ارزان‌سازی به معنای به صرفه‌بودن ساخت‌وساز نیست/ بیشتر ساختمان‌ها مهندسی‌ساز نیستند

ارزان‌سازی به معنای به صرفه‌بودن ساخت‌وساز نیست/ بیشتر ساختمان‌ها مهندسی‌ساز نیستند

http://www.bananews.ir/مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که ارزان‌سازی ساختمان همیشه به معنای به‌صرفه بودن ساخت‌وساز نیست گفت: این کار گاهی باعث هزینه‌های گزافی می‌شود که صرفه ساخت مسکن را به طور کل از بین می‌برد.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، منوچهر شیبانی‌اصل با اشاره به مهندسی‌ساز نبودن بیشتر ساختمان‌ها درباره پیامدهای رعایت نکردن مبحث ۱۹‌ام مقررات ملی ساختمان گفت: صرفه اقتصادی ساخت‌و‌ساز به منزله سودجویی نیست. عده‌ای تصور می‌کنند که اگر مبحث نوزدهم ساختمان را رعایت نکنند ساختمانی به صرفه خواهند داشت در حالیکه اجرای کامل این بند در ساختمان هم در طول عمر مفید ساختمان، هم برای بهره‌برداران و هم مملکت مفید خواهد بود. در حالیکه با رعایت‌نشدن این بند، تنها سود لحظه‌ای و به عبارتی سودجویی سازندگان تامین و بیشترین خسارت شامل حال مصرف‌کننده می‌شود. اگر ما هزینه کنیم تا ساختمان را در برابر زلزله مقاوم کنیم در آینده در کشور لرزه‌خیزی مثل ایران با آمار تلفات و مرگ و میر فراوانی همراه نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی افزود: اجرای سیستم مقاوم‌سازی جانبی اگرچه ممکن است هزینه‌های بیشتری را برای سازندگان به دنبال داشته باشد اما با اجرای کامل این بند، بنایی از همه جهت مقاوم خواهیم داشت که علاوه بر مقاومت در برابر زلزله، عمر مفیدی نیز خواهد داشت.

شیبانی اصل گفت: ساختمانی که سیستم مقاوم‌سازی جانبی نداشته باشد قطعا ساختمانی آسیب‌پذیر است به همین خاطر هم سود در ساختمان‌سازی منوط به کیفیت است و اقتصادی ساختن ساختمان محصول درست ساختن و رعایت ضوابط و تمامی بندهای قانونی است.

به گفته شیبانی‌اصل، در بحث تاسیسات ساختمان با اجرای کامل مبحث ۱۹‌ام، می‌توان بین روش‌هایی که برای سازه‌ها وجود دارد به اقتصادی‌ترین روش فکر کرد. اقتصادی‌ترین روش نیز به مفهوم حذف الزامات مقررات ملی ساختمان برای ارزان تمام کردن نیست.

مهندس مسعود سعادت یکی از کارشناسان برنامه‌ریزی شهری نیز در مورد مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ارزان سازی ساختمان همیشه به معنای به صرفه بودن نیست گاهی باعث هزینه‌های گزافی می‌شود که صرفه ساخت مسکن را به طور کل از بین می‌برد. به همین خاطر نیز باید تدبیری مهندسانه برای این معضل که بخش عمده از آن به ناآگاهی و بخشی دیگر نیز محصول سوداگری است اندیشید.

 

 پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات