۳۸۶۱ هکتار از اراضی ملی بدون اذن در اختیار دیگران است

۳۸۶۱ هکتار از اراضی ملی بدون اذن در اختیار دیگران است

http://www.bananews.ir/سید محمد پژمان مدیر عامل سازمان زمین و مسکن امروز در نشست خبری اظهار کرد: تشکیل یگان ویژه حفاظت از اراضی ملی را به عنوان یک اتفاق و پیشرفت خوب در نظر می‌گیریم که امیدواریم اثر‌بخشی کار با این اقدام افزایش یابد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، وی در خصوص آمار اراضی ملی و دولتی متصرف شده گفت: ۳۸۶۱ هکتار از اراضی بدون اذن و نظر در اختیار دیگران است که به دو بخش متصرفات دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود. نزدیک به ۵۰ درصد این مقدار در اختیار ادارات و سازمان‌های دولتی است و مابقی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد.

مدیر عامل سازمان زمین و مسکن در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی تامین زمین مسکن مهر و افزایش هزینه‌های پروژه‌ها گفت: سیاست مسکن مهر از ابتدا تامین مسکن ارزان بود، لذا بنا بر این شد دولت در این شهرها زمین در اختیار سایت‌های مسکن مهر قرار دهد. در بسیاری از نقاط هم زمین‌ها در موقعیت خوبی قرار داشتند که ارتباط خوبی با شهرها برقرار بود و خدمات زیربنایی و روبنایی مناسبی ارائه شد، اما یکسری از سایت‌ها هم نقایصی داشتند.

وی افزود: قرار بر این شد که هزینه‌های این سایت‌ها به حداقل ممکن برسد که بنا شد یک میلیون از طریق مردم و از یک میلیون از طریق دولت برای آماده‌سازی زمین‌ها انجام شود، اما با توجه به تورم و هزینه‌هایی که بعد از سال ۱۳۹۱ افزایش یافت با آن مبالغ دیگر امکان کار فراهم نیست، اما با توجه به این‌که وضعیت رفاهی مردم را باید تامین کنیم با کمک‌های دولت و مردم این کار صورت می‌گیرد.

وی درخصوص دلایل افزایش قیمت مسکن مهر اظهار کرد: این اقدام طرفینی بین مصرف کننده و تولید کننده است و دولت نقشی در این زمینه ندارد اما به دلیل شوک تورمی ایجاد شده انصاف نیست که به سازندگان بگوییم که شما با توجه به قرارداد مکلف به اتمام پروژه هستید چرا که آن فرد هم متضرر می‌شود بنابراین ما آثار شوک قیمتی را تعدیل و به روز کردیم حالا اگر زمان درست مدیریت شود و تعهدات سازنده و متقاضی فراهم شود افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

پژمان درباره بافت فرسوده اظهار کرد:‌ مطالعات بافت فرسوده توسط سازمان‌های دیگر انجام می‌شود و هر جا اعلام آمادگی کنند ما یک رکن کار برای تامین زمین هستیم با توجه به قرار داشتن بخش زیادی از بافت فرسوده در حواشی شهرها، اگر قرار به نوسازی بافت‌ها باشد باید ظرفیت قانونی آن فراهم شود. مالکان صاحب سند شوند و شهرداری به آنها پروانه بدهد ما هم به آنها سند می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به محدوده تحت نظر یگان ویژه حفاظت از اراضی گفت: محدوده عمل ما فقط اراضی مربوط به خودمان است و جنگل‌ها، مراتع و سایر بخش‌ها به سازمان‌ها و ارگان‌های خودشان مربوط می‌شود.

وی مناطق تصرف شده‌ی ملی توسط سکونتگاه‌های غیر رسمی را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: برای نمونه در شهر بندرعباس ۲۴ هزار خانوار و در شهر اراک ۱۴ هزار خانوار در سکونتگاه‌های غیر رسمی حضور دارند.

پژمان همچنین در خصوص تامین زمین برای مسکن اجتماعی تصریح کرد: مطالعات این طرح انجام شده و با توجه به نیاز مورد بررسی قرار گرفته است . برای عملیاتی شدن مسکن اجتماعی باید ما زمین آن را تامین کنیم. آسیب‌هایی متوجه این گونه زمین‌هاست که برای این که آثار آن کاهش یابد باید به فکر توزیع جمعیت در نقاط مختلف باشیم نه این که صرفا اقشار ضعیف را در یک جای خاص قرار دهیم.بلکه در هر سایت از مسکن اجتماعی باید تمام اقشار در کنار هم باشند.

وی میزان اراضی اختصاص یافته به مسکن اجتماعی را صد هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در اغلب شهرها مشکل تامین زمین نداریم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره مساحت اراضی تحت پوشش یگان اظهار کرد: مساحت اراضی زیر نظر ما بین ۱ تا ۲ میلیون هکتار است که یگان مسوولیت حفاظت از آن را بر عهده دارد.

 

ایسنا

    نظرات