‌بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند

‌بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند

http://www.bananews.ir/رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: متاسفانه روند اقتصادی اخیر و برخی قوانین غیرکارشناسانه باعث شد که بانک‌ها بسوی بنگاه‌داری حرکت کرده و اقدام به پول‌فروشی کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، جمشید زند بر لزوم تخصیص منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای صنفی و خدمات فنی موجود جهت ارتقا سطح کیفی تولید، ایجاد اشتغال و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی تاکید کرد.

وی افزود: بانک‌ها منابع مالی خوبی در اختیار دارند و این امر باعث شده تا توجهی به بنگاه‌های اقتصادی کشور نداشته باشند و عدم مشارکت و توجه آنها هر روز که می‌گذرد، باعث تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی بیشتری می‌شود.

زند ادامه داد: از سوی دیگر پول‌فروشی غیرقانونی بانک‌ها مشوق و ترغیب‌کننده‌ای دیگر جهت تکمیل زنجیره تعطیلی کارگاه‌ها و بنگاه‌ها شد.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: بانک‌ها در اقداماتی غیرقانونی از روش‌های مختلف استفاده کرده و میزان سود سپرده‌ها را در قالب برخی عقود و توافقات تا بیش از دو برابر نرخ رسمی اعلامی پرداخت می‌کنند.

وی بیان کرد: پرداخت این سود قابل ملاحظه توجیهی برای فعالیت اقتصادی و تولید در کشور ایجاد نمی‌کند و ماحصل آن تعطیلی و به فروش رساندن کارگاه‌ها و یا تغییر کاربری تولیدی بنگاه‌ها در سال‌های اخیر است.

زند تصریح کرد: در این خصوص می‌طلبد که در دولت تدبیر و امید، تدبیری اندیشیده شود و بانک‌ها که در سیطره قانونگذاری و نظارت دولت هستند در مسیر اصلی و قانونی حرکت کنند و البته با بی‌نظمی و اختلال‌های اقتصادی اخیر قاطعانه برخورد شود.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی عنوان کرد: در صورتی که سیستم بانکی کشور تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار واحدهای صنفی کوچک قرار دهد، به ازای پرداخت تقریبا هر ۳۰ میلیون تومان یک شغل جدید در حوزه اصناف ایجاد می‌شود و از سوی دیگر تسهیلات بانکی ارزان قیمت می‌تواند در به روز کردن تکنولوژی بنگاه‌های صنفی تولیدی، موثر واقع شده و علاوه بر ایجاد بهره‌وری باعث کاهش مصرف انرژی، رشد بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده و توسعه اشتغال که اکنون یکی از دغدغه‌های دولتمردان است، شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم تخصیص منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای صنفی و خدمات فنی موجود جهت ارتقای سطح کیفی تولید و ایجاد اشتغال، همچنین ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی، خواستار برخورداری صنوف تولیدی از حمایت‌ها و مشوق‌های مالی شد.

زند در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از منابع ارزان قیمت که توسط برخی نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و اداره کل بهزیستی جهت ایجاد اشتغال به افراد اعطا می‌شود، با همکاری اتاق اصناف و در صورت ایجاد اشتغال در اختیار واحدهای تولیدی صنفی و خدمات فنی قرار گیرد.

 

ایسنا

    نظرات