‌مهمترین مطالبه کارگران از رئیس‌جمهور چیست؟

‌مهمترین مطالبه کارگران از رئیس‌جمهور چیست؟

http://www.bananews.ir/‌دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت: مهمترین مطالبه و خواسته جامعه کارگری، امنیت شغلی و بهبود وضیعت اقتصادی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، حبیب الله محقق افزود: این مهم با ایجاد رونق در واحدهای تولیدی و کارگاه‌های کوچک و بزرگ به سرانجام می‌رسد، اگر این مهم به وقوع بپیوندد امید به زندگی، بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی کارگران نیز محقق خواهد داشت.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب در حالی که کارگران، در تمامی صحنه‌های دفاع از انقلاب و جنگ ۸ ساله تحمیلی همواره در صف مقدم جبهه بوده‌اند، اما در هیچ مقطعی بجز مقطع کوتاهی نتوانستند به حقوق خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: تاکنون قوانین مختلفی در جهت رفاه حال کارگران به تصویب رسیده اما در نهایت به نفع کارمندان دولت چرخش حمایتی خود را نشان داده است، بطوری که حداقل‌ها و مزایایی از قبیل بن کالا، مزایای پایان خدمت، افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم و ... را نیز تاحدودی از دست داده‌اند.‌

محقق با بیان اینکه امروز شاهدیم که امنیت شغلی کارگران نیز از دست رفته است، تصریح کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی باعث شده تا کمتر کسی به فکر کارگران باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به در پیش بودن سفر ریاست جمهور به زادگاه خود خاطرنشان کرد: خداوند را شاکریم که تا به حال دولت تدبیر و امید در ۲ سال گذشته موفقیت‌های خوبی داشته است، لذا امیدواریم در آینده وضعیت بهتری نصیب دولتمردان شود تا این بارقه امیدی که در دل کارگران و بازنشستگان بوجود آمده پر رنگ‌تر شود.

محقق ادامه داد: واقعیت این است که کارگران با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها کسی که در محاسبات اداری و دولتی دیده نمی‌شود، همین کارگر است، در وهله‌ی اول بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود فعلی مورد انتظار جامع کارگری از رئیس جمهور است.

وی اضافه کرد: در وهله‌ی دوم نگاه به کارگران باید معطوف به این مهم شود که واژه کارگر یعنی مهمترین امر تولید، که همان نیروی انسانی است، باید به او به عنوان اولین پارامتر نگاه کرد نه اینکه تمام پارامترها را در اولویت کاری خود قرار دهیم و اصولا به کارگر توجهی نداشته باشیم. متاسفانه همین نگاه‌ها و نگرش‌ها باعث شده تا شاهد اخراج های غیر قانونی کارگران باشیم.‌

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان ادامه داد: کسانی هستند که با مدیریت غلط و همان نگاه نادرست به نیروی انسانی، تا زمانی که اوضاع خوب پیش می‌رود به مدیریت خود احسنت می‌گویند ولی زمانی که در اثر سوء مدیریت‌ها، لرزه‌ای بر یک واحد تولیدی افتاد، کارگر است که باید تاوان آن را با اخراج، عدم پرداخت حقوق، حقوق معوقه از ۳ الی ۱۳ ماه و عدم پرداخت حق بیمه و متزلزل شدن درمان کارگران و به تبع آن مشکلات و ناهنجاری‌هایی که پس از آن به وجود می‌آید، پس بدهد.

محقق با بیان اینکه خواسته‌های جامع کارگری از دولت و شخص دکتر روحانی و وزرای مرتبط با مسائل کارگری و تولید بسیار زیاد و مهم است، گفت: حقوق کارگران ما جزو دیون ممتازه است. این امر در قانون کار به صراحت آورده شده اما کمتر کسی این امر را رعایت می‌کند،

وی ادامه داد: همچنین مهمترین خواسته کارگران از دولتمردان به ویژه شورای عالی حقوق و دستمزد درخواست افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران به میزان خط فقر اعلام شده توسط بانک مرکزی است.

این فعال کارگری، حق مسکن کارگران را نیز از خواسته‌های دیگر کارگران از رئیس‌جمهور عنوان کرد و گفت: حق مسکن کارگران در مهر ماه ۱۳۹۳ از مبلغ ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده، ولی تا به حال اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه معاون وزیر تعاون-کار و رفاه اجتماعی اجازه اجرای این مصوبه دولت و شورای عالی حقوق و دستمزد را نداده است، گفت: مگر چقدر این مبلغ کم به کارفرمایان فشار وارد می‌کند ؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان، تقویت تشکل‌های کارگری برای طرح موارد حقوقی و ارائه نقطه نظرات کارگران را از دیگر خواسته‌های جدی کارگران ارزیابی کرد و گفت: احترام گذاشتن به حقوق کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران و از کار افتادگان که با ۶۰ درصد، بخش اعظمی از جامعه کارگری را تشکیل می‌دهند، احترام گذاشتن به اموال کارگران و بازنشستگان و... از خواسته‌های دیگر جامعه کارگری استان سمنان در آستانه سفر هیات دولت به استان سمنان است.

محقق با انتقاد از ادغام صندوق تامین اجتماعی‌ ادامه داد: ادغام صندوق تامین اجتماعی، کار غیر قانونی و خلاف شرع است زیرا صندوق، صندوق بین المللی است که صاحبان آن کارگرانی هستند که از جیب خود هزینه خدمات و بیمه خود را می‌پردازند که امیدواریم شخص رئیس جمهور نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند، همچنین از دولت تدبیر و امید خواستار اجرای طرح همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته همانند دیگر بازنشستگان لشگری و کشوری هستیم .

وی گفت: ضمن اینکه انتظار داریم وزیر تعاون- کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم بمنظور برقراری عدالت در سطح بازنشستگان برای این مهم اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

وی با بیان اینکه در مسیر رفع تحریم‌ها و رونق گرفتن وضعیت پولی دولت و بهبود شرایط اقتصادی هستیم، گفت: از دولت درخواست داریم نسبت به پرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اقدامات جدی به منظور پرداخت به صندوق تامین اجتماعی انجام دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان همچنین از استاندار سمنان و دستگاه‌های اجرایی خواست تا به تشکل‌های کارگری بهاء بیشتری داده و در مسیر رشد و توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه، تشکل‌هایی همچون خانه کارگر را در کنار خود ببینند.‌

 

ایسنا

    نظرات