سختی بیش از حد آب در بیرجند

سختی بیش از حد آب در بیرجند

http://www.bananews.ir/رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند گفت: مشکل آب بیرجند، سختی بیش از حد آب است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir  محمد حسن سیاری با بیان اینکه آب‌هایی که سختی آن بیش از ۲۰۰۰ باشد غیرقابل استفاده است، اظهار کرد: سختی آب شامل آهک، رسوب، گچ و انواع مواد معدنیست که برای سلامتی مضر است.

رئیس دانشکده کشاورزی بیرجند، با اشاره به اینکه امروزه به علت اشرافی زندگی کردن و تجملاتی بودن از فکر سلامتی خود دور شده‌ایم، تصریح کرد: در گذشته برای استفاده از آب، کتری‌های نیکل، مس و آهنی استفاده می‌شد که تمام رسوبات و نمک آب را جذب خود می‌کرد اما امروزه با استفاده از وسایل استیل تمام نمک و رسوبات آب را جذب بدن خود می‌کنیم.

وی افزود: تنوع شور بودن طبیعی آب و خاک و سختی بالا در هیچ جای ایران پیدا نمی‌شود که می‌توان از این محدودیت‌ها به عنوان یک فرصت و پتانسیل برتر برای تحقیقات علمی و پژوهشی در استان و کشور استفاده کرد.

سیاری با اشاره به کم‌آبی و بی‌آبی بعضی مناطق کشور و استان، اظهار کرد: کمبود آب مشکل تمام دنیاست. متاسفانه در خراسان جنوبی، سال گذشته حدود ۱۲۰ میلی‌متر و امسال حدود ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی رخ داده است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از کم آب‌ترین استان‌های کشور، با وجود تولید محصولات فوق العاده‌ای مانند زرشک، زعفران و عناب نمی‌تواند کشت محصولات خود را افزایش و نیاز کشاورز را تامین کند. آب خراسان جنوبی فقط نیاز محصولاتی را فراهم می‌کند که به آب کمتری احتیاج دارد.

سیاری با بیان اینکه در استان نمی‌توان چغندرقند و یونجه تولید کرد، تصریح کرد: این محصولات نیاز به آب فراوان دارند و آب مصرفی و محصول به دست آمده هیچ تناسبی باهم ندارد. تحقیقات نشان داده حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌متر آب در سطح آبیاری مزارع کشاورزی تبخیر می‌شود که این بزرگترین ضرر به کشاورز و منابع آبی کشور است.

رئیس دانشکده کشاورزی بیرجند با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و بکارگیری آبیاری نوین، تصریح کرد: برای استفاده از این روش آبیاری یک سری محدودیت‌هایی وجود دارد که در استان مشکلاتی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: معمولاً کشاورزان برای کاشت محصولات خود تا عمق ۳۰ یا ۴۰ میلی‌متر از خاک استفاده می‌کنند تا گیاه رشد کند، ولی کشاورز نیاز به آب فراوان دارد تا املاح و نمک روی خاک را از بین ببرد و به مرور زمان اگر این کار انجام نشود خاک به درد کشاورزی نمی‌خورد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان کشاورزی را از مردم استان جدا کرد چون عامل بیکاری می‌شود، افزود: با همکاری دستگاه‌های اجرایی می‌توان الگوهای کاشت را تغییر دهیم و محصولات را بکاریم که نیاز به آب کمتری دارند و یا محصولاتی را کاشت که در خرداد بتوان آن را برداشت کرد.

سیاری خاطرنشان کرد: این دانشگاه در نظر دارد گندم پاییزه کشت کند و بر روی محصولات فصل سرما، تحقیق می‌کند.

 

ایسنا

    نظرات