آزاد‌سازی نرخ بلیت ضامن حیات ایرلاین‌ها؟

آزاد‌سازی نرخ بلیت ضامن حیات ایرلاین‌ها؟

http://www.bananews.ir/در شرایطی که پس از سال‌ها گمانه‌زنی رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده، طرح آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما در سال جاری نهایی خواهد شد، برخی تردید‌ها نسبت به احتمال افزایش قیمت بلیت در بازار به وجود آمده که صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نسبت به جزییات آن شرایط را توضیح می‌دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، در سال گذشته وقتی صحبت از متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما مطرح شد، یکی از اصلی‌ترین اهداف پیش‌روی سازمان هواپیمایی کشوری واقعی‌کردن نرخ‌ها و البته ایجاد تفاوتی مستقل نسبت به شرایط هر مسیر و تعداد پروازهای فعال در آن بود.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ایرلاین‌ها باید با سنجیدن شرایط پروازی خود، روزهای سفر، تعداد مسافران دائمی و البته ساعتی که پرواز در آن صورت می‌گیرد نرخ بلیت خود را ارائه می‌کردند.

سازمان این اختیار را داده بود که شرکت‌های هواپیمایی بتوانند به نسبت شرایط تعیین شده نرخ بلیت را ۳۰ درصد بالاتر یا پایین‌تر از نرخ مصوب سابق تعیین کند.

در عمل این اختیار باعث رشد عجیب قیمت‌ها در برخی روزهای پیک سفر شد و نظم بازار را بهم ریخت تا جایی که آزاد‌سازی نرخ بلیت نیز به تعویق افتاد.

با وجود این اما در شرایطی که سازمان هواپیمایی اعلام کرده آزاد سازی نرخ بلیت قطعا اجرایی خواهد شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به برخی گمانه‌زنی‌ها در این رابطه پاسخ داده است.

براساس صحبت‌های سامانی آزاد‌سازی نرخ بلیت به هیچ عنوان به معنی افزایش قیمت‌ها نیست و این روند تنها به شرکت‌ها این آزادی عمل را می‌دهد تا برنامه‌های خود را با توجه به شرایط سفری مشخص کنند.

هرچند سامانی این صحبت‌ها را کرده اما در ادامه نیز تاکید کرده است آزاد‌سازی بلیت می‌تواند باعث ادامه حیات اقتصادی ایرلاین‌های داخلی شود و حداقل سود را برای آنها به بار آورد.

با وجود مقدمه ابتدایی مشخص نیست صحبت‌های دبیر انجمن چگونه در بازار واقعی اجرایی خواهد شد و آیا صرف آزاد‌سازی می‌تواند به تضمین سود حداقلی ایرلاین‌ها کمک کند یا این‌که باید در پس آزاد‌سازی انتظار افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما را نیز داشته باشیم.

البته در این بین ابهام بزرگ دیگری نیز وجود دارد که نسبت به کشش بازار در اجرایی شدن قیمت‌های بالا ایجاد تردید می‌کند و این احتمال را به وجود می‌آورد که در صورت افزایش دوباره قیمت‌ها دیگر امکان فروش بلیت جز در روزهای پیک سفر برای ایرلاین‌ها فراهم نشود.

 

ایسنا

    نظرات