غفلت از توجه به مقاومت زمین چالش اصلی در بخش ساخت و ساز است

غفلت از توجه به مقاومت زمین چالش اصلی در بخش ساخت و ساز است

http://www.bananews.ir/مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: مقاومت زمین و شناخت رفتار آن دربرابر بارهای وارده به خصوص بارهای مکانیکی ناشی از زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که از بخش‌های مغفول طراحی وساخت وسازهای کنونی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، توحید اخلاقی در نشست بین المللی ژئوتکنیک و مهندسی لرزه ای شهری در سالن اجتماعات شهرداری تبریز اظهار کرد: مقاومت زمین در مناطق مختلف، متفاوت بوده و در این بخش ناگفته ها و ناشناخته های زیادی وجود دارد و نیازمند سرمایه گذاری های بیشتر به دلیل تاثیر گسترده اش بر پایداری سازه ها است.

توحید اخلاقی گفت: کنش بین خاک و سازه از وضعیت پیچیده ای برخوردار بوده و این پیچیدگی باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

وی افزود: سازه های مقاوم نیز در مکان های شیب دار در اثر پدیده روان گرایی ناپایدار می شوند و این امر اهمیت توجه به رفتار و مقاومت زمین را بیش از پیش مشخص می کند.

وی گفت: کاربری های اراضی شهر نیز باید با توجه به پهنه بندی های متعدد از جمله پهنه بندی خطر زمین لرزه صورت بگیرد اما این موضوع نیز جزو موارد مغفول است.

اخلاقی افزود: گسل شمال تبریز مسوولیت متخصصان را در انجام طرح های ایمن بیشتر می کند و باید اثر این گسل در ساخت وسازها لحاظ شود.

وی گفت: ساخت و سازهای اطراف این گسل چه در مورد ساختمان های بلند و چه در مورد ساختمان های فرسوده حاشیه شهر یک خطای بزرگ است که کمتر به آن توجه می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برخی از ساخت و سازهای جدید هم به لحاظ کیفیت اجرا با علامت سوال مواجه هستند افزود: مسوولان و دانشگاهیان باید وارد عرصه شوند و نتایج این تحقیقات در عمل مورد اجرا گذاشته شود.

وی گفت: کلانشهر تبریز از شهرهای لرزه خیر کشور بوده و از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس بابت یادآوری اهمیت توجه بیشتر به زلزله در تبریز باید قدردانی کرد.

اخلاقی افزود: استعداد لرزه خیزی بالایی که بر شرایط ژئوتکنیکی تبریز حاکم است، رعایت دستور العمل ها و کنترل های کیفی ساختمان را بیش از پیش مورد اهمیت قرار می دهد.

وی گفت: ژئوتکنیک و زمین بخش جدایی ناپذیری از ایمنی سازه های ساختمانی به شمار می رود و همه سازه ها بر روی زمین احداث می شوند و بارهای وارده نیز به زمین منتقل می شود.

اخلاقی افزود: اگر خللی در پایداری زمین از لحاظ تحمل بارها ایجاد شود، سازه های مقاوم نیز دچار ناپایداری خواهند شد.

کنفرانس سه روزه بین المللی ژئوتکنیک و مهندسی لرزه ای شهری با حضور اساتید بین المللی در تبریز در حال برگزاری است و برگزاری آن با توجه به وجود گسل زلزله و بافت های فرسوده در شهر تبریز از اهمیت ویژه ای برخوردا ر می باشد.

در کلانشهر تبریز ۱۸ محله حاشیه نشین وجود دارد و نیمی از جمعیت ۴۰۰ هزار نفری این مناطق در روی گسل زلزله و در منازل فاقد ایمنی زندگی می کنند.

شهر تبریز با بیش از چهار هزار سال قدمت شاهد ۱۹ زلزله شدید بوده و به ادعای کارشناسان تا زمان حاضر هشت بار در اثر زلزله با خاک یکسان شده است.

 

ایرنا

    نظرات