ترس مسکن اجتماعی از ورود به سنگلاخ

ترس مسکن اجتماعی از ورود به سنگلاخ

http://www.bananews.ir/دهک‌های پایین جامعه با مشکل تامین مسکن مواجه هستند و دلشان می خواهد خانه ارزان شود؛ حال این امر از طریق ساخت و ساز بخش خصوصی انجام گیرد یا از طریق مسکن مهر، مسکن اجتماعی، مسکن امید، مسکن حمایتی یا هر نام دیگری که بتوان روی آن گذاشت برای مردم فرقی ندارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir بخش خصوصی به عنوان مهم‌ترین بخش تامین مسکن کشور با چالش‌هایی مواجه شده و به نظر می رسد تا زمانی که مشکلات آن برطرف نشود تامین مسکن از طرق دولتی جوابگو نخواهد بود؛ چرا که به اعتقاد کارشناسان دخالت مستقیم دولت در تولید مسکن اقشار جامعه نه تنها مشکل این بخش را کم نمی کند بلکه منجر به بروز مشکلات اقتصادی نیز خواهد شد.

مسکن مهر که آخوندی وزیر راه و شهرسازی از آن به عنوان طرح «اقتصاد برانداز» یاد می کند نمونه ای از یک طرح نه چندان موفق بود که نه تنها نتوانست کاملا مشکل تامین مسکن اقشار ضعیف را حل کند بلکه دولت را در مسیری سنگلاخ قرار داد که کاملا با چابک سازی دولت و خصوصی سازی اقتصاد، زاویه داشت.

بسیاری از کارشناسان، ورود دولتهای قبل به طرح مسکن مهر را هیجانی و تبلیغ محور عنوان و انتقاداتی به آن وارد کردند. دور بودن خانه ها از شهرهای بزرگ، نداشتن زیرساختهای ضروری، مشکلات تامین اعتبار، ساخت و سازهای بی کیفیت و ورود دلالان به بخش خرید و فروش مسکن مهر از جمله پیچیدگی‌هایی بود که به نظر می رسد مدیران قبلی پیش بینی لازم را برایش صورت ندادند و بسیاری از طرحهای مسکن مهر حتی پس از گذشت هشت سال نیمه کاره رها شدند تا کار به دولت یازدهم کشیده شد.

دولت یازدهم نیز که میراث دار ابرتورم ۴۴ درصد بود، اجرای مسکن مهر را آهسته آهسته ادامه داد تا بتواند طرح مسکن اجتماعی را جایگزین آن کند اما این طرح نیز با گذشت حدود دو سال از مطرح شدنش هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد تا این‌که زمزمه‌هایی مبنی بر منوط شدن مسکن اجتماعی به بعد از اتمام کامل مسکن مهر شنیده شد.

احمد بیگدلی شاملو - مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید: دولت بنا دارد تا ابتدا طرح‌های تکمیل نشده مسکن مهر را به سرانجام برساند و بعد از اتمام، طرح مسکن اجتماعی را آغاز کند.

وی از ساخت ۱٫۵ میلیون واحد مسکن اجتماعی ظرف پنج سال آینده خبر داده، می‌افزاید: در صورت تامین اعتبارات و منابع لازم، دولت طرح مسکن اجتماعی را به اجراء درخواهد آورد.

بنابراین گزارش، ساخت ۱٫۵ میلیون واحد ظرف پنج سال قطعا نمی‌تواند جوابگوی نیاز مسکن کشور باشد؛ چرا که با توجه به حجم تقاضا، کشور سالانه به حدود یک میلیون مسکن نیازمند است.

با توجه به این مساله ساخت و ساز بخش خصوصی تنها راهکار تامین مسکن کشور است که به گفته رییس اتحادیه انبوه‌سازان مسکن کشور، رکود در بخش مسکن باعث شده تا بسیاری از سازنده‌ها در ۳ سال گذشته پروژه جدید آغاز نکنند و کسی هم جرأت آغاز پروژه جدید نداشته باشد.

برزگر تاکید کرد: دولت با مهار تورم باعث شده تا ساخت و ساز دچار رکود شود و کلیه کارخانه‌های صنایع مادر و آهن و سیمان با رکود مواجه شود.

وی پیشنهاد لیزینگ مسکن را مطرح و اظهار کرده است: در پیشنهادی که به دولت ارائه شده خواستار پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان مسکن و سپس اجازه لیزینگ از سوی انبوه‌سازان شده‌ایم. مساله عدم فروش مسکن با توجه به فرایند عرضه و تقاضا به قدرت خرید متقاضیان بستگی دارد پس تا زمانی که قدرت خرید تمام دهک ها به ایده آل خود نرسد با مشکل عدم فروش مواجه خواهیم بود.

محمد عدالتخواه کارشناس مسکن نیز می‌گوید درست است که دولت قبلی به شکل بی‌برنامه بودجه‌ی ممکلت را خرج مسکن مهر کرد اما به هر حال این اقدام صورت گرفته و دولت فعلی باید آن را به سرانجام برساند.

به گفته وی با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید، تنها بخشی که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد بخش مسکن است ولی متاسفانه این بخش هم به بن‌بست خورده است. ممکن است با برداشته شدن تحریم‌ها بازار مسکن رونق بگیرد اما باید توجه کرد که پول ناشی از لغو تحریم‌ها را نباید صرفا در بخش مسکن تزریق کرد بلکه این پول‌ها باید در زیرساخت‌های اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری شوند.

 

ایسنا

    نظرات