دولت تنها پیگیر مسائل اقتصادی مسکن نباشد/ کسب آرامش در گرو تأمین مسائل کیفی

دولت تنها پیگیر مسائل اقتصادی مسکن نباشد/ کسب آرامش در گرو تأمین مسائل کیفی

http://www.bananews.ir/کارشناس اقتصادی گفت: مدت‌ها است که بحث رکود و اقتصاد مسکن مطرح و برای خروج از آن اقداماتی فراهم شده اما بی‌توجهی به مسائل کیفی ساختمان‌ها همچنان شیب صعودی خود را طی می‌کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محمدمهدی مافی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: نباید تنها مسائل مربوط به رکود و اقتصاد مسکن مورد توجه قرار گیرد و در خلال آن باید به مسائل کیفی ساختمان از لحاظ استحکام بنا، مشخصات بنا، نقشه‌های معماری، آسایش حرارتی و صوتی و ... توجه شود زیرا همه‌ی این موارد در کنار هم موجب آسایش و آرامش درون یک آپارتمان می‌شوند.

وی در خصوص موضوعات خارج از ساختمان هم گفت: مباحث شهری و شهرنشینی، محیط زیست و آلودگی و ... هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مافی آلودگی‌های موجود در فضای درونی آپارتمان‌ها و منابع این آلودگی‌ها را یکی از مباحث بسیار مهم در ساختمان دانست و معتقد است که به آن توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده، فضای داخلی آپارتمان‌ها در بعضی از موارد، ۱۷ برابر آلوده‌تر از نقاط آلوده‌ی شهری بوده است و در شهرهایی همچون مکزیک و کلکته آلودگی‌ها یک هفدهم آلودگی‌های داخلی بوده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انرژی‌های مورد استفاده در داخل ساختمان نیز گفت: انرژی‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها منابع فسیلی دارند و استفاده از آنها با مقداری آلودگی در محیط زیست همراه است و می‌بایست به دنبال انرژی‌های پاکی همچون انرژی خورشیدی، باد، زمین گرمایشی و ... باشیم.

این کارشناس مسکن مورد دیگر را استفاده از آب و نحوه‌ی برخورد با آب در ساختمان‎ها و در فرهنگ عمومی و شخصی برشمرد و اظهار کرد: نحوه‌ی استفاده از آب در ساختمان‎های ما بسیار اسراف‌گونه است و حداقل ۲٫۵ برابر مصرف جهانی است.

وی ادامه داد: ما در بخش انرژی و آب در پیشینه تاریخی معماریمان دستاوردهای بزرگی داشتیم و می‌توانستیم با این امور به خوبی کنار بیاییم اما متأسفانه در عصر حاضر مصرف آب بسیار بالا رفته است.

مافی در پایان با اشاره به بحث چرخه آب و استفاده از آب مصرفی در ساختمان‎ها گفت: آب مصرفی نباید به فاضلاب‎ها وارد شود بلکه باید از لحاظ کیفیت، طبقه‌بندی و در مصارف گوناگون استفاده شود به طور مثال آب‌های تیره و کدر را می‎‌توان در آبیاری به کار برد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات