اعلام آمادگی راه و شهرسازی خراسان رضوی برای ورود سرمایه‌گذاران به عرصه بهسازی بافت‌های فرسوده

اعلام آمادگی راه و شهرسازی خراسان رضوی برای ورود سرمایه‌گذاران به عرصه بهسازی بافت‌های فرسوده

http://www.bananews.ir/رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از اعلام آمادگی این اداره کل برای ورود سرمایه‌گذاران به عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محمد علی منصوری با اعلام این خبر گفت: در راستای سیاست های دولت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص رونق ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی به ویژه در محدوده‌های ناکارآمد شهر‌ها و مناطق حاشیه آن‌ها و ضرورت انجام اقداماتی برای محرومیت زدایی از چهره شهر‌ها، اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری و به نمایندگی از شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران طی سال‌های اخیر تلاش کرده تا هم‌زمان اقداماتی را جهت اشاعه و ترویج برنامه‌های بهسازی، احیاء و بازآفرینی پهنه‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی خصوصاً در شهر مشهد مقدس انجام دهد.

وی افزود: از جمله مهمترین این اقدامات ایجاد زمینه برای ورود حرفه‌مندان، انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران به عرصه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری همچون پیش‌بینی تسهیلات بانکی، مشوق‌های شهرسازی، تخفیف عوارض و ... بوده است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه به‌رغم اینکه در فرصت‌ها و اشکال متعدد اطلاع‌رسانی کافی به انجمن انبوه‌سازان، کانون کاردان‌ها، نظام‌مهندسی، شرکت‌های تعاونی و سایر فعالین مرتبط به عمل آمده است، افزود: متاسفانه تا کنون استقبال عملی مناسبی از سوی این انجمن‌ها از این طرح نشده است.

وی گفت: گمان می رود که دلیل اصلی استقبال نکردن از این طرح، پیش بینی عدم تحقق سود قابل انتظار آن‌هاست. این در حالی است که با توجه به شرایط موجود اقتصادی، بسته اعلام‌شده، تحقق سود منطقی و معقول را ممکن ساخته است.

منصوری افزود: با توجه به اعلام معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور زمینه اعطاء یارانه سود تسهیلات احداث واحد مسکونی در این بافت ها فراهم‌شده و جای نگرانی برای متقاضیان وجود ندارد.

وی در خصوص مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که قرار است دولت به عنوان یارانه سود تسهیلات به بانک ها بپردازد، گفت: قرار است که سهمی از این مبلغ به عنوان ما به التفاوت سود تسهیلات بافت فرسوده اختصاص یابد تا مابه التفاوت سود از رقم ۲۱ و ۲۴ تا ۹ درصد تامین شود.علاوه بر آن با توجه به اعلام مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، آن شرکت با همکاری بانک‌ها و موسسات پولی تسهیلات ساخت را در اختیار انبوه‌سازان می گذارد، بنابراین با تخفیفاتی که شهرداری در حوزه بازسازی بافت فرسوده و تسهیلات ارزان قیمتی که بانک‌ها می دهند، این پروژه برای انبوه سازان و سرمایه‌گذاران دارای سود معقول و منطقی خواهد بود.

وی تأکید کرد: علاوه بر این موارد تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض ساخت و ساز و صدور پروانه ساخت شهرداری هم کمک زیادی به جذب انبوه سازان و سرمایه‌گذاران می کند.آقای ایزدی چندی پیش در خبری درباره وام ۱۰۰ میلیونی ساخت مسکن بانک مسکن و تفاوت آن با وام ۵۰ میلیونی بازسازی بافت فرسوده گفته بود در وام ۱۰۰ میلیونی بانک مسکن که بابت هر واحد مسکونی به انبوه‌سازان داده می شود، سود ۲۴ درصدی و نیز معطل ماندن شش‌ماهه تا یک ساله سرمایه انبوه‌ساز در بانک ملاک است، اما تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی بازسازی بافت فرسوده اولاً با سود ۱۱ درصدی برای هر پلاک ثبتی محاسبه می شود و ثانیا سرمایه گذار و انبوه ساز برای دریافت آن نیازی به ودیعه سپاری و افزایش گردش مالی سرمایه خود در بانک ندارد.

منصوری در پایان گفت: این مجموعه کماکان آمادگی دارد که همچون گذشته جلساتی را برای ورود موثرتر این نهادها به عرصه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برنامه‌ریزی کند.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی 

    نظرات