هشدار کارشناسان به افزایش تسهیلات مسکن مهر

هشدار کارشناسان به افزایش تسهیلات مسکن مهر

http://www.bananews.ir/درحالی که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که در حال حاضر ۷۹۱ هزار واحد مسکن مهر نیازمند افزایش تسهیلات از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان است، کارشناسان نسبت به افزایش وام مسکن مهر هشدار می‌دهند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir احمد اصغری مهرآبادی ضمن بیان این مطلب گفته است: با توجه به تحریم‌ها و تورم‌ها، قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافت که تاثیر مستقیم خود را در هزینه تمام شده ساخت مسکن گذاشته و مسکن مهر نیازمند مبلغ پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر است که این موضوع در حال پیگیری است.

اما کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند با توجه به ضرباتی که مسکن مهر درخصوص پایین آوردن ارزش پول ملی و فشار به صنایع وابسته بخش مسکن ایجاد کرده، تزریق تسهیلات به این بخش باید از روش‌های ضدتورمی تبعیت کند.

سید مجید نیک‌نژاد، رییس کمیسیون حقوقی و آیین‌نامه‌های کانون سراسری انبوه‌سازان کشور می‌گوید: انتظار این است که تسهیلات واحدهای تحویل داده شده مسکن مهر به عنوان پول داغی که ضربه‌اش را به اقتصاد زده است برگردد و این بار به عنوان پولی که می‌تواند باعث پایین آمدن تورم شود در جهت درست هزینه شود.

وی ادامه داد:به اعتقاد من ۳۰ میلیون تومان هم کم است و حتی باید ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به مسکن مهر داده شود اما در تزریق این مبلغ حتما باید از روش‌های ضدتورمی استفاده شود تا فشار مسکن مهر را از روی صنعت ساختمان و نیز صنایع وابسته بردارند. سپس به اصلاح قراردادهایی که در قالب تفاهم‌نامه منعقد شده اقدام کرد تا در حق سازندگان اجحاف نشود.

نیک‌نژاد با بیان این‌که مسکن مهر از لحاظ فنی، شهرسازی و تامین مالی، یک برنامه‌ی نسنجیده و حساب نشده بود، افزود: در واقع مسکنی که زمینش ۹۹ ساله باشد جزئی از قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن در سال ۱۳۸۷ است که می‌توانست حداکثر تا حد ۵۰ هزار واحد در سال برنامه‌ریزی شود. اما ابعاد مسکن مهر را طوری گسترده کردند که به یک غول بی شاخ و دم تبدیل شد و تمام اقتصاد و حرف وابسته به صنعت ساختمان را تحت تاثیر ویرانگر خود قرار داد.

از سوی دیگر یکی از کارشناسان هشدار می‌دهد که تزریق نقدینگی به مسکن مهر قطعا منجر به افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد.

احمدرضا سرحدی گفت: مشکل مسکن مهر، وام و تسهیلات نیست. مشکل در مکان‌یابی و فراهم نبود زیرساخت‌ها است که باعث شده بخش قابل توجهی از واحدها بلا استفاده یا بدون متقاضی باشند. این‌که قصد دارند وام‌ها را افزایش دهند به دلیل نداشتن بودجه و قفل شدن مسکن مهر است که می‌خواهند با افزایش سطح قیمت‌ها، خونی در رگ‌های خشک شده آن تزریق کنند؛ در حالی که مسکن مهر باید مجددا بررسی و تسهیلات موجود به بخش‌های اولویت‌دار پرداخت شود.

وی افزود: تکمیل همه‌ی واحدها با بودجه‌های موجود قابل انجام نیست. اما متاسفانه مجلس به این مساله توجه ندارد و با فشار به وزارت راه و شهرسازی، اصرار به تکمیل مسکن مهر می‌کند؛ در حالی که به اعتقاد من بخشی از مسکن مهر باید از چرخه خارج شود تا بتوان برای بخش‌های دارای زیرساخت مناسب، فکر عاجلی صورت داد.

 

ایسنا

    نظرات