سیل‌های مخرب مازندران حاصل از بین رفتن پوشش گیاهی

سیل‌های مخرب مازندران حاصل از بین رفتن پوشش گیاهی

http://www.bananews.ir/عضو هیئت‌علمی دانشگاه وین اتریش و از فعالان زیست‌محیطی ایران مدیریت منابع طبیعی در ایران را تشریفاتی و زیرمجموعه جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: سیل‌های مخرب در مازندران حاصل از بین رفتن پوشش گیاهی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، پروفسور عطااله قبادیان با بیان این‌که منابع طبیعی در حال تخریب و رو به انهدام است، اظهار کرد: ایران در حال حاضر جزو غنی‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ معدنی است ولی از لحاظ زیستی جزو کشورهایی است که به سمت نابودی می‌رود.

وی اظهار کرد: با وجود همه سمینارها و مقالات مختلف و کنگره‌های علمی باز هم منابع طبیعی زیرزمینی و جنگل‌هایمان در حال نابودی است.

قبادیان با بیان این‌که سیل‌های مخرب در مازندران محصول از بین بردن پوشش گیاهی و قطع بی‌رویه درختان است، توضیح داد: با از بین رفتن پوشش‌های گیاهی، فرسایش شدید خاک به وجود می‌آید و دیگر بازسازی نخواهد شد.

وی با بیان این‌که انسان، محیط و فناوری سه اصل مهم در طبیعت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز است تا فعالیت‌های تولیدی و زیستی در هماهنگی مدام با عرصه‌های زیستی، قابلیت و ظرفیت‌های خود قرار گیرند.

این فعال زیست محیطی درباره آمایش سرزمین تصریح کرد: آمایش سرزمین شامل ارزیابی و شناخت استعدادها و قابلیت‌های طبیعی مناطق است که به‌منظور بررسی و طراحی برای رشد و توسعه مناطق، نظم و آسایش عرصه‌های زیستی برای استقرار شهرها، جاده، سد سازی مشروط برداشتن مدیریت توانمند، دانا و پاسخگو صورت می‌گیرد.

قبادیان بیان کرد: اهمیت منابع طبیعی به‌عنوان بستر هستی مردم است اما مدیریت منابع طبیعی جنبه تشریفاتی داشته، به طوری که زیرمجموعه وزارت کشاورزی قرارگرفته است.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد ما بر پایه فروش منابع خام نفتی است، تأکید کرد: بارها مطرح کرده‌ایم که یک درصد از منابع طبیعی معدنی که بنیان اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد برای احیاء و بازسازی منابع طبیعی کشور صرف شود.

این فعال زیست‌محیطی ایران افزود: باید از دخل و تصرف بر اراضی کشاورزی با قصد و نیت ساخت‌وساز و توسعه بی‌رویه شهرها در چارچوب قانون منطقه‌ای به‌شدت جلوگیری شود؛ باید فرهنگ‌سازی شود و جامعه‌ای که فرهنگ استفاده از طبیعت در آن پایین است نمی‌تواند از قانون طبیعت پیروی کند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در مطبوعات، رادیو و تلویزیون، آموزش حفظ و نگهداری از محیط زیست در مدارس به ویژه ابتدایی و پیش‌دبستانی، ارائه واحدهای درسی محیط‌ زیستی برای دانشگاه‌ها، تجدیدنظر و مناسب‌سازی در مدیریت می‌تواند محیط زیست ما را از بحرانی که در آن قرار دارد نجات بخشد.

قبادیان با اظهار با نگرانی از این‌که چطور می‌توان مقدار جنگلی که باقی مانده را حفظ کرد، گفت: نیاز است تا مسئولان برای جلوگیری از تخریب و از بین رفتن زیبایی‌های بکر و دست نخورده اقدامات سختگیرانه‌تر را اعمال کنند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

 

ایسنا

    نظرات