اعتبار صندوق حمایت از صنایع دریایی در بودجه ۹۰ هم دیده نشد

اعتبار صندوق حمایت از صنایع دریایی در بودجه ۹۰ هم دیده نشد

علیرغم وعده‌های قبلی، برای بودجه سال ۹۰ نیز اعتباری از سوی دولت برای راه‌اندازی صندوق حمایت از صنایع دریایی دیده نشده است.

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: علیرغم وعده‌های قبلی، برای بودجه سال ۹۰ نیز اعتباری از سوی دولت برای راه‌اندازی صندوق حمایت از صنایع دریایی دیده نشده است.

به بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، مهندس امیر بابایی که در جلسه کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران سخن می‌گفت؛ افزود: با این وضعیت، دردسرهای قبلی در تأمین بودجه این صندوق تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه «علیرغم گذشت سه‌سال از تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی شاهد فعال شدن صندوق حمایتی برای رونق فعالیت‌های کشتی‌سازی در کشور نیستیم»، یادآور شد: در دو سال گذشته نیز، پس از آنکه منابع صندوق در بودجه قرار نمی‌گرفت؛ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت نهاد ریاست‌جمهوری خواستار تأمین این منابع از اعتبارات داخلی وزارت صنایع می‌شد و این وزارتخانه هم، به دلیل محدودیت اعتبارات و نداشتن دغدغه لازم در حوزه صنایع دریایی، عملا اعتبار را تأمین نکرد.

بابایی با بیان اینکه «با تصویب اساسنامه صندوق حمایت از صنایع دریایی انتظار می‌رفت منابع صندوق در بودجه ۹۰ دیده شود»، ابراز امیدواری کرد که در مرحله تصویب بودجه در مجلس و با پیگیری نمایندگان بنادر و شهرهای ساحلی کشور، این مسأله جبران شود.

مصوبه اخیر مجلس حمل‌ونقل دریایی را تهدید می‌کند

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با اشاره به دستورالعمل اخیر سازمان بنادر و دریانوردی در مورد ضرورت دوجداره شدن تانکرهای با ظرفیت بالای ۵۰۰ تن، گفت: این مصوبه، حمل‌ونقل دریایی کشور را تهدید می‌کند.

بابایی با بیان اینکه «این کنوانسیون در اغلب کشورهای دنیا هنوز اجرایی نشده است»، تصریح کرد: جای تعجب است که سازمان بنادر و دریانوردی چنین پیشنهادی را به صورت زودهنگام به مجلس داده و نمایندگان هم، آن را تصویب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه «یکی از مهمترین کارکردهای شناورهای فعال در کشور نقل و انتقال سوخت است»، افزود: این مصوبه، همچنین ۷ تا ۸ شناور در حال ساخت که طبق قوانین قبلی طراحی شده و پیشرفت فیزیکی مناسبی هم داشته‌اند؛ دچار مشکل کرده و اعمال تغییرات در آنها، عملا از نظر فنی ممکن نیست.

یک نکته منفی در مصوبه اخیر بانک ملت

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت طرح وجوه اداره‌شده و ارائه تسهیلات تکمیل شناورهای ناتمام از سوی بانک ملت گفت: در پی توافق سازمان بنادر و دریانوردی با بانک در سال جاری، مصوبه‌ای از سوی بانک صادر شد که چند بند مثبت و یک مورد منفی داشت.

وی توضیح داد: مواردی چون بخشودگی جرایم، افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات و... از موارد مثبت این مصوبه بود؛ اما موضوع منفی آن بود که بانک اعلام کرده باقی تسهیلات را نخواهد پرداخت، مگر آنکه شناور کامل شده باشد.

معاون هماهنگ‌کننده سازمان صنایع دریایی با اشاره به تزریق اعتبار از منابع داخلی این سازمان برای تکمیل ساخت ۱۰ فروند شناور، گفت: طبعا، تأمین چنین منابعی برای کشتی‌سازی‌های خصوصی ممکن نیست و مالکان شناورها هم به دلیل وضع نامناسب بازار حمل‌ونقل دریایی، انگیزه‌ چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

امکان دریافت تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزی

www.BanaNews.irرییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه از جلسات هیأت مدیره این انجمن با مسؤولان اداره‌کل ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن خبر داد و گفت: مسؤولان وزارت صنایع در این جلسات، آمادگی خود را برای اعطای تسهیلات ساخت شناور در داخل، اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه «این تسهیلات طبق مصوبه اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای سفارش ساخت کشتی به سازندگان داخلی پرداخت می‌شود»، افزود: مکانیزم اعطای تسهیلات از این محل، ساده‌تر و عملکرد بانک‌ها هم در آن، منظم‌تر است.

بابایی با بیان اینکه «از مجموع ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار این بخش حدود ۱۷۰ میلیون دلار باقی مانده است»، گفت: اعطای تسهیلات ساخت کشتی تا سقف ۳۰ میلیون دلار در صورت تأیید صلاحیت سازندگان و متقاضیان، از این محل ممکن است.

پیگیری موضوع اوراق کشتی

بابایی در ادامه این جلسه با اشاره به انجام اولین مورد اسکراپ (اوراق) کشتی تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست در شرکت پارس کشتی پولاد در بندرعباس گفت: با توجه به سودآوری و اشتغال‌زایی صنعت اوراق کشتی و وجود مکان‌های مناسبی در این زمینه در سواحل جاسک و کنارک، انجمن مهندسی دریایی ایران توسعه این فعالیت‌ها را از طریق سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری خواهد کرد.

استقبال از برگزاری سمینارهای تخصصی

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی شناورهای تندرو از سوی انجمن علمی نیروی دریایی سپاه در ماه گذشته، حمایت انجمن مهندسی دریایی ایران از برگزاری سمینارهای تخصصی و علمی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مسؤول را اعلام کرد و گفت: انجمن، این سمینارها را حرکتی موازی با فعالیت‌های خود نمی‌داند و برای افزایش تعامل متخصصان و کارشناسان مرتبط با انجمن با این سمینارها، آمادگی دارد.

گفتنی است، در این جلسه که مدیران و نمایندگانی از نیروی دریایی سپاه، مرکز استاندارد دفاعی و شرکت‌های صدرا، پرگاسیران، آراباختر، دلوار کشتی، پارس کشتی پولاد، کاراصنعت پارمیس و طرح‌آفرینان پاسارگاد نیز حضور داشتند؛ حاضران با طرح دیدگاه‌های خود درباره مسایل روز صنعت کشتی‌سازی کشور، خواستار اقدام فعال و پیگیری جدی‌تر مسایل از سوی انجمن مهندسی دریایی در سال آینده شدند.

 

    نظرات