کتاب مقاومت مصالح(۱) ویژه رشته مهندسی عمران

کتاب مقاومت مصالح(۱) ویژه رشته مهندسی عمران

http://www.bananews.ir/کمتر دانشجو یا فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران یا مکانیک است که اسم دانشمندان بنام در حوزه مقاومت مصالح و تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته یعنی پروفسور استفان تیموشنکو و جیمز گییر را که اساتید برجسته دانشگاههای آمریکا بودند، نشنیده باشد.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاین کتاب تاکنون توسط این اساتید، ۸ بار ویرایش اساسی شده است، ویرایش هشتم این کتاب توسط جناب آقای مهندس بهمن سبحانی (دانش پژوه دکتری عمران- سازه) ترجمه شده است.

کتاب حاضر ترجمه و با کمی اضافات، از نسخه ویرایش هشتم کتاب مقاومت مصالح، نوشته استاتید دانشگاه استانفورد (James M. Gere و Barry J. Goodno) می‌باشد. اولین بار کتاب توسط Stephan P. Timoshenko و James M. Gere در سال ۱۹۷۲ میلادی بر اساس سیستم واحد USCS انجام گرفت. ویرایش هشتم آن در سال ۲۰۱۳ توسط James M. Gere و Barry J. Goodno بر اساس سیستم واحد بین‌المللی (SI) تألیف شده و در سال ۲۰۱۴ به بازارهای کتب تخصصی مهندسی راه پیدا کرده است. قدمت بیش از ۴۰ ساله در چاپ این کتاب، نشان دهنده اهمیت موضوع مبحث مقاومت مصالح، و نیز بیانگر مطرح بودن نویسندگان کتاب می‌باشد.

از ویژگی‌های ویرایش جدید کتاب، ارائه صدها مسأله و مثال جدید در آن است. این مثال‌ها و مسائل (که بیشتر آنها در حوزه مهندسی عمران می‌باشد) به گونه‌ای مطرح شده‌اند تا بتوانند تصاویر واقعی و عملی از مفاهیم مطرح شده کتاب را در ذهن دانشجو یا خواننده ایجاد کنند.

علاوه بر این، بیش از ۵۸۰ مسأله حل نشده همراه با پاسخ نهایی آنها، این فرصت را برای دانشجویان فرآهم میکند تا ضمن تلاش و ممارست برای افزایش توانایی خود در حل مسائل، از صحت و سقم راه حل خود اطمینان حاصل کنند. البته، در هر فصل این کتاب سعی شده که از مثال‌های عملی و کاربردی مقاومت مصالح در حوزه‌های مهندسی بخصوص رشته عمران استفاده گردد.

ویژگی‌ مهم دیگر کتاب مقاومت مصالح (۱)، طرح مسائلی به صورت چهار گزینه ای در انتهای هر فصل است تا دانشجویان و خوانندگان بتوانند در زمینه حل مسائل چهار گزینه‌ای، مهارت خود را جهت آزمون‌های ورودی به دوره های کارشناسی ارشد و دکتری افزایش دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب، منطبق بودن آن بر سر فصل‌های وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری می‌باشد. کتاب لاتین مقاومت مصالح شامل ۱۲ فصل بوده، که مترجم با توجه به سر فصل‌های درس مقاومت مصالح (۱)، ۵ فصل آن را در این مجلد، و مابقی فصول را در جلد دوم با عنوان مقاومت مصالح (۲) که در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید، ترجمه نموده است.

در ویرایش هشتم کتاب، ابتدای هر فصل مطالبی با عنوان پیش گفتار فصل آمده است که اشاره‌ای مختصر به مطالبی در آن فصل قرار است ارائه گردد، می‌پردازد. همچنین در انتهای فصل و قبل از شروع مسائل، بخشی با عنوان خلاصه و مروری بر فصل ارائه شده است که بیانگر نکات بر جسته و مطالب مهم و کلیدی آن فصل می‌باشد.

این کتاب مشتمل بر ۵ فصل می باشد. مطالب ارائه شده در این کتاب عبارتند از: تحلیل و طراحی سازه‌های کششی، فشاری، خمشی، آشنایی با مفاهیم اولیه مانند: تنش، کرنش، رفتار الاستیک و غیر الاستیک و انرژی کرنشی. از دیگر موضوعات قابل توجه می‌توان تمرکز تنش و پیچش را نام برد. موضوعات تخصصی‌تری از قبیل تأثیرات حرارتی، خطاهای ساخت، پیش کرنش‌ها و پیچش مقاطع غیر دایره‌ای نیز مورد بحث قرار گرفته است.

ضمناً مطالبی مانند نمودارهای برشی و لنگر خمشی، خمش خالص، خمش غیر یکنواخت، انحناء در تیرها، کرنش‌های و تنش‌های عمودی در تیرهای تحت خمش و تنش‌های برشی در مقاطعی مانند تیرهای چند تکه‌ای، تیرهای با مقاطع بالدار، دایره‌ای و مستطیلی، مثلثی و جدار نازک باز مطرح شده است.

عناوین فصول این کتاب به قرار ذیل می باشند :

۱- کشش، فشار و برش

۲- عضوهای تحت بار محوری (کششی یا فشاری)

۳- پیچش

۴- نیروهای برشی و لنگرهای خمشی

۵- خمش (مباحث پایه). البته مباحث پیشرفته تر مربوط به خمش، در کتاب مقاومت مصالح (۲) مطرح می شود، که انشاالله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

چنانچه این کتاب در زمینه موضوع مورد تدریس شما استاد گرانقدر می‌باشد و نیز آن را جهت معرفی مفید می‌دانید لطفا از طریق شماره تماس ۲-۰۲۱۶۶۴۸۴۱۹۱ و یا ایمیل noavar33@yahoo.com آدرس، کدپستی، تلفن و همراه خود را  اطلاع دهید تا در اسرع وقت کتاب بصورت هدیه تقدیم گردد.

    نظرات