افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت

افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت (اول شهریورماه) خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در برنامه «اقتصاد ایران»‌ در شبکه تهران اظهار کرد: در هفته دولت ۳۰ هزار واحد مسکونی را تحویل می‌دهیم و تقریبا دو برابر همین مقدار را در بازه زمانی دهه فجر افتتاح می‌کنیم.

وی افزود: بجز مسکن مهر پردیس که با مشکلات زیرساختی مواجه است و در سال ۹۵ آماده می‌شود، بخش عمده واحدهای مسکن مهر سراسر کشور را در سال ۹۴ تمام می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هم‌چنین درباره شرایط نقل و انتقال مسکن مهر گفت: شرایط نقل و انتقال مسکن مهر به این صورت است که واحدها حداقل بین ۷۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و تفکیک واحدها مشخص شود تا شرایط فروش داشته باشد.

نریمان به شهروندان توصیه کرد برای هر اقدامی درخصوص نقل و انتقال مسکن مهر وارد شهرهای جدید شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تلاش دولت این است که از یک سو سقف تسهیلات مسکن را بالا ببرد و از سوی دیگر افزایش تسهیلات به نوعی به مردم ضربه نزند. وقتی شما ۵۰ هزار میلیارد تومان به مسکن مهر می‌دهید می‌خواهید به خانه‌دار شدن مردم کمک کنید اما باعث تورم می‌شوید؛ یعنی به ۵ درصد کمک کرده‌اید و به ۹۵ درصد ضربه زده‌اید؛ بنابراین باید بسیار محتاطانه عمل کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: الان افزایش تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی برای شهرهای بزرگ و ۶۰ میلیون تومانی برای شهرهای کوچک تصویب شده تا قدرت خرید مردم را بالا ببرند تا از رکود به رونق اقتصادی برسیم؛ چرا که موتور پیش‌برنده رونق اقتصادی از بخش مسکن عبور می‌کند.

وی درخصوص مسکن اجتماعی نیز اظهار کرد: در رابطه با مسکن اجتماعی جلسات مختلف گذاشته شد تا از حالت دولت محوری خارج شود و مساله مردم محوری ملاک عمل قرار گیرد تا مردم، عامل باشند. با افزایش قدرت خرید مردم از راه تسهیلات و کمک‌های دیگر در رابطه با پروانه ساختمان، واگذاری زمین‌ها و بخش‌هایی که مربوط به دولت است. هم‌چنین تعاملی که با شهرهای جدید و روستاها از طریق بنیاد مسکن ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد شده است.

نریمان به آمار سهم آورده مسکن مهر هم اشاره و تاکید کرد: در آخرین آماری که تهیه شده، مردم تا سقف ۵۰ درصد سهم خود را آوردند؛ چون بخشی از مخاطبان مسکن مهر مشکلات مالی دارند و دولت نمی‌تواند کاری کند. دولت می‌تواند در بحث‌های زیربنایی و روبنایی همچون مسجد و مدرسه کار کند اما برای خانه مردم و کاشی و تیرآهن مشخصا قانون گفته باید از محل تسهیلات و آورده مردم تامین شود. اما علی‌رغم این مشکلات با روش‌های مختلف پیش می‌رویم. به طور مثال کمک‌هایی به اقشار ضعیف از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی داریم اما آن‌چه مسلم است تعهدات متقاضی و تعهدات دولت در بخش مسکن مهر باید توامان انجام شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه با بیان این‌که الان واحدهایی را تمام کرده‌ایم که متقاضی نمی‌آید آخرین قسطش را پرداخت کند، گفت: قریب ۴۵ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد اصلا متقاضی ندارد. هم‌اکنون می‌توانیم برای هشتگرد متقاضی بفرستیم. درخصوص نقل و انتقال هم باید گفت نقل و انتقال بین دو شهر جدید می‌تواند برقرار شود.

به گفته نریمان، اگر سه بعد تسهیلات مناسب، زمین مناسب و پروانه ساختمانی فراهم شود مطمئنا سرعت ساخت و ساز افزایش می‌یابد. باید در نظر داشت که مساله مسکن، بخشی نیست بلکه میان‌بخشی است و با مسائل دیگر همچون مسائل بین‌المللی، امنیت و آرامش جامعه، در ارتباط است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزایش تسهیلات و افزایش طول مدت بازپرداخت را از جمله برنامه‌هایی دانست که راه خانه‌دار شدن شهروندان را تسهیل می‌کند و در این خصوص گفت: دنیا در این رابطه موفق بوده‌اند و حتی می‌شنویم کسانی به آن طرف آب رفته‌اند با همین روش صاحب خانه شده‌اند.

نریمان تصریح کرد: در رابطه با خانه‌دار شدن افراد باید کار فرهنگی کنیم. نباید انتظار داشت افراد به محض این‌که تشکیل خانواده دادند صاحب خانه باشند. یک مدتی باید پس انداز کنند، اجاره‌نشینی را تمرین کنند. باید از تجارب بین‌المللی بهره بگیریم. در کشورهای دنیا افراد با روش‌های بانکی و سیستم تسهیلات، یک واحد به صورت معقول می‌خرند و هیچ فشاری به آنها نمی‌آید.

 

ایسنا

    نظرات