گذر دوباره پوست مسکن به بازار دباغی تعاونی‌ها/ آیا می‌توان مسکن را بار دیگر به تعاونی‌ها سپرد؟

گذر دوباره پوست مسکن به بازار دباغی تعاونی‌ها/ آیا می‌توان مسکن را بار دیگر به تعاونی‌ها سپرد؟

http://www.bananews.ir/با وجود حضور ناموفق تعاونی‌های مسکن در سال‌های اخیر، اکنون این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان بازهم در اجرای طرح‌های مسکن به سراغ تعاونی‌ها رفت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، اکنون در دولت یازدهم طرح جدید مسکن به نام "مسکن اجتماعی" مطرح شده است و به گفته وزیر مسکن و شهرسازی، قرار است به زودی به عنوان طرح جایگزین مسکن مهر رونمایی شود.

در اجرای این طرح، هم‌چون گذشته زمزمه حضور تعاونی‌های مسکن به گوش می‌رسد و وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی نیز در این طرح با وزارت مسکن و شهرسازی مشارکت خواهند کرد.

این در حالیست که تعاونی‌ها و به خصوص تعاونی‌های مسکن مهر، پس از گذشت ۷ سال، نه تنها نتوانسته‌اند پاسخگوی تعهدات خود به متقاضیان باشند، بلکه برای حفظ قیمت اولیه نیز در ثانیه‌های آخر تنها چراغ روشن خود را از دست داده‌اند.

کارشناس اقتصادی فرشید سیم‌بر در این خصوص گفت: با وجود اینکه تعاونی‌ها برنامه درست و جامعی برای اغلب فعالیت‌ها از جمله مسکن می‌باشند اما به‌دلیل نتایج بد آن در سال‌های اخیر و عدم اجرای تعهدات، متاسفانه اعتماد عمومی از این بخش سلب شده است.

وی افزود: علاوه بر این وجود تبعیضات فراوان در تعاونی‌ها و بعضاً وجود فساد در برخی از آن‌ها، نارضایتی‌های فراوان را به همراه داشته که آینده حضور تعاونی‌ها را در بخش مسکن با موانع جدی روبرو ساخته است.

هم اکنون که مسکن به عنوان پیش‌نیاز زندگی مردم این بار به‌ صورت پررنگ‌تر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و از طرفی تجربه ناموفق تعاونی‌های مسکن مهر هم‌چنان دست‌وپای خانه‌دار شدن متقاضیان را بسته است و عدم موفقیت ۹۵ درصدی را بر تابلوی اجرایی خود دارد، باید در انتظار چگونگی تطبیق طرح جدید مسکن با طرح ناموفق مسکن مهر و اصلاح ساختار تعاونی‌ها توسط دولت قبل از ورود به طرح جدید مسکن بود.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات