ابلاغ آیین‌نامه پیش‌فروش ساختمان با استفاده از حساب امانی تا پایان شهریور

ابلاغ آیین‌نامه پیش‌فروش ساختمان با استفاده از حساب امانی تا پایان شهریور

http://www.bananews.ir/مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد پروژه طراحی و تدوین نظام پیش‌فروش ساختمان تا به حال ۷۵ درصد پیشرفت داشته و تا پایان شهریور به فعالان صنعت ساختمان ابلاغ می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، پژوهشکده مالی و اقتصادی حمل و نقل و مسکن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال تدوین نظام جامع پیش‌فروش مسکن با استفاده از سازوکار بانکی حساب امانی (Escrow Account) است که با توجه به پیشرفت ۷۵ درصدی این طرح پژوهشی، پیش‌بینی می‌شود این سامانه تا پایان شهریور ماه به فعالان صنعت ساخت و ساز ابلاغ شود.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قانون بالادستی در موضوع پیش‌فروش ساختمان مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی که با همین نام (قانون پیش‌فروش ساختمان) شناخته می‌شود، تمهیداتی برای کاهش ریسک پیش‌خریداران واحدهای ساختمانی اندیشیده شده است که در صورت اجرای کامل می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد.

همچنین در این قانون پیش‌بینی شده که خریدار حق دارد در صورت مشاهد عدم پیشرفت فیزیکی پروژه مطابق با انتظارات، از مهندس ناظر پروژه ساختمانی، گزارش پیشرفت پروژه را درخواست کند؛ پرداخت قسط بعدی نیز مشروط به تحقق پیشرفت خواهد بود.

بر اساس این گزارش، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف مقابله با ۴ مشکل اصلی روند اجرایی فعلی پیش‌فروش ساختمان شامل «عدم تحویل واحدهای پیش‌فروش شده در زمان مقرر»، «عدم تطبیق واحد ساخته شده با کیفیت و مشخصات مورد نظر پیش‌خریدار»، «توقف ساخت و ساز به هر علتی» و «فروش همزمان یک واحد به چند نفر»، در حال تدوین نظام پیش‌فروش ساختمان است که به زودی این پروژه به پایان می‌رسد.

از دیگر ویژگی‌های طرح پژوهشی تدوین نظام پیش‌فروش ساختمان با سازوکار بانکی حساب امانی، مقایسه این سامانه در کشورهای مختلف است تا بر اساس آنها بهترین نظام پیش‌فرش ساختمان و حساب امانی که با شرایط اقتصادی ـ اجتماعی ایران هماهنگ‌تر است، انتخاب و طراحی شود.

آنگونه که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرده، سازوکار کلی افتتاح حساب امانی در بانک عامل به این شرح است:

فروشنده به بانک صاحب صلاحیت مراجعه و درخواست افتتاح حساب امانی برای پیش‌فروش واحدهای پروژه ساختمانی معین می‌کند. بانک عامل نیز با مطالعه طرح تفصیلی پروژه و سوابق مجری و فروشنده، حساب را به نام فروشنده و منحصراً برای اجرای پروژه ساختمانی معین افتتاح و قراردادی را با فروشنده منعقد می‌کند. فروشنده هم به پیش‌فروش واحدها به خریداران و انعقاد قرارداد با آنان اقدام می‌کند. به موجب هر دوی این قراردادها، خریداران مکلف هستند اقساط خود را به حساب امانی افتتاح شده واریز کنند؛ بانک نیز مکلف می‌شود که با اعمال نظارت بر روند پیشرفت پروژه، اقساط را به فروشنده پرداخت کند. فروشنده مکلف است همکاری لازم با بانک را در راستای اعمال نظارت مستمر به عمل آورد. وجوه این حساب باید فقط در راستای اجرای این پروژه مصرف شود و مسئولیت نظارت بر این امر بر عهده بانک است.

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مسیر اجرای پروژه مطالعاتی نظام پیش‌فروش ساختمان و حساب امانی، دو فاز مطالعاتی تعریف شده است که به ترتیب به بررسی جامع وضعیت سابق و فعلی پیش‌فروش ساختمان در کشور و سپس بررسی تجربیات چندین کشور دنیا در زمینه تقنین و اجرای این سازوکار اختصاص دارد. در مرحله آخر نیز دستورالعمل‌های لازم برای اجرایی‌شدن سازوکار تدوین و پیشنهاد خواهد شد.

فازهای مطالعاتی این پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به پایان رسیده و هم‌اکنون تیم کارشناسی پژوهشکده مالی و اقتصادی حمل و نقل و مسکن در مرحله تبادل نظر با دست‌اندرکاران و نهادهای گوناگون مرتبط با موضوع پیش‌فروش ساختمان است تا با لحاظ شدن جوانب مختلف قانونی و اجرایی این موضوع، بتواند پیش‌نویس اسناد لازم را برای اجرایی‌کردن حساب امانی در ایران ارائه کند.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات