هشدار هواشناسی اردبیل درباره بارش‌های سیل آسا

هشدار هواشناسی اردبیل درباره بارش‌های سیل آسا

http://www.bananews.ir/هواشناسی اردبیل درباره بارش‌های سیل آسا هشدار داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، اداره کل هواشناسی اردبیل ‌با صدور اخطاریه درباره بارش‌های سیل آسا در روزهای دوشنبه تا سه شنبه هفته جاری در قسمت وسیعی از این استان به ساکنان منطقه هشدار داد.

در این اخطاریه آمده است: سامانه بارشی از روز دوشنبه از غرب کشورمان وارد می‌شود که استان اردبیل نیز در دامنه اثرهای آن قرار خواهد گرفت.

در اخطاریه هواشناسی اردبیل افزوده شده است: این سامانه سبب بارش‌های قابل توجه در بیشتر نقاط این استان به ویژه در قسمت جنوبی آن خواهد شد و به همین سبب احتمال وقوع سیلاب و سرریز شدن رودخانه‌ها در برخی نقاط وجود دارد.

‌هواشناسی اردبیل با اشاره به اینکه این سامانه دارای ماهیت سرمای زیادی نیست، اعلام کرده‌ که به دلیل کاهش سه تا شش درجه‌ای درجه حرارت نسبت به روز قبل بارش‌ها در بلندی‌های این استان به شکل برف خواهد بود.

یک ناوه کم فشار که از اواخر هفته گذشته روی دریاهای مدیترانه و سرخ شکل گرفته بود، در حرکت شرق ‌و هنگام نفوذ به کشورمان از جانب غرب و شمال غرب به دو شاخه جداگانه تقسیم شده و شاخه شمالی آن از جمعه گذشته استان اردبیل را به شکل افزایش تراکم ابر و مه در آسمان‌، بارش‌های خفیف برف و باران به ویژه در نواحی منتهی به استان گیلان‌، وزش باد و کاهش محسوس دمای هوا زیر تاثیرهای خود قرار داده است.

بررسی الگوی شکل گرفته روی کشورمان نشان می‌دهد که ضمن عمیق تر شدن این شاخه و در پی نفوذ شاخه اصلی آن از ظهر (دوشنبه) جریان‌های ناپایدار حاکم بر منطقه به شکل نصف النهاری در خواهند آمد و اوج بارش‌های ناشی از آن در استان‌های کردستان و بخش‌هایی از استان‌های اردبیل و آذربایجان‌های غربی و شرقی خواهد بود.

با توجه به اینکه این ناوه دارای هسته سرد است و از سویی زبانه‌هایی از جریان پرفشار سرد سطح زمین از اواسط هفته جاری به سوی نوار شمالی کشورمان روانه خواهد شد، انتظار می‌رود ریزش اولین برف سنگین پاییز امسال بیشتر شهرستان‌های سردسیر و بلندی‌های منطقه شمال غرب را سفیدپوش کند.

به همین خاطر رعایت نکات ایمنی مانند همراه داشتن تجهیزات زمستانی و زنجیر‌چرخ برای ساکنان این نقاط و مسافران توصیه می‌شود.

این بارش‌ها تا ظهر چهارشنبه پیش رو در اردبیل و نقاطی از این استان ادامه خواهد داشت و شدت آن در عصر سه شنبه خواهد بود.

همچنین با توجه به گذر امواج ناپایدار در تراز میانی جو از روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه وقوع بارش‌های خفیف همراه با هوای سرد و مه آلود در اردبیل و سایر نقاط این استان انتظار می‌رود.

نفوذ پی در پی امواج ناپایدار جوی به استان اردبیل از ابتدای پاییز امسال تاکنون از در پیش بودن سال آبی مطلوب در این استان خبر می‌دهد.

 

ایسنا

    نظرات