مواجهه ۴ شهر لرستان، با خشکسالی

مواجهه ۴ شهر لرستان، با خشکسالی

http://www.bananews.ir/استاندار لرستان گفت: شهرهای کوهدشت، نورآباد، پلدختر و چگنی با خشکسالی مواجه‎اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir مهندس «هوشنگ بازوند» در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در شهریور ۹۲، ۱۸۸ روستا به‌طور کامل و پاره‎وقت با تانکر آبرسانی شدند، افزود: علیرغم وجود خشکسالی‎ها در استان تعداد روستاهایی که در شهریور ۹۴ با تانکر آبرسانی می‎شوند به ۱۰۳ روستا کاهش یافته است.

وی گفت: شهرهای کوهدشت، نورآباد، پلدختر و چگنی با خشکسالی مواجه‎ هستند.

بازوند با اشاره به این‌که برای افزایش راندمان کشاورزی باید از روش کانال‎های سنتی موجود عبور کنیم و از شبکه‎های نوین آبیاری یا تحت فشار استفاده کنیم، افزود: کانال‎های آب کشاورزی به‌منظور بهبود راندمان آب در سطح ۵۰۰۰ هکتار احداث شده است و این در حالی است که در سال ۹۱ هیچ اقدامی انجام نشده است و در سال ۹۳ ، ۱۰۵ کیلومتر از این کانال‎ها انجام شده است.

نماینده‌ی عالی دولت در استان با تأکید بر این‌که در سال ۹۲، ۱۷۵۶ هکتار از اراضی تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته است، گفت: در سال ۹۳، ۵ هزار هکتار تحت پوشش این آبیاری قرار گرفته است.

استاندار درباره میزان صادرات محصولات کشاورزی در استان اظهار کرد: در سال ۹۱ میزان این صادرات صفر، در سال ۹۲، ۶٫۹ میلیون دلار، در سال ۹۳، ۱۸ میلیون دلار بوده و در ۴ ماهه ۹۴، ۹٫۵ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: در توسعه صنعت گاو شیری ۵۰۰۰ رأس با همکاری بنیاد مستضعفان در شهرستان دلفان راه‎اندازی می‎شود که برای این مهم ۵۳ هکتار زمین در نظر گرفته شده و تا کمتر از یک ماه دیگر عملیات اجرایی آن آغاز می‎شود.

استاندار لرستان گفت: هم‌چنین با همکاری شرکت سهامی شیر ایران، ۲۰۰۰ رأس گاو شیری در الیگودرز راه‎اندازی می‎شود که قرار است این مهم در ۶۰۰۰ هکتار انجام شود.

وی با تأکید بر این‌که مدیرعامل شرکت کشت و صنعت استان قرار است یک گاوداری ۶۰۰۰ رأسی گاو شیری را در ازنا راه‎اندازی کند، خاطرنشان کرد: هم‌چنین توسعه صنعت گاو شیری تا ۱۴ هزار رأس را در استان در دستور کار داریم.

بازوند خاطرنشان کرد: تکمیل گلخانه ۳۲ هکتاری دیناروند که پس از ۸ سال تعطیلی راه‎اندازی شده، مشکلات حقوقی زیادی داشت، هم‌اکنون این گلخانه با ۵۵ واحد در ۲۵۰۰ متر مربع تکمیل شده و در شرف واگذاری است و با دو هلدینگ در حال مشاوره هستند.

استاندار یادآور شد: ایستگاه‎های پمپاژ فراوانی در استان داشتیم که بیش از ۱۰ سال تعطیل بودند و یکی از ایستگاه‎ها فیض‎آباد بود که ۲۰۰۰ هکتار از اراضی را آبیاری می‎کند و شایسته نیست در استان پر آبی مثل لرستان ۱۳ سال به طول بینجامد.

 

ایسنا

    نظرات