لزوم استفاده از سرمایه خارجی در تولید مسکن

لزوم استفاده از سرمایه خارجی در تولید مسکن

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن گفت: اگر بخش مسکن بخواهد از حالت دلالی و واسطه‌ای خارج شود باید به سمت انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی حرکت کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، هادی نظرپور اظهار کرد: ظاهرا بخش مسکن به میراث دلال‌ها و واسطه‌گرها تبدیل شده و نمی‌توان با آنها مقابله قطعی کرد اما می‌شود اثر حضور آنها را کم کرد. اگر عرضه مسکن زیاد شود قطعا افزایش قیمت بی‌رویه اتفاق نمی‌افتد؛ چرا که افزایش قیمت از منطقی خاص تبعیت می‌کند که اگر به سمت انبوه‌سازی برویم تا حدود زیادی جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته می‌شود.

وی، سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط پساتحریم را به دو شکل حضور مستقیم در بخش ساخت و ساز یا فعالیت کارخانجات مرتبط با صنعت ساختمان عنوان کرد و گفت: مدل‌های استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران تجربه شده که باید در شرایط پساتوافق نیز به کار گرفته شود. آن‌چه مسلم است این‌که در بخش مسکن ظرفیت سرمایه‌گذاری و اشتغال وجود دارد.

این کارشناس مسکن با تاکید بر این‌که باید مراقبت شود تا سرمایه‌های خارجی به سمت بخش واقعی مسکن هدایت شوند، گفت: بعضی سرمایه‌گذاران خارجی مزه سرمایه‌گذاری در ایران را چشیده‌اند و اگر میدان برایشان باز باشد قطعا می‌آیند و بعضا به تعدیل‌هایی که در داخل به آنها داده می‌شود نگاه نمی‌کنند.

به گفته وی، در شرایط پساتحریم باید نظارت کرد تا سرمایه‌های خارجی به بخش مسکن بیایند و از ورود آنها به بخش‌های واسطه‌ای یا سیستم بانکی جلوگیری شود.

نظرپور اظهار کرد: اثرات برجام حدود سه چهار ماه دیگر خود را نشان می‌دهد. لذا باید تا آن زمان صبر کنیم تا نتایج مذاکرات مشخص شود. بعد از آن باید مشکلات سرمایه‌گذاری برداشته شود که در صورت تحقق این مساله انتظار می‌رود رونق به بخش مسکن برگردد.

 

ایسنا

    نظرات