بازار سیمان تابستان آینده رونق می‌گیرد

بازار سیمان تابستان آینده رونق می‌گیرد

http://www.bananews.ir/دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه اثرات طرح دولت برای تسریع در رونق اقتصادی در صنعت سیمان در سه ماهه دوم سال آینده مشخص می‌شود، گفت: راه اندازی پروژه‌های عمرانی به ویژه در راهسازی می تواند تاثیر عمده‌ای بر صنعت سیمان بگذارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه بسته دولت برای تحریک تقاضا در بخش ساختمان و مصالح ساختمانی در بازار مصرف داخلی سیمان خیلی تاثیرگذار نخواهد بود، اظهار کرد:‌ موضوع اصلی این است که این طرح در کوتاه مدت روی مصرف سیمان تاثیر نمی‌گذارد و اگر تاثیری هم شاهد باشیم می‌توانیم آن را در سه ماهه دوم سال آینده مشاهده کنیم.

وی افزود: موضوعی که می تواند در افزایش استفاده از سیمان و خروج این بخش از رکود تاثیرگذار باشد راه افتادن پروژه های عمرانی و تحریک آنها برای افزایش استفاده از مصالح ساختمانی است که می تواند در بخش هایی مثل سیمان و فولاد تاثیرگذار باشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه افزایش بودجه های عمرانی و پروژه‌های در حال احداث هم سریع‌تر و هم تاثیرگذارتر بر خروج مصالح ساختمانی از رکود خواهد بود.

به گفته شیخان، نیاز به سیمان در پروژه‌های عمرانی معمولا در مراحل ابتدایی کار است و در اواسط کار، مصالح دیگر مصرف خواهند داشت؛ بنابراین اگر سیاست دولت بر اتمام پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالاتر باشد عملا تاثیر چندانی بر مصرف سیمان نمی‌گذارد.

وی با تاکید بر اهمیت بخش راهسازی در استفاده از سیمان گفت: قطعا بخشی از بودجه عمرانی در نظر گرفته شده به وزارت راه و شهرسازی اختصاص می یابد که می تواند در بخش راهسازی برای ما تاثیرگذار باشد. همچنین پیشنهاد داده‌ایم که به جای روکش آسفالت در جاده ها از روکش بتنی استفاده کنند، چراکه هم هزینه ساخت جاده را کاهش می‌دهد و هم عمر آن را زیادتر می کند.

شیخان همچنین درباره تحلیل خود از وضعیت صنعت سیمان پس از لغو تحریم‌ها و دوره پساتحریم اظهار کرد: تحلیل ما این است که با توجه به لغو تحریم‌ها که احتمالا بین دو تا شش ماه طول می‌کشد تا به نوعی رونق اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد. از سوی دیگر هرچه از نظر روانی وضعیت کشور بهتر شود باعث می شود که مردم از این دوران انتظاری که در حال حاضر به سر می‌برند خارج شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه در نتیجه این امر سرمایه گذاری بیشتری در بخش مسکن خواهد شد، ادامه داد: سازنده‌ها نیز بیشتر به سمت مصرف مصالح ساختمانی و ساخت مسکن سوق داده می‌شوند، چراکه بر اساس اطلاعاتی که داریم بسیاری از انبوه سازان در حال حاضر خانه‌های کلنگی را خریده‌اند اما هیچ کاری انجام نمی دهند تا ببینند شرایط به چه گونه‌ای پیش می‌رود.

وی در ادامه درباره ضرورت ادامه اقتصاد مقاومتی پس از لغو تحریم‌ها گفت: اقتصاد مقاومتی یک استراتژی درست بود که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و قرار نیست که با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها حذف شود؛ بلکه استراتژی بسیار خوبی است که پس از لغو تحریم‌ها نیز ادامه می یابد و صلاح کشور در این است که به سمت خودکفایی برویم و با افزایش صادرات با کیفیت بتوانیم اقتصاد خود را قوی کنیم.

 

ایسنا

    نظرات