فروش تراکم غیرمجاز جرم است

فروش تراکم غیرمجاز جرم است

http://www.bananews.ir/رئیس شورای شهر تهران در حالی فروش تراکم غیرمجاز در شهر تهران را جرم تلقی می‌کند که معاون شهردار تهران ساختمان‌های بلندمرتبه را که با مجوزهای کمیسیون ماده ۵ ساخته شده‌اند قانونی می‌داند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir تراکم فروشی، بلندمرتبه سازی، تغییر کاربری غیرمجاز و تخریب فضای سبز شهری از انتقاداتی است که رئیس شورای شهر تهران به مدیریت شهری تهران دارد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران عصر روز گذشته دوشنبه ۲۳ شهریور در برنامه پیشخوان خبر ضمن اشاره به مباحث یاد شده در زمینه تراکم گفت: تراکم و فروش تراکم دو موضوع مختلف هستند که ریشه آنها مربوط به دهه ۷۰ شمسی است. از آن زمان تاکنون افراد می‌توانستند با پرداخت پول به راحتی تراکم را بخرند که روند فروش تراکم در سال ۷۲ کند و به پنج طبقه محدود شد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امروزه با تصویب طرح تفصیلی ساختمان‌ها بر اساس تراکمی ساخته می‌شوند که شهرداری تهران تعیین می‌کند، افزود: ساخت و ساز بیشتر از حد تعیین شده تخلف است که حتی با پرداخت پول نیز قابل جبران نیست. اگر سازندگان نسبت به حد تراکم تعیین شده تخلف کنند پرونده آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود در حالیکه در گذشته موضوع رسیدگی به فروش تراکم به کمیسیون توافقات ارایه می‌شد که این کمیسیون امروز به طور کامل منحل شده است.

چمران تاکید کرد: شورای شهر از تمامی مجوزهای شهرداری برای اعطای پروانه ساخت باخبر است و هر پروانه ساخت صادر شده در سایت شهرداری ثبت شده است که ما نیز با رصد سایت شهرداری از مجوزهای صادر شده کسب اطلاع می‌کنیم. در نهایت شهرداری است که باید در قبال اجازه ساخت طبقات پاسخگو باشد. تراکم فروشی جرم است و با فروش تراکم مجاز متفاوت است.

وی ادامه داد: در فروش تراکم مجاز بر اساس طرح تفصیلی قطعه زمین و عرض کوچه ارزیابی و تراکم استاندارد تعیین می‌شود. طرح تفصیلی منشور قوانین شهر است که باید شناخته و اجرایی شود. ما در گذشته شاهد تخلفاتی در زمینه فروش تراکم و ساخت و سازهای بی حساب و کتاب بودیم که این تخلفات به دلیل بازبودن دست شهرداری در فروش تراکم و طرح تفصیلی بود. اما امروزه به جرات می‌توان گفت که نه صد در صد اما تا حد زیادی توانسته‌ایم جلوی تراکم غیرمجاز را بگیریم و با متخلفان برخورد کنیم.

رئیس شورای شهر همچنین در مورد طرح‌های تشویقی گفت: در گذشته قانون تجمیع واحدهای مسکونی یک امتیاز برای صاحب ملک محسوب می‌شد و افراد می‌توانستند به عنوان تشویق یک طبقه اضافه تراکم بگیرند که این تشویق در مورد بافت فرسوده بیشتر و به دو طبقه افزایش می‌یافت که این موضوع باعث به هم ریختگی بافت محلات و ایجاد مشکلاتی در آنها شد.

وی ادامه داد: در طرح‌های تفصیلی موارد تشویقی فقط یک طبقه تراکم را به عنوان تشویق شامل می‌شود و تراکم‌های اضافه ممنوع است. بر اساس طرح‌های تفصیلی ساخت و ساز در باغات مشمول قوانین خاصی است که به فرد اجازه می‌دهد ۳۰ درصد باغ را به ساخت و ساز اختصاص دهد و ۷۰ درصد را نیز درختکاری کند که در صورت مشاهده خلاف این مسئله، شهرداری حق دادن پایان کار را ندارد.

چمران ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تهران را ناهمگون خواند و افزود: تمامی ساخت و سازها در منطقه ۲۲ بر اساس طرح تفصیلی است اما باید این طرح بار دیگر مورد ارزیابی قرار بگیرد زیرا میزان ساخت و ساز در منطقه نامتعارف و بافت شهری نیز ناهمگون است.

پژمان پشمچی‌زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز با حضور در برنامه به مفهوم تراکم در دهه هفتاد اشاره کرد و گفت: مفهوم فروش تراکم در دهه هفتاد با امروزه متفاوت است زیرا در آن دهه افراد می‌توانستند با پرداخت پول و عوارض تراکم را به صورت سیار خریداری کرده و در هرکجای شهر که می‌توانند مورد استفاده قرار دهند. اما امروزه تراکم بر اساس طرح تفصیلی تعیین می‌شود که به مالک اجازه ساخت و ساز در محدوده مشخص و بر اساس سطح تعیین شده پروانه صادر شده توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ را می‌دهد به همین خاطر نیز می‌بینیم که امروزه موضوع فروش تراکم کاربرد خود را از دست داده است.

پشمچی‌زاده در ادامه گفت: امروزه ساختمان‌های بلندمرتبه فراوانی در شهرها ساخته شده‌اند که در کمیسیون ماده ۵ کاملا به صورت قانونی مجوز دریافت کرده‌اند.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات