۹۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۱۱کیلومتر آزادراه!

۹۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۱۱کیلومتر آزادراه!

http://www.bananews.ir/هرچند در طول سالهای گذشته آزادراه قزوین - رشت به عنوان یکی از پرترددترین محورهای اتصال شهرهای مرکزی کشور به استان‌های شمالی مطرح بوده و حتی نامش چند باری نیز در فهرست افزایش عوارض آزادراهی قرار گرفته اما هنوز به پیشرفت کامل نرسیده است، پیشرفتی که شاید سرانجام در سال آینده نهایی شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، آزاد راه قزوین - رشت در سال ۱۳۸۰ و در حاشیه سفر مقام معظم رهبری به استان گیلان در دستور کار قرار گرفت و پس از نزدیک به هشت سال از سوی محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

این آزاد راه ۱۲۷ کیلومتری اما از زمان افتتاح تا کنون بدون نهایی شدن ۱۱ کیلومتر کار خود را آغاز کرده و هرچند در طول سال‌های گذشته بارها صحبت از آغاز کار اجرایی در آن مطرح شده اما به نظر می‌رسد طلسم ساخت آن در طول شش سال گذشته هرگز شکسته نشده است.

این ۱۱ کیلومتر اما در دولت یازدهم بار دیگر و این بار با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و بنا شد در کوتا‌ه‌ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

قرار گرفتن بخشی از مسیر این آزادراه در اراضی شخصی مردم و البته نیاز به ساخت تونل‌های جدید دو دلیل عمده تاخیر در نهایی شدن این طرح بوده و البته هزینه ساخت آن را تا ۹۰۰ میلیارد تومان بالا برده است. با وجود این اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده فاز نخست این پروژه در ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور گفته این پروژه اکنون با سرعت در حال اجراست و حدود ۳ کیلومتر و ۱۸۰ متر از ۱۱ کیلومتر باقیمانده را با پیمانکار قرارداد بستیم و پیمانکار در شش جبهه کاری مشغول است و طبق قولی که دادیم سعی می کنیم تا اوایل سال آینده قطعه ۳ کیلومتر و ۱۸۰ متری تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

با وجود این افتتاح اما باز تکلیف ۸ کیلومتر باقی مانده از این راه نامشخص است. هرچند نورزاد اعلام کرده مذاکرات با یک بانک برای تکمیل قسمت باقی مانده آزاد راه قزوین- رشت ادامه دارد اما با توجه به هزینه بالایی که برای تعیین تکلیف اراضی شخصی باقی مانده در این مسیر وجود دارد شاید کار بر روی این محور طولانی‌تر از حد تصور شود، هرچند افتتاح سه کیلومتر از ۱۱ کیلومتر باقی مانده نیز در نوع خود می‌تواند به نهایی شدن این آزادراه که وارد هفتمین از سال از حیاتش می‌شود خبری امیدوارکننده خواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات