مدیران استانی نیروهای جوان را برای انتخابات نظام مهندسی ساختمان معرفی کنند/ سازمان نظام مهندسی ساختمان انحصاری نیست

مدیران استانی نیروهای جوان را برای انتخابات نظام مهندسی ساختمان معرفی کنند/ سازمان نظام مهندسی ساختمان انحصاری نیست

http://www.bananews.ir/عضو جامعه مهندسان مشاور با اشاره به نقش تشکل‌ها و انجمن‌ها در آماده کردن افراد جوان برای حضور در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی سازمانی انحصاری نیست و افراد باتجربه باید با سعه‌صدر مسئولیت‌های اجرایی را به نیروهای جوان واگذار کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، مهرداد هاشم‌زاده همایونی در بیان چگونگی ترغیب جامعه مهندسان جوان کشور در انتخابات نظام مهندسی ساختمان به عنوان ناظر و اعضای هیئت‌مدیره و همچنین سایر حوزه‌های نظام مهندسی ساختمان گفت: شاید بخشی از این عدم شرکت و حضور جوانان در انتخابات نظام مهندسی وابسته به اعتماد به نفس باشد و در عین حال این واقعیت که جامعه باتجربه و صاحب مسئولیت مهندسی کشور نیز باید با سعه صدر حضور نسل جوان را در انتخابات پذیرا شده و از آن استقبال کند واقعیتی انکارناپذیر است.

عضو جامعه مهندسان مشاور افزود: برای تحقق این مهم که شامل حضور جوانان در انتخابات‌ نظام مهندسی است مدیران ارشد، مدیران استان‌های مختلف را ملزم کنند تا در معرفی کاندیدای استانی خود نیروهای جوان را نیز در نظر بگیرند و اینکار را جزو الزامات به شمار آورند.

هاشم‌زاده با تاکید بر اینکه سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان، سازمانی انحصاری و در اختیار عده‌ای خاص نیست، گفت: حضور جوانان در انتخابات مختلف نظام مهندسی ساختمان از دو منظر باورپذیری جوانان و مشارکت دادن آنها از سوی افراد باتجربه می‌تواند به امر اعتلای سازمان‌های نظام مهندسی بینجامد.

وی تاکید کرد: افراد باتجربه و صاحب مسئولیت در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باید با سعه‌ صدر جوانان را تشویق به حضور در سازمان‌های نظام مهندسی کنند و در عین حال در مقاطعی که نیاز است سمت‌های اجرایی را به نیروهای جوان واگذار کرده و خود در نقش مشاور به انتقال تجربیات بپردازند.

این عضو جامعه مهندسان مشاور با تاکید بر اینکه مشکل عدم حضور جوانان در اکثر تشکل‌های صنفی وجود دارد افزود: بسیاری از تشکل‌های قدیمی دچار سندرم پیری شده‌اند و جا را برای حضور جوانان باز نکرده‌اند. اگرچه در برخی از تشکل‌ها این نقطه ضعف کمتر وجود دارد اما در اکثر آنها این مشکل عمده و اساسی دیده می‌شود که کمتر راضی به حضور جوانان و تفویض اختیارات و مسئولیت‌های اجرایی به آنها هستند.

فعالیت اجتماعی جزو عادات ایرانیان شود

وی ضمن اظهار تاسف از کمبود فعالیت‌های گروهی و اجتماعی در ایران، گفت: جامعه ایرانی کمتر به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازد و اگر تشکلی و انجمنی نیز شکل می‌گیرد این تصور وجود دارد که هیئت‌مدیره آن مادام‌العمر است در حالیکه سرزندگی، حیات دوباره و به‌روز بودن انجمن‌ها و تشکل‌ها در تغییر افراد و استفاده از افکار مختلف معنا پیدا می‌کند و از انجماد افکار فاصله می‌گیرد.

هاشم‌زاده تاکید کرد: تجربه دنیا به این شیوه است که نسل قدیم نسل جدید را به شیوه‌ای آموزش می‌دهد تا هم سطح او شود و بتواند از عهده مسئولیت‌های واگذار شده برآید.

وی همچنین در بیان دلایل مشارکت محدود بانوان در انتخابات نظام مهندسی ساختمان و همچنین سایر فعالیت‌های مهندسی با تاکید بر عدم خودباوری بانوان، گفت: تجربه و اعتقاد من این است که اعضایی که می‌خواهند در سازمان‌های نظام مهندسی شرکت داشته باشند می‌بایست تجربه حضور در انجمن‌ها و تشکل‌ها را کسب کنند و باتجربه مناسب وارد سازمان‌های نظام مهندسی که سازمانی فراگیر است، شوند.

هاشم‌زاده در پایان گفت: اگرچه حرفه مهندسی به نظر شغلی مردانه می‌رسد اما به دلیل آنکه در سال‌های اخیر حضور بانوان در مشاغل مختلف فراوان بوده اینکه گمان کنیم هنوز در اقشار تحصیلکرده مردسالاری حاکم است گمانی خلاف واقع است.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات