خرید آب با کارت اعتباری در انتظار ‌خلیل‌آبادی‌ها

خرید آب با کارت اعتباری در انتظار ‌خلیل‌آبادی‌ها

http://www.bananews.ir/مدیر امور آبفای شهری خلیل‌آباد در هشداری جدی به مردم این شهر گفت: در صورتی که توجهی به استفاده درست از مصرف آب نشود، با کارت‌های اعتباری باید آب خرید.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محسن اولیایی صبح امروز در بازدید از پروژه تعویض شبکه‌های فرسوده این شهر با بیان اینکه مردم شهرستان خلیل‌آباد دارای آب با بهترین کیفیت در سطح استان و حتی کشور هستند، افزود: متأسفانه کمترین توجهی به استفاده بهینه از آب در این شهرستان نمی‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه میزان هدررفت آب در همه بخشها به‌خصوص کشاورزی، بسیار بالاست و اگر روند بارش نزولات آسمانی و تغییرات آب و هوایی از یک‌سو و نیز روند افزایشی برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و افت کیفی آب‌ها و روند افزایشی مصرف از سویی دیگر به همین صورت ادامه یابد، در سال‌های نه چندان دور، وضعیتی مشابه شهرستان بجستان و بدتر را برای این منطقه باید متصور باشیم.

اولیایی اظهار کرد: علی‌رغم غفلت ۳۰ ساله از بهره‌برداری بهینه از آب و منابع آبی، از همین امروز هم می‌توان با اتخاذ تصمیمات و تدابیر هوشمندانه مانع از تحقق این فرجام بد شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی، اراده‌ای قوی مبتنی بر نگرشی واقع‌گرایانه در سطح کلان مدیریتی لازم است تا با جدی‌تر دیدن چالش بحران آب، اولویت تخصیص اعتبارات به این بخش داده شود، گفت: برای اتمام پروژه آب‌رسانی شهر خلیل‌آباد اعتباری میلیاردی مورد نیاز است. در حالیکه شاهد تزریق اعتبارات به صورت قطره چکانی به حوزه آب شهرستان هستیم و با این روند تخصیص اعتبارات، تکمیل پروژه‌ها شاید ده سال به طول انجامد و این یعنی ادامه روند لرزان و نگران‌کننده تأمین آب در نقطه سربهسر در شهرستان و تداوم بحران افت فشار و کم آبی به ویژه در روستاهای اطراف در پیک مصرف.

اولیایی اظهار کرد: می‌طلبد حداقل برای یک‌بار هم که شده از سرشکن شدن اعتبارات و تخصیص به پروژه‌های بعضاً غیرمثمر و غیرضروری و در حد رفع تکلیف در سایر بخش‌ها جلوگیری گردد و با تصمیمی هوشمندانه، مشکلات تأمین اعتبار پروژه‌های شاخص و اثرگذار در روند توسعه شهرستان با اولویت تأمین آب، احداث راه و بهبود شاخص‌های بهداشت و درمان که به نوعی مکمل یکدیگر هستند، حل گردد.

مدیر امور آبفای شهری خلیل آباد با اعلام اینکه در صورت ادامه روند کنونی تا یک دهه بعد هم باید همچنان شاهد بحران آب در منطقه، خسارت‌های انسانی و مالی به دلیل عدم تکمیل محورهای مواصلاتی منطقه و مشکلات بهداشتی ناشی از عدم ارتقاء شاخص‌های بهداشتی و درمانی باشیم، افزود: در صورتی می‌توان با اتخاد تصمیماتی قاطع، اثرگذار و بر پایه منافع مشترک سه شهرستان، در منطقه توسعه ایجاد کرد که در کوتاه‌مدت کام مردم را در این نقطه از میهن اسلامی‌مان شیرین کند.

اولیایی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین آب شرب نیز در مرز بحران قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: بحران روستاها را فراگرفته و به شهرها رسیده است، در حالیکه با حداقل۱۰ درصد صرفه‌جویی در حوزه کشاورزی، بخش شرب و صنعت از بحران خارج خواهیم شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از شهرها علی‌رغم توان تولید آب، کیفیت آب دچار افت شدیدی شده است، گفت: به عنوان مثال در همسایگی‌مان می‌توان به شهر بجستان اشاره کرد که در سال‌های نه چندان دور، دچار این بحران نبود، اما به دلیل افت شدید کیفیت آب در سال‌های اخیر در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اجرای پروژه عملیاتی و با اعتباری میلیاردی، اقدام به جداسازی شبکه آب مصرفی از شرب و احداث ایستگاه‌های برداشت آب شیرین کرده است و مردم این شهر مجبورند از طریق کارت‌های اعتباری شارژی اقدام به خرید آب شرب در سطح شهر نمایند.

 

ایسنا

    نظرات