تردید نسبت به آمار خانه‌های خالی تهران

تردید نسبت به آمار خانه‌های خالی تهران

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن گفت: آمار اداره برق مبنی بر کاهش تعداد خانه‌های خالی شهر تهران از ۴۵۰ هزار به ۲۴۰ هزار، نمی‌تواند قابل اتکا باشد و نتیجه‌گیری قطعی در این خصوص نیاز به پارامترهای بیشتری دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: نسبت به کاهش تعداد خانه‌های خالی شک دارم. درست است که میزان مصرف برق خانگی، یک پارامتر برای تخمین خانه‌های خالی است اما نمی‌تواند قطعی باشد و بر روی فرضیات نباید تصمیم گرفت.

وی افزود: خانه‌های نیمه‌تمام در آمار اداره برق هیچ جایی ندارند. در صورتی که حداقل به نسبت تعداد خانه‌های خالی، خانه‌های نیمه تمام در شهر تهران وجود دارد که باید به آمار اضافه شوند. بنابراین با حدس و گمان نمی‌توان برای بخش مسکن تصمیم‌گیری کرد.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که ای کاش آمارها در اختیار همگان قرار می‌گرفت تا کارشناسان بتوانند دقیقا مسائل بخش مسکن را تجزیه و تحلیل کنند، گفت: متاسفانه در کشور ما آمارها چندان در خدمت کارشناسان نیستند و همین تحلیل‌های غیر قابل اتکا درخصوص کاهش تعداد خانه‌های خالی می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه در بخش مسکن شود.

عدالتخواه ضمن تاکید بر اهمیت آمار در اقتصاد خاطرنشان کرد: یکی از عوامل رکود سه سال اخیر بخش مسکن، بی‌برنامگی سرمایه‌گذاران و نیز عدم ارایه‌ی اطلاعات صحیح درخصوص ظرفیت‌های خالی مسکن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به سازندگان بود.

به گفته‌ی وی ارگان‌های مربوطه آماری از تعداد یک میلیون خانه خالی استان تهران ارایه نکردند و به همین دلیل، سازندگان اقدام به ساخت خانه‌های لوکس کردند که روی دستشان ماند. طبیعی است که وقتی یک میلیون خانه خالی داریم مسکن، تقاضا و سودآوری نخواهد داشت و وارد رکود می‌شود.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: حتی با فرض این‌که آمار کاهش تعداد خانه‌های خالی صحیح باشد و این خانه‌ها به فروش یا اجاره رفته باشند نمی‌توان به رونق بخش مسکن امیدوار بود؛ چرا که مردم از اقتصاد ضعیفی برخوردارند و قدرت خرید ندارند. لذا برای رونق مسکن باید مالکین از قیمت‌های آن‌چنانی دست بردارند و با لحاظ قرار دادن واقعیت اقتصاد و امکانات مردم خانه‌ها را با قیمت‌های پایین‌تر به فروش برسانند.

 

ایسنا

    نظرات