برای باران خاکستر خوزستان چه فکری می‌شود؟

برای باران خاکستر خوزستان چه فکری می‌شود؟

http://www.bananews.ir/مدیر کمیته برگزاری سمینار بررسی تبعات زیست محیطی - اجتماعی صنعت نیشکر در خوزستان از برگزاری این سمینار در آبان‌ماه خبر داد و گفت: این سمینار به عنوان یکی از پیش نشست‌های دومین کنفرانس ملی رودخانه کارون است که با هدف بررسی چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی صنعت نیشکر در استان خوزستان برگزار خواهد شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، دکتر سیدحسین فاضلی  اظهار کرد: معضلات مختلف زیست محیطی و تبعات و پیامدهای آن‌ها از بزرگترین مشکلات استان است که روزانه به نحوی تاثیر منفی بر کیفیت زندگی مردم استان خوزستان می‌گذارد و گاهی زندگی را بر آن‌ها مشکل می‌سازد.

وی افزود: نابودی تالاب‌های هورالعظیم و شادگان و پایین آمدن کیفیت آب رودخانه‌ها و موارد دیگر که هر کدام به نحوی از جمله متضررین به شمار می‌روند، نتیجه پروژه‌های غیرکارشناسی مانند سد گتوند و صنعت نیشکر است که هر کدام شاکیان حقیقی و حقوقی دارند.

فاضلی گفت: صنعت نیشکر به عنوان صنعتی آلاینده که حدود دو دهه است گریبانگیر مردم استان خوزستان شده و علاوه بر متضرر نمودن کشاورزان خوزستانی و نابودی کشاورزی استان، روز به روز تبعات آن گسترش یافته و ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، مطرح است. اگرچه نمی‌توان منکر تبعات و چالش‌های بین‌المللی آن شد.

مدیر کمیته برگزاری سمینار بررسی تبعات زیست محیطی- اجتماعی صنعت نیشکر تاکید کرد: مخاطرات باران خاکستری و بوی متعفن از نمونه موارد مشهود صنعت نیشکر است. اگرچه آلایندگی این صنعت دارای پیچیدگی خاص خود است و وجود این پیچیدگی و سکوت در برابر این پیچیدگی، ابهامی است که نیاز به شفاف‌سازی دارد.

وی ادامه‌ داد: هم راستا با معضلات زیست محیطی، تبعات اجتماعی صنعت نیشکر نشان می‌دهد که عدم آشنایی کشاورزان و عدم توجه و حمایت لازم از کشاورزان از طرف سازمان جهادکشاورزی خوزستان و تشکل‌های کشاورزی باعث شده است که زندگی کشاورزانی که به غیر از کشاورزی راهکاری برای امرار معاش و زندگی ندارند به خطر میفتد.

فاضلی افزود: حال این ابهامات پیش می‌آیند که چرا با وجود این‌که نیشکر هم‌چنان صنعت آلاینده محیط زیست خوزستان است، تحت برخورد قانونی جدی از طرف مراجع ذیصلاح قرار نمی‌گیرد و حمایت لازم از کشاورزان در برابر حقوق ضایع شده آن توسط صنعت نیشکر نمی‌شود؟ چرا کشاورزی به‌خصوص نخیلات باید در برابر صنعت نیشکر نابود شود؟ تولید شکر از طریق صنعت نیشکر در کشور با توجه به معضلات پیش آمده، آیا صرف اقتصادی دارد؟ چرا هیچ اقدام اساسی در زمینه برخورد قانونی با باران خاکستر نیشکر انجام نمی‌گیرد؟ و از سوی دیگر معضل بوی تعفن نیشکر هیچ وقت حل نمی‌شود و سوالات دیگری که هم‌چنان به عنوان ابهامات در ذهن مردم شکل گرفته است.

وی گفت: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که "از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه‌ها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می‌کنند و کدام دستگاه‌ها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند" زنگ بیداری برای مردم است که مردم باید به طرف حفاظت از محیط زیست گام جدی بردارند و به عنوان همیار دولت، از خدمتگذار خود یعنی دولت بخواهند که تمام پروژه‌های خود را در استای حفاظت محیط زیست تصویب و اجرا یا از پروژه‌های غیرکارشناسی تصویب شده یا در حال اجرا جلوگیری کند.

فاضلی گفت:‌ هم‌صحبتی با کشاورزان استان خوزستان نشان می‌دهد که مقوله نیشکر ابعاد قضایی دارد که نیاز است آگاهی‌سازی لازم به کشاورزان در قبال حقوق خودشان و نحوه پیگیری آن انجام گیرد تا کشاورزان بتوانند نسبت به آشنایی و پیگیری حقوق خود اقدام کنند.

وی یادآورد شد: این سمینار که ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۹۴ در اهواز برگزار می‌شود.

    نظرات