می‌شود تا آسیب‌های وارده به مردم بوسیله‌ی طوفان شن کمتر شده و امید به زندگی در دل مردم تقویت شود.

در منطقه سیستان با توجه به شرایط چند سال اخیر خشکسالی اگر وزش باد هرچند با سرعت کم نیز صورت گیرد امکان بلندشدن گردوغبار غلیظ در آسمان را فراهم کرده و مشکلات عدیده‌ای برای مردم منطقه بوجود می‌آورد.

خشکسالی‌های چند ساله‌ی اخیر منطقه‌ی سیستان و خشکی یا کم‌آبی رودخانه‌ی هیرمند به عنوان شاهرگ حیاتی منطقه و همچنین خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون که هفتمین تالاب آب شیرین جهان محسوب می‌شود موجب شده تا به محض وزش باد و طوفان، گردوغباری غلیظ آسمان منطقه را فراگرفته و مشکلات متعدد تنفسی را برای مردم در این منطقه‌ی محروم فراهم آورد.

 

ایسنا

    نظرات