نگذاریم غبار فراموشی بر آثار تاریخی شهرمان بنشیند

نگذاریم غبار فراموشی بر آثار تاریخی شهرمان بنشیند

http://www.bananews.ir/چندی پیش نماینده مردم شهرستان اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در کمیته برنامه‌ریزی و توسعه این شهرستان به شدت مخالفت خود را با تخصیص اعتبار محل ماده ۱۸۰ به آثار تاریخی اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس در این جلسه با اشاره به آب انبار صفوی شهرستان اسدآباد گفته بود از محل ماده ۱۸۰ هیچ‌گونه اعتباری نمی‌توان به این اثر تاریخی تخصیص داد چراکه ماده ۱۸۰ تنها در شهرستان اسدآباد باید در راستای محرومیت‌زدایی هزینه شود.

وی تاکید کرده بود باید اعتبارات ماده ۱۸۰ در جهت محرومیت‌زدایی شهرستان به ویژه بهسازی روستاهای شهرستان اختصاص یابد چراکه در حال حاضر ۱۴ روستای شهرستان نیازمند بهسازی فوری هستند.

اما مگر نه اینکه نباید اجازه دهیم آثار تاریخی مرز و بوم عزیزمان در غبار فراموشی فرو روند و این امر میسر نخواهد بود مگر با نگاه ویژه مسئولان و اختصاص اعتبارات لازم برای مرمت پروژه‌های آثار تاریخی و میراث فرهنگی، چراکه احیاء آثار تاریخی و باستانی بدون شک صنعت گردشگری هر شهر و کشوری را نیز رونق خواهد بخشید و اجازه نمی‌دهد این آثار گرانبها به دست فراموشی سپرده شوند، باید این امر را مردم نیز از مسئولان مطالبه کنند چراکه نیاکانمان با این آثار تاریخی کنونی چه روزهایی را تجربه کردند و این آثار نشان از هویت ما دارد و بس.

یادش بخیر، سالیان پیش چه خاطره‌های شیرینی در کوچه‌پس‌کوچه‌ بازار قدیمی شهر موج می‌زد، دختران با دامن و پیراهن‌های چین‌دار و با چارقدر از بته‌جقه‌های اقاقیا و نیلوفر و کوزه بر دوش، با طلوع خورشید، پله‌های آب انبار شهر را دوان دوان یکی، دوتا پایین می‌رفتند تا کوزه سفالین خود را از سخاوت آب انبار شهر لبریز کنند. آنان با حضورشان سکوت آب انبار را می‌شکستند و آوا و ترنم نغمه‌ها و خنده‌هایشان در آن فضا طنین‌انداز می‌شد، گویی آب انبار هر صبحگاهان سرخوش از دیدار و شنیدن شادی اهالی شهر بود.

و اما امروز پس از سه دهه از تعطیلی آب انبار شهر، درهای بسته‌اش نشان از قصه پرغصه عزلت سال‌ها تنهایی‌اش دارد، از نمای این بنای تاریخی انتظار می‌بارد، گویی دلتنگ باز شدن درب عزلت و تنهایی‌اش است، گویی می‌خواهد قصه تاریخ شهر با مردمان مهربان روزگاران گذشته و حکایت دست‌های خفته و پینه بسته مردان زحمت‌کش از کار باز گشته و روان به سوی کاشانه، لالایی مادران، داستان سیب‌سرخ در داستان کودک سال‌ها پیش و مروت و جوانمردی جوانان شهر آن روزگار را برای کودک امروز و فردا نجوا کند اما افسوس و دریغ که قصه‌ها و حکایت‌ها در دل آب انبار تاریخی شهر مدفون شده و در انتظار نیم‌نگاه مردم امروز این دیار است تا نگاهش را کنجکاوانه بکاوند و راز دل او را از گذشته‌ها گوش سپارند.

۵۷ اثر تاریخی شهرستان اسدآباد ثبت ملی شده است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این شهرستان دارای ۱۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد، تاکنون ۵۷ اثر تاریخی ثبت ملی شده و از آن جمله می‌توان به آثار تاریخی آب انبار شیخ علیخان در کنار حمام نیلوفر در مسیر مسجد جامع شهر اشاره کرد که در سال ۷۶ با شماره ۱۸۷۳ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.

"کامران اکبری‌شایگان" قدمت این آب انبار قدیمی را مربوط به دوران صفویه عنوان کرد و گفت: این آب انبار از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین آب انبارهای کشور بوده که جزء ۳۶ آب انبار مسقف کشور نیز محسوب می‌شود.

تعطیلی ۳۰ ساله معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آب انبار کشور

وی با اشاره به فرسودگی آب انبار و تعطیلی این اثر تاریخی طی ۳۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: طی سال‌های متوالی با اعتبارات قطره‌چکانی اختصاص یافته بازسازی و مرمت‌ این اثر تاریخی انجام شده است.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه در سال‌جاری بام‌سازی، نورپردازی، زهکشی و مرمت سردر و پله‌های ورودی این اثر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به انجام رسیده، افزود: در حال حاضر مرمت قسمت داخلی بنا باقی‌مانده که با اختصاص اعتبار لازم این بخش از مرمت نیز صورت خواهد گرفت و با تکمیل مرمت تا پایان سال درهای آب انبار شهر اسدآباد به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی شده به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد.

وی اضافه کرد: طی دو سال گذشته به علت عدم اختصاص اعتبار هیچ‌گونه مرمتی در این اثر تاریخی صورت نگرفت.

مرمت آب انبار ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد

اکبری‌شایگان میزان اعتبار لازم برای تکمیل مرمت این اثر تاریخی را افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: آب انبار اسدآباد تنها آب انبار باقی‌مانده استان همدان است که بر خلاف دیگر آب انبارهای مسقف با سقفی گنبدی شکل، این اثر دارای سقفی تخت است.

وی اضافه کرد: سال‌ها پیش آب مورد نیاز برای پر کردن مخزن آب انبار از آب‌های جاری و قنات سمت شرق اسدآباد تامین می‌شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قسمتی از املاک اطراف آب انبار مورد تملک قرار گرفته، تصریح کرد: از تعداد چهار نقطه دو نقطه از تملک اراضی کنار این اثر باقی‌مانده که با تملک و خریداری این دو نقطه در اطراف آب انبار تعریض و ساماندهی فضا انجام خواهد شد.

اکبری‌شایگان با اشاره به اینکه با اتمام مرمت و بازسازی این اثر تاریخی بی‌نظیر چند طرح در صورت تصمیم‌گیری کمیسیون میراث فرهنگی استان مدنظر خواهد بود، اظهار کرد: بازارچه صنایع‌دستی، سفره‌خانه سنتی و موزه آب از جمله سه طرح موردنظر برای اجرا شدن در این آب انبار تاریخی و قدیمی است.

وی در ادامه با اشاره به مشخصه‌های این اثر تاریخی گفت: در این آب انبار همانند سایر آب انبارهای قدیمی ایران برای رسیدن به کف باید ۲۴ پله از کف بازار قدیمی به پائین رفت.

اکبری‌شایگان خاطرنشان کرد: این آب انبار از چندین قسمت مختلف و مرتبط با یکدیگر از قبیل جلوخان، سردر ورودی، مخزن و پاشویه تشکیل شده و در گذشته کتیبه‌ای از سنگ مرمر بر روی دیوار سمت چپ راهروی آن نصب بوده که تاریخ تعمیر بنا را به وسیله قرامی غلام در سال ۱۱۷۳ ه.ق نشان می‌داده است.

سقف مستطیلی و نسبتا مسطح مخزن آب انبار

وی مهمترین ویژگی این بنا نسبت به دیگر بناهای مشابه آن در ایران را که بیشتر بر روی فضایی دایره‌ای و گنبدی شکل ساخته می‌شود، سقف مستطیلی و نسبتا مسطح مخزن آب انبار بیان کرد و افزود: در دو طرف مخزن مستطیل پنج طاق کژاوه‌ای قرار دارد که با آجرهای خشتی(مربعی) و فرم هندسی پنج و هفت شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه تکمیل مرمت و بازسازی این اثر تاریخی و بهره‌برداری و افتتاح آن زمینه جذب بازدیدکنندگان از میراث فرهنگی را در این شهرستان فراهم خواهد کرد، یادآور شد: در حال حاضر آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری در شهرستان اسدآباد وجود دارد.

وی افزود: آب انبار شیخ علیخان، حمام نیلوفر از دوره صفویه، مسجد میرزا آقاجانی، کتیبه آقاجانی بلاغی، پل شکسته، تالاب‌های دربند، پیرسلمان، چم‌شور و مأمن امامزادگان پیرسلمان، چنار، عبدالله، چی‌چی امام، هادی و سیدان را می‌توان از جمله آثار و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی این شهرستان عنوان کرد.

 

ایسنا

    نظرات