هواپیمایی ایران به استانداردهای بین‌المللی نزدیک‌تر می‌شود

هواپیمایی ایران به استانداردهای بین‌المللی نزدیک‌تر می‌شود

http://www.bananews.ir/شرکتهایی هواپیمایی ایران در دهه ۱۹۷۰ مایه مباهات منطقه بودند و ایران ایر ناوگانی از جدیدترین هواپیماهای بویینگ را داشت و درصدد خرید هواپیماهای کنکورد بود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir اما پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ که به تیرگی روابط میان ایران و غرب انجامید، چند دهه تحریم و انزوا این صنعت را فرسوده کرد.

متوسط سن ناوگان هواپیمایی ایران در حال حاضر بیشتر از ۲۲ سال است و بیشتر این ناوگان را هواپیماهای ارزان روسی تشکیل می‌دهند. عدم امکان واردات قطعات مهم به دلیل تحریم‌ها ایران را دارنده یکی از بدترین رکوردهای ایمنی در جهان ساخته است اما توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی که زمینه ساز برداشته شدن تحریم‌هاست، می‌تواند صنعت هواپیمایی را احیا کند.

سرمایه گذاری بین المللی

سرمایه گذاران بین المللی از صنایع مختلف شامل انرژی، فاینانس و نرم افزار مشتاق ورود به دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه هستند که حتی تحت تحریم‌ها، حدود ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش داشت.

تهران به مقصد جذاب هیات‌های خارجی تبدیل شده که در آستانه گشوده شدن درهای آن به روی تجارت خارجی، تلاش می‌کنند موقعیت مناسبی را برای خود دست و پا کنند. در حالیکه بسیاری از صنایع همچنان با تحریم‌ها مواجه هستند اما صنعت هواپیمایی از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده و توافق هسته ای به شکل روشن به فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوط به ایران اولویت داده است.

۴۰۰ هواپیمای جدید

ایران آماده جبران زمان از دست رفته است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برآورد کرده است که ۴۰۰ هواپیمای جدید مورد نیاز است و ایرباس و بویینگ مهیای بازسازی این ناوگان و درآمد چشمگیری هستند.

مذاکرات با شرکتهای هواپیماسازی همچنان در جریان است.

محمد خداکرمی، مدیر سازمان هواپیمایی ایران - در این باره اظهار کرد: ما ناوگان فعالی متشکل از ۱۵۰ فروند هواپیما داریم که متوسط سن بسیار بالایی دارند. بسیاری از هواپیماها زمین گیر شده اند زیرا به تعمیر نیاز دارند. ما باید متوسط سن هواپیماها را به پایین ۱۵ سال برسانیم و برای پروازهای بین المللی به هواپیمایی با ظرفیت ۱۵۰ مسافر نیاز داریم.

پتانسیل عظیم رشد

به گفته خداکرمی، مذاکرات با شرکتهای هواپیماسازی بزرگ که شامل لیزینگ هواپیما برای کوتاه مدت بوده، در جریان است.

وی تاکید دارد که بازار هواپیمایی ایران در حال حاضر از سلامت برخوردار است و شرکتهای هواپیمایی جدید مانند ماهان ایر با ایران ایر رقابت می‌کنند و پتانسیل بالایی برای رشد وجود دارد.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی ایران، این کشور سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر برای پروازهای داخلی و شش میلیون مسافر برای پروازهای خارجی در شرکتهای هواپیمایی داخلی دارد. صنعت هواپیمایی ایران با وجود تحریم‌ها، شش درصد رشد داشته و در مدت یک دهه آینده این رشد به بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

راب موریس، مدیر مشاوره در شرکت تحلیلی فلایت گلوبال انتظار دارد ایران ظرف ۱۰ سال آینده ۳۰۰ هواپیمای جدید به ارزش حدود ۱۸ میلیارد دلار خریداری کند.

نوسازی در این سطح ناوگان هواپیمایی ایران را به استانداردهای بین المللی نزدیک‌تر خواهد کرد.

به گفته موریس، اگر شرکتهای هواپیمایی ایران بتوانند هواپیماهای جدید را جایگزین هواپیماهای قدیمی‌تر نمایند، در این صورت هزینه‌های عملیاتی کمتر خواهند داشت که باعث بهبود بهره وری آنها می‌شود.

بازارهای غربی

لئون منوچهریان، دبیر مجله هواپیمایی ایران معتقد است ایران برای توسعه بازارهای غربی اهمیت زیادی دارد زیرا در دوران پیش از انقلاب اسلامی همواره مشتری شرکت‌های غربی بود و عمدتا هواپیماهای بویینگ، لاک هید و ام دی دی خریداری می‌کرد. از سوی دیگر اعتماد به هواپیماهای روسی به دلیل سوانح متعدد کمتر شده است.

وی در ادامه افزود:‌ همه ایرلاین‌های ایرانی تا جایی که توان مالی‌شان اجازه دهد هواپیماهای غربی مورد علاقه‌شان را خریداری خواهند کرد.

نخستین نمایشگاه تجاری هواپیمایی ایران در مارس سال ۲۰۱۶ نشانه دیگری از دوران جدید است که با میزبانی دوبی برگزار خواهد شد.

آلن پیفورد، سردبیر مجله Arabian Aerospace و رییس این کنفرانس در این باره اظهار کرد: ما واکنش فوق العاده ای از ایرلاین‌ها از جمله ایرلاین‌های سعودی، دوبی و غربی دریافت کرده ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: ایرانی‌ها مایلند به فعالیت عادی بازگردند و شرکتهای جهان هم به بازارهای جدید نیاز دارند.

علاوه بر ارتقای ناوگان، زیرساخت ایران هم شاهد سرمایه گذاری عظیمی خواهد بود. پیفورد رادار، مدیریت ترافیک هوایی و ۳۰۰ فرودگاه داخلی را به عنوان بخشهایی توصیف می‌کند که دربردارنده فرصتهای مهمی برای شرکتهای بین المللی هستند.

 

ایسنا

    نظرات