آخوندی: پول‌مان به خرید نرسد هواپیما اجاره می‌کنیم

آخوندی: پول‌مان به خرید نرسد هواپیما اجاره می‌کنیم

http://www.bananews.ir/پس از ماه‌ها بحث و تبادل نظر بین وزارت راه و شهرسازی، ایرلاین‌های داخلی و فروشندگان دسته اول هواپیما در جهان سرانجام به نظر می‌رسد گزینه خرید هواپیما از روی میز کنار رفته و راهبردی دیگر جانشین آن شده است، راهبردی که شاید بسیاری از مشکلات تامین هواپیمای کشور را حل کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، با توجه محدودیت‌های قانونی که در کشور بر قرار است ایرلاین‌های داخلی باید بر اساس قانون برای آغاز کار خود حداقل پنج هواپیمای ملکی داشته باشند و این سیاست راه را برای امتحان گزینه‌ هایی چون اجاره به شرط تملیک یا اجاره هواپیما بسته است.

در کنار آن تحریم‌ها و محدودیت‌های جدی موجود بر سر راه ایرلاین‌های داخلی برای برقراری ارتباط با فروشندگان دسته اول هواپیما نیز کار به شدت دشوار کرده، عملا فروش لیزینگی هواپیما به ایران را غیر ممکن کردند.

با گذشت سال‌های تحریم نزدیک شدن به لغو تمام آنها حالا پس از سال‌ها در جا زدن به نظر می‌رسد گزینه‌هایی جدید بر سر راه ایرلاین‌های ایرانی برای وارد کردن هواپیما قرار گرفته و وزارت راه نیز آمادگی خود را برای پذیرش برخی تغییرات نشان داده است.

آخوندی در جمع سفرای ایران در کشورهای خارجی رسما این موضوع را اعلام کرد و البته از مشارکت وزارت خارجه در این زمینه خبر داد.

به گفته وزیر راهاگر بخواهیم به دنبال خرید هواپیما برویم این امکان برای کشورمان فراهم نیست چون برای توسعه ناوگان هوایی دور و متوسط برد، ۴۰۰ فروند و برای توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌های کوچک داخلی نیز حداقل ۱۰۰ فروند و در مجموع ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز است که با یک حساب سرانگشتی مجموعا ۵۰ میلیارد دلار برای تامین آن‌ها نیاز داریم؛ در حالی که این میزان پول اصلا در ایران وجود خارجی ندارد؛ بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) رفته‌ایم.

بر اساس اعلام وی این کار با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام می‌گیرد و می‌تواند به ورود تعداد قابل توجهی از این ۵۰۰ هواپیمای مورد نیاز بینجامد.

هرچند وزیر راه اطلاعات دقیقی از چگونگی ورود این هواپیماها، طرف‌های خارجی لیزینگ کننده و مبلغ مورد نیاز برای این انتقال نداده اما به نظر می‌رسد وعده چند ماه قبل وزیر در این رابطه به نتیجه رسیده است.

آخوندی در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوال ایسنا گفته بود که این وزارت خانه به لیزینگ فکر می‌کند و درباره آن به زودی تصمیم‌هایی مناسب خواهد گرفت. این تغییر رویکرد بسیار مهم از خرید هواپیما به سمت گزینه‌هایی که در جهان مرسوم است می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات ناوگان ایران را پوشش دهد هرچند چگونگی وارد کردن ۵۰۰ هواپیما در این مدت کوتاه سوال مهم دیگری است که باید برای آن پاسخی قطعی یافت.

 

ایسنا

    نظرات