مهم ترین سوالات در مورد عضویت، اخذ پروانه فعالیت و ارتقا پایه در سازمان نظام مهندسی ساختمان

مهم ترین سوالات در مورد عضویت، اخذ پروانه فعالیت و ارتقا پایه در سازمان نظام مهندسی ساختمان

http://www.bananews.ir/بنانیوز-مهم ترین سوالات در مورد عضویت، اخذ پروانه فعالیت و ارتقا پایه در سازمان نظام مهندسی ساختمان.

سازمان نظام مهندسی ساختمان کجاست؟

سازمان نظام مهندسی یک سازمان غیرانتفاعی است که برکیفیت ساخت و ساز هر استان نظارت میکند تا براسا س مقررات ملی ساختمان طراحی و اجرا شود .

یعنی اگه کسی بخواد ساختمانی رو بسازه باید کلیه مراحل طراحی و اجرای ساختمان با تائید کارشناس نظام مهندسی انجام شود . کارشناسان رشته های عمران در دو گرایش محاسبه و نظارت و نیز معماری در دو گرایش طراحی و نظارت و همچنین رشته ای نقشه برداری ، شهرسازی ، ترافیک ، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی بازوهای اجرایی و سرمایه های انسانی این سازمان هستند . این افراد با برگزاری آزمون از بین کارشناسان رشته های مورد نیاز انتخاب میشوند وپس از دریافت پروانه اشتغال بکار می توانند با این سازمان همکاری نمایند .

شاید سازمان نظام مهندسی را بتوان بزرگترین نهاد غیر دولتی و NGO در کشور دانست. طبق آمارهای تقریبی ، سازمان نظام پزشکی حدود ۲۰۰ هزار عضو دارد که شامل پزشکان، داروسازان، دندانپزشکان و... می باشد. این در حالی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان به تنهایی چیزی حدود ۴۶٠ هزار عضو در سراسر کشور دارد.

شاید اولین و مهمترین مسئله برای فارغ التحصیلان رشته هایی از قبیل عمران، معماری، شهرسازی و... عضویت در این سازمان و دریافت پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی استان ساکن در آن باشد . لذا در این یادداشت سعی داریم با توجه به جمعیت ۴۶٠ هزار نفری عضواین سازمان که روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود به مراحل اخذ پروانه اشتغال به کار و چگونگی تمدید و ارتقاء آن بپردازیم.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه، وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و... اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

چه زمانی می توان در آزمون شرکت کرد؟

همه فارغ التحصیلان این رشته ها بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند. البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود و هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

اولین مرحله برای شرکت در آزمون نظام مهندسی و دریافت پروانه چیست ؟

اول باید به سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه کنید وعضو سازمان نظام مهندسی شوید . برای عضویت باید یه سری مدارک را به سازمان ارائه نمایید . پس از بررسی در واحد عضویت سازمان نظام مهندسی استان مشخص می شود که آیا شما می توانید به عضویت سازمان درآیید یا نه ؟

مدارک عضویت

برخی از مدارک عبارتند از :

۱) مدرک تحصیلی همراه با یک کپی برابر اصل ( کاردانی – کارشناسی – کارشناسی ارشد – دکترا )

۲) مدرکی برای احراز محل سکونت مثل سند منزل یا اجاره نامه همراه با کپی

۳) کلیه مدارک شخصی شامل شناسنامه و کارت ملی و پایان خدمت همراه با کپی و یک قطعه عکس زمینه سفید .

۴) بعد از عضویت و حصول اطمینان ازاحراز شرایط شرکت دردوره آتی آزمون نظام مهندسی باید برای آزمون آماده شوید .

اولین مرحله برای شرکت در آزمون چیست ؟

برای شرکت در آزمون شما باید در موعد مقرر به سایت سازمان مقررات ملی ساختمان مراجعه و ثبت نام کنید . در زمانی که اعلام میشود به سایت مراجعه و تائیدیه ثبت نام خودرا از سازمان نظام مهندسی استان خود دریافت کنید .

در زمان مقرر پرینت کارت ورود بجلسه را بگیرید و روز آزمون سر جلسه حاضر شده و آزمون دهید .

چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت کنند ؟

کلیه کارشناسان عضو سازمان در رشته های هفتگانه که حداقل سه سال از فارغ التحصیلی آنها گذشته باشد . کارشناسی ارشد ۲ سال و دکترا یک سال .

من کارشناسی ناپیوسته دارم آیا مدرک کاردانی من هم محاسبه میشه ؟

کسانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته دارند چنانچه مدرک کاردانی آنها مرتبط با مهندسی همان رشته باشد هر ۵ سال سابقه کار با مدرک کاردانی معادل یک سال کارشناسی محاسبه می شود . حداکثر تا ۱۰ سال سابقه کاردانی معادل دو سال سابقه کارشناسی در نظر گرفته خواهد شد . این موضوع را از واحد عضویت سازمان استان خود سوال کنید و مطمئن شوید مدرک کاردانی شما با کارشناسی مرتبط هست یا خیر .

منابع آزمون چیست ؟

منابع آزمون هر رشته عبارتست از تعدادی مبحث از مباحث ۲۰ گانه سازمان مقررات ملی ساختمان و همچنین منابعی خارج از مباحث ۲۰ گانه شامل راهنمای برخی مباحث ، کتابهای دانشگاهی ، مجلات معابر داخلی و خارجی و استانداردهای مربوط به آن رشته .

سوالاتش تستیه و یا تشریحی ؟

بجز بخش طراحی رشته معماری بقیه آزمونها تستی چهار جوابی است .

آزمون جزوه باز برگزار می شود ، یعنی هر کتابی را هم می توانیم با خود سر جلسه ببریم ؟

شما باید منابع آزمون رو هم با خودتون ببرین و هرکتابی که دوست دارین ولی یه کامیون کتاب نبرین! بجاش قبلا به اندازه کافی مطالعه کرده باشید تا سر جلسه وقت شما تلف نشده و وقت کم نیارید ! استفاده از کتب کمک آزمون که حل سوالات قبل رو داشته باشه کمک مهمی میکنه، به علاوه اینکه استفاده از کلید واژه های مناسب بسیار مفید خواهد بود برای استفاده بهینه از زمان در جلسه آزمون.

شرط قبولی در آزمون چیست ؟

شما باید به تعداد ۶۰ سووال پاسخ بدهید . هر کس که حداقل به ۵۰ درصد سوولات درست جواب بده قبوله . یعنی حداقل ۳۰ تا سووال رو باید درست جواب بدین .

تست هاش نمره منفی هم داره ؟

بله . برای جلوگیری از پاسخهای شانسی و تصادفی هر پاسخ اشتباه یک سوم نمره منفی داره .

آزمون رو سازمان نظام مهندسی برگزار می کند ؟

خیر، مجری برگزاری ، سازمان سنجش آموزش کشور به نیابت وزارت راه و شهرسازی است.

آیا میشود از ماشین حساب و یا موبایل استفاده کرد ؟

استفاده از ماشین حساب آزاد است ولی موبایل ، تبلت و ... خیر !

اگه خدای ناکرده قبول نشدیم چی میشه ؟

نگران نباشید این آزمون سالی دو بار معمولا در شهریور و اسفند هر سال برگزار میشه و برای آزمون بعدی تجربه تون میره بالا و قبول می شوید !

آیا اجاره دادن پروانه قانونی است ؟

سوال سختی است ولی اگرخودتان بتوانید با پروانه تان کار کنید خیلی بهتر است و اگر در شرکتی پروانه تان را می گذارید، مراقب مسولیت های حقوقی آن باشید.

مزایای قبولی در این آزمون چیست ؟

مهمترین مزیتش این است که شما عضو دارای پروانه اشتغال بکار سازمان نظام مهندسی کشور میشوید ، دارای مهر نظام مهندسی شده و تجربه جدیدی را می آموزید ، با افراد جدیدی آشنا می شوید و وارد فاز نوینی از زندگی کاری خود می شوید که البته برایتان اندکی درآمد زاست و سازمان نظام مهندسی در قبال خدماتی که به جامعه ارائه می کنید از شما حمایت می کند . سازمان هر استان دارای امکانات رفاهی ، خدماتی ، علمی ، بازدیدها و دوره های آموزشی است که با مراجعه به سایت نظام مهندسی استان خودتان می توانید از آن آگاهی یابید.

حالا اگر سرمایه گذاری کردیم و قبول نشدیم چی ؟؟

شما لازم نیست هزینه زیادی کنید . فقط هزینه عضویت در سازمان نظام مهندسی است ( حدود صد هزار تومان ) . بعد کتابها رو می خرید وشروع به مطالعه می کنید.

حالا با تمام تلاشهایی که می کنید دو حالت پیش خواهد آمد :

۱) اگر قبول شدید که می توانید با پروانه اشتغال خودتون وارد صنعت ساختمان شوید ، کار کنید به جامعه خدمات دهید و درآمد کسب کنید و یا اینکه حداقل آن را برای یکسال اجاره بدهید .

۲) اگر قبول نشدید خب اشکالی نداره چیز زیادی از دست نداده اید . اطلاعات خودتون رو اضافه کردین و می توانید ششماه بعد باز هم شرکت کنید و با تجربه ای که امسال بدست آوردید دوره بعدی راحت تر قبول شوید .

برای ارتقاء پایه نظام مهندسی چه باید کرد؟

در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد که مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند . شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است. طریقه ارتقای پایه در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند که به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند. ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

 

نویسنده مطلب: حمیدرضا روانشادنیا، دانش آموخته عمران زلزله و مولف کتب آزمون نظام مهندسی

    نظرات

    سلام، آیا میشه نظارت، اجرا ومحاسبات رو یک نفر بگیره؟متشکر.