تهدید زلزله زیر پای شهرهای کشور

تهدید زلزله زیر پای شهرهای کشور

http://www.bananews.ir/در برنامه تلویزیونی با حضور مسوولان دولتی، مسوولان شهری و یک نماینده مجلس، ساخت‌وساز در شهرهای کشور روی گسل زلزله مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، پیروز حناچی – معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی – اظهار کرد: شهرهای ما به عارضه‌ای دچار شده‌اند که از محل فروش اداره می‌شوند. در این صورت هیچ ارزشی را در دل خود حفظ نمی‌کنند. از باغات گرفته تا میراث فرهنگی در خطر نابود قرار دارند.

همچنین فرشچی‌زاده - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران – در پاسخ به این سوال که چرا ساخت‌وساز بر روی گسل‌های تهران ادامه دارد، گفت: ما براساس طرح جامع و طرح تفضیلی به صدور مجوز اقدام می‌کنیم و تنها به پهنه‌هایی که دارای پتانسیل ضربه‌پذیری هستند، مجوز صادر می‌کنیم.

وی افزود: انگیزه درآمد برای شهرداری انگیزه‌ اصلی محسوب نمی‌شود.

همچنین خسروی - عضو کمیسیون عمران مجلس – دراین برنامه تلویزیونی اظهار کرد: قرار نیست نهادها به هم گزارش دهند بلکه باید طبق آنچه قانون تایید کرده به وظایف خود عمل کنند. متاسفانه اعتقادی به طرح جامع و طرح تفضیلی وجود ندارد به صورت قانونی براساس کمیسیون ماده پنج قانون دارد شکسته می‌شود.

 

ایسنا

در ادامه حناچی با بیان این‌که ما نظارت عالیه را انجام می‌دهیم، خاطر نشان کرد: ما دو سال چالش داشتیم فعالیت‌ها به شکل مستمر دنبال شود. باید از نقطه الف تا نقطه دائم مانیتورینگ به صورت دائم صورت گیرد. الان به‌طور نسبی این مساله دارد انجام می‌شود و شهرداری هم همکاری خوبی را نشان داده است.

وی به زلزله‌ای که شش هزار کشته در پی داشت اشاره کرد و گفت: علت اصلی آن شهرسازی و ساخت‌وساز ناشی از تراکم بود.

حناچی با اشاره به منطقه الهیه که از نظر نفر به هکتار در بارگذاری سنگینی قرار دارد، گفت: این منطقه کشش چنین تهدیدی را ندارد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: کمیسیون ماده پنج یک ابزار است که می‌توانید از آن درست یا غلط استفاده کنید این ابزار می‌تواند فضای سبز را بهتر کند و یا می‌تواند برای بارگذاری غیرمتعارف در نقاط مختلف شهر به کار گرفته شود.

وی اظهار کرد: ما در کل کشور در کمیسیون ماده پنج کنترل‌ها را صورت می‌دهیم، اما شهرداری‌های ما ۷۰ تا ۷۵ درصد وابسته به ساخت‌وساز هستند این یک علامت سوال بزرگ است. ما خواستار این هستیم تا شهرداری‌های شهرهای ما انضباط مالی را بیشتر رعایت کنند.

همچنین غلامرضا انصاری – عضو شورای شهر تهران – در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شورای شهر چه نظارت مشخصی به ساخت‌وساز نشدن روی گسل‌ دارد، اظهار کرد: دولت تصمیم گرفته تا شهرداری‌ها مستقل باشند و روی درآمد‌های پایدار تکیه کنند. از سوی دیگر شهرداران کلانشهرها باید شهرها را اداره کنند.

وی ادامه داد: الان نظارت داریم اما نظارت ما به دلیل مدیریت سنتی شورا فردی است. نباید شهرهای ما روی گسل بنا شود، اما مدیریت درستی در این خصوص انجام نشده است.

در ادامه حناچی در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص صحبت آقای قالیباف مبنی بر این‌که ساخت‌وساز روی گسل مشکلی ندارد و فقط باید ساختمان‌ها ایمن باشند، گفت: گسل‌ها ضوابطی دارند و سلیقه ما نیست که تعیین می‌کند روی گسل ساخت‌وساز انجام شود یا نشود. هیچ بارگذاری سنگینی نباید روی گسل‌ها صورت گیرد.

 

ایسنا

    نظرات