وضع بافت تاریخی شیراز و کرمان از ۱۵ سال قبل بدتر شده است/ مردم باید از منافع اقتصادی بساز و بفروش‌ها در تخریب بافت تاریخی مطلع شوند

وضع بافت تاریخی شیراز و کرمان از ۱۵ سال قبل بدتر شده است/ مردم باید از منافع اقتصادی بساز و بفروش‌ها در تخریب بافت تاریخی مطلع شوند

http://www.bananews.ir/معمار مشهور ایتالیایی وضع بافت تاریخی دو شهر کرمان و شیراز را بحرانی توصیف کرد و گفت: با همکاری و هماهنگی مردم و مسئولان شهر این مسئله قابل درمان است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، یوکا یوکیتو درباره راهکارهای حل مشکلات و بحران‌های احیای بافت تاریخی شهرهای کهن ایران و نظراتش در زمینه چگونگی حل بحران تخریب این بافت‌ها گفت: ۱۵ سال پیش نیز به دو شهر کرمان و شیراز سفر کرده بودم اما اولین چیزی که در سفر مجددم به این شهرها به نظرم رسید، این بود که بخش تاریخی این شهرها خراب‌تر شده‌اند. این شهرها وضعیت یک بیمار وخیم را دارند اما می‌توان بافت تاریخی بیمار این دو شهر را معالجه کرد به شرط آنکه به سرعت در حل مشکلاتشان ورود کنیم.

کارشناس ایتالیایی معماری و شهرسازی ادامه داد: وضعیت بافت تاریخی شیراز و کرمان بحرانی است که اگر به همین منوال پیش برود امکان معالجه آن وجود ندارد. بنابر تجربه من در وضعیت‌های مشابه در دیگر شهرهای دنیا باید برخی تصمیمات شجاعانه گرفت که ربط به فرهنگ و مردم و میزان علاقه‌مندی آنها به رفع مشکلات شهرشان دارد. در درجه اول وجود همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه به حل این بحران شهری کمک می‌کند.

وی افزود: باید تمام مسئولان مدیریت شهری اعم از دولتی و محلی در تصمیم‌گیری با هم همکاری و همفکری کنند اما از آن مهم‌تر مشارکت شهروندان است که به حل این مشکلات کمک می‌کند این مهم نیز جز با آموزش مداوم و بیان میزان بحران و به خطر افتادن شهر در اثر ادامه وضع کنونی در تخریب بافت تاریخی حاصل می‌شود.

استاد عالی‌رتبه مدرسه عالی معماری و شهرسازی ایتالیا تأکید کرد: باید به مردم شهرهای تاریخی گفته شود که منافع اقتصادی بساز و بفروش‌ها در تخریب بخش باارزش تاریخی شهر و منافع مردم در استمرار بازسازی بافت تاریخی و حفظ هویت فرهنگی شهر است.

وی با بیان اینکه باید میراث مشترک شهر برای همه مردم شهر حفظ شود، گفت: انجام اقدامات حفظ، مرمت و احیای بافت تاریخی شهر راهی برای حفظ و نگهداری کل شهر و درآمدزایی برای همه مردم شهرهای تاریخی است. اگر اقدامات ساخت و ساز ادامه یابد به زودی کل هویت تاریخی شهر از بین می‌رود؛ به این معنا که شهروندان نشانه‌های تاریخ، قدمت، تمدن و فرهنگ خود را به تدریج از دست می‌دهند.

خالق کتاب «مدیرت میراث جهانی» اظهار کرد: تأسیس فروشگاه‌های بزرگ، فعالیت بازارهای سنتی شهرهای تاریخی ایران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و کارکرد اقتصادی بازار کمرنگ می‌شود؛ همچنین ساخت پارکینگ‌های بزرگ سبب جلب ماشین‌های بیشتر به شهرهای تاریخی می‌شود اینها همه به از بین رفتن بافت تاریخی می‌انجامد.

وی با تأکید بر لزوم ارائه زیرساخت‌های لازم به شهروندان از قبیل روشنایی آب فاضلاب٬ فضای سبز و ... به شهروندان شهرهای تاریخی خاطرنشان کرد: باید تردد خودروها در محدوده‌های تاریخی شهر محدود شود، رابطه همسایگی و اجتماعی شهر احیا شده و شهروندان از زندانی شدن در میان خودروها و خانه‌های فرسوده رهایی یابند؛ مجموعه این اقدامات به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهرهای تاریخی منجر می‌شود.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات