خسارت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی

خسارت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس معتقد است که این استان در کشاورزی دانش‌بنیان طی یک‌سال اخیر در کشور پیشتاز بوده است.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محمدمهدی قاسمی دوشنبه ۲ شهریور در حاشیه افتتاح نمایشگاه دست‌آوردها و توانمندی‌های جهادکشاورزی استان فارس که به‌مناسبت هفته دولت در شیراز برپا شده است، به خبرنگاران گفت: استان فارس در بهره‌وری از آب و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، در کشور اول است.

قاسمی با بیان اینکه فاصله استان فارس در مطالعه و استفاده از سامانه‌های آبیاری تحت فشار در عرصه کشاورزی با استان دوم، بسیار زیاد است، گفت: سطح قابل توجهی از مزارع تولید سبزی و صیفی و بالغ بر ۵۸ هکتار از مزارع کشت گندم در استان فارس با استفاده از تکنولوژی آّبیاری نواری، آبیاری می‌شود.

او با بیان اینکه نیازمند توسعه اینگونه شیوه‌های آّبیاری هستیم، تصریح کرد: در عرصه مکانیزاسیون کشاورزی نیز خطوط اعتباری مناسب و ویژه‌ای برای استان فارس در نظر گرفته شده است.

قاسمی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی استان فارس در عرصه بیمه محصولات کشاورزی، گفت: در بحث اعتبارات خشکسالی نیز با افزایش خوبی مواجه بودیم که البته تخصیص‌ها کم بود اما ۶۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت مصوب شده است و تلاش می‌کنیم این تسهیلات هرچه سریعتر در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

او پیشتازی استان فارس در زمینه بذرهای اصلاح شده و گواهی شده را یادآور و متذکر شد: در بحث گندم، کلزا و پنبه، ارقام جدیدی بذر را به کشاورزان عرضه کرده‌ایم که با استقبال روبرو بوده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: در زمینه تامین و توزیع کود، اولین سالی است که کشاورزان هیچ گلایه‌ای نداشته‌اند و امیدواریم در سال زراعی پیش‌رو نیز این مهم را شاهد باشیم.

وی با اشاره به این که فارس در تولید محصولات طیور و لبنی نیز نوآوری‌هایی را داشته و موفقیت‌هایی را کسب کرده است، گفت: امسال برای اولین‌بار با تهیه کارت شیر، امکان دست‌یابی به آمار دقیق دامداری‌ها، تعداد دام‌، میزان تولیدات دامی و ... را خواهیم داشت.

قاسمی همچنین کاهش ۵۰ درصدی وقوع آتش‌سوزی در مراتع و عرصه‌های طبیعی با مشارکت مردم را یک توفیق بزرگ جهادکشاورزی فارس دانست و گفت: با توجه به خشکسالی و مشکلات ناشی از آن، ناگزیر به توسعه فعالیت‌های گلخانه‌ای هستیم.

رئیس جهادکشاورزی استان فارس تصریح کرد: اکنون نیازمند جهاد گلخانه‌ سازی در تولید محصولات کشاورزی هستیم،‌ در غیر اینصورت با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد.

قاسمی با بیان اینکه اتاق بازرگانی در این زمینه فعال شده است، گفت: توسعه کشت و باغ‌های دیم در مناطق پر باران استان را نیز مد نظر داریم و امیدواریم پس از مطالعه دقیق، این عرصه‌ها را شناسایی و در این راستا اقدام کنیم.

رئیس جهادکشاورزی استان فارس حجم ریالی خسارت‌های وارد شده در سال زراعی ۹۳-۹۴ بر اثر خشکسالی را بالغ بر ۲ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: برای جبران این خسارت‌ها، مکانیزیم‌هایی از جمله بیمه و تسهیلات ارزان‌قیمت وجود دارد.

 

ایسنا

    نظرات