مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟

مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟

http://www.bananews.ir/از وقتی که جهش قیمت دلار در سال ۱۳۹۱ به عنوان یک ویروس کشنده به جان بخش مسکن افتاد، این بخش چنان بیمار شد که هنوز هیچ طبیبی نتوانسته نسخه‌ی شفابخشی را از آستینش برای شفای آن بیرون آورد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir  وقتی قیمت ارز یکباره سه برابر شد و تورم بالا رفت، قدرت خرید مردم با قیمت مسکن به قدری دچار عدم تعادل شد که مسکن تب کرد تا این‌که به کما رفت. با این حال امیدها بر این است که این بیمار بالاخره یک روز از کما بیرون بیاید اما زمان آن مشخص نیست.

هم‌اکنون سرنوشت مسکن به عنوان دردانه‌ مردم به دغدغه‌ای عمومی تبدیل شده است. لذا روش‌های درمان بسیاری از دارو تا شوک روی آن انجام شد که آخرین روش، پرداخت وام‌های ۸۰ میلیون تومانی است. اما به گفته‌ی کارشناسان این دارو هم مسکنی است که قابلیت درمان قطعی مسکن را ندارد و تنها می‌تواند به حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ دامن بزند.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که قدرت خرید مردم به عنوان عامل محرک رونق بخش مسکن افزایش نیابد، مسکن از رکود خارج نخواهد شد.

احمد تولا، کارشناس مسکن می‌گوید: تا وقتی نتوانیم اقتصاد مقاومتی را در کشور استوار کنیم به طور متوالی وضعیت رکود و تورم در بخش‌های مختلف از جمله مسکن ادامه خواهد داشت. معمولا دولت‌ها وقتی با تورم سرسام‌آور مواجه می‌شوند، برای فرار از تورم به سمت رکود می‌روند و بازار را دچار تنگی نقدینگی می‌کنند و می‌گویند به تورم فائق آمدیم؛ در حالی که از یک بیماری به نام تورم به بیماری دیگری به نام رکود پناه برده‌اند. سپس ناچارا نقدینگی تزریق می‌شود و این سیکل معیوب ادامه می‌یابد. به این ترتیب به نظر می‌رسد مشکل بخش مسکن فقط نبود تقاضا نیست؛‌ چرا که انباشت تقاضا نیز می‌تواند باعث افزایش قیمت به‌ویژه در بخش مسکن ارزان قیمت شود.

تولا در این خصوص می‌گوید: به احتمال زیاد سال آینده با انباشت تقاضا مواجه می‌شویم. اگر این انباشت پاسخ داده شود قیمت‌ها هم کنترل می‌شود و در غیر این صورت به جهش قیمت منجر خواهد شد. البته باید در نظر داشت که جهش قیمت در آینده، به تقاضای بازار بستگی دارد. اقتصاد بدون تقاضا هیچ توجیهی نخواهد داشت. لذا هرچقدر هم که قیمت‌ها بالا برود اگر مشتری نباشد خانه‌ها روی دست سازندگان می‌مانند و سرمایه‌های کشور راکد می‌شوند. وجود ۴۰۰ هزار خانه خالی در شهر تهران که بخش زیادی از آن را خانه‌های لوکس بدون مشتری تشکیل می‌دهند این مساله را اثبات می‌کند.

محمد عدالت‌خواه، کارشناس مسکن نیز شرایط بخش مسکن را به یک آشفته‌بازار تشبیه و اظهار می‌کند: در قسمت خانه‌های ارزان قیمت مسکن مهر اضافه ساخت داریم. مسکن مهر روی دست دولت مانده و تقاضا برای اسکان در آنها کم است. در قسمت لوکس‌سازی هم خانه بیش از نیاز بازار ساخته شده است. از سوی دیگر در آینده با هجوم تقاضا مواجه می‌شویم. ضمن این‌که کلی خانه‌ی فرسوده و غیرایمن داریم که باید مرمت شوند. لذا دولت باید تدابیری را در قالب «طرح جامع مسکن» به موازات هم برای این آشفته‌بازار اتخاذ کند.

اما آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، رکود مسکن را عامل گرفتار شدن بخش‌های اقتصادی دیگر دانسته و می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در شورای برنامه ریزی مسکن و شهرسازی باید درباره آن بحث شود موضوع خروج از رکود مسکن است که در حوزه‌های اقتصادی، این بخش در اولویت قرار دارد. وقتی مسکن دچار رکود می‌شود بسیاری از صنایع از جمله صنعت فولاد گرفتار این مشکل می‌شود و در پی آن صنایع دیگر نیز متاثر از این رکود خواهند بود.

آخوندی هم‌چنین بیان می‌کند: وقتی مسکن دچار رکود می‌شود صنایع سیمان نیز با رکود مواجه خواهد شد و سهام بسیاری از شرکت‌های سیمانی، پتروشیمی و فولاد افت می‌کند. پیامدهای زنجیره‌ای رکود مسکن بسیار زیاد است بنابراین موضوع خروج مسکن از رکود باید در اولویت ستاد اقتصادی دولت باشد.

 

ایسنا

    نظرات