تاکید بر پیشگامی اعضای سازمان نظام کاردانی در احیای بافت فرسوده/ رویکرد شرکت عمران و بهسازی شهری در طرح‌های بازآفرینی شهری حفظ اصالت شهرهاست

تاکید بر پیشگامی اعضای سازمان نظام کاردانی در احیای بافت فرسوده/ رویکرد شرکت عمران و بهسازی شهری در طرح‌های بازآفرینی شهری حفظ اصالت شهرهاست

http://www.bananews.ir/معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و رئیس سازمان نظام کاردانی با تاکید بر حفظ اصالت شهرها، لزوم انطباق ساخت و سازهای جدید با معماری ایرانی اسلامی را مورد بررسی قرار دارند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، برنامه رادیو ایران تحت عنوان شناسا با بررسی موضوع بازآفرینی شهری در محله‌های هدف با حضور امیرعباس افتخاری معاون فنی و نظارت شرکت مادر تخصصی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مهدی موذن رئیس سازمان نظام کاردانی برگزار شد. در این برنامه میهمانان دعوت شده در مورد بازآفرینی‌شهری در محله‌های هدف(بافت‌های‌فرسوده) و انطباق ساخت و سازهای جدید با معماری ایرانی اسلامی به بحث و اظهار نظر پرداختند.

در این برنامه رادیویی امیر عباس افتخاری معاون فنی و نظارت شرکت مادر تخصصی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تعریف بافت‌های فرسوده به مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی در سال ۸۵ اشاره کرد و گفت: تعریف ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری سه شاخصه‌ای هستند که در مصوبه اردیبهشت ماه سال ۸۵ در تعریف بافت فرسوده به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید. «ریزدانگی» ویژگی بافت‌های فرسوده در بلوک‌های با متراژ کمتر از ۲۰۰ متر مربع است، «ناپایداری» بافت‌های فاقد ایمنی را شامل می شود و «نفوذناپذیری» بلوک‌هایی است که در کوچه‌هایی با عرض کمتر از ۶ متر واقع شده‌اند. همچنین در تمامی تعریف‌ها واحد ما بلوک ساختمانی است.

معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به ماده ۱۷۱ برنامه توسعه افزود: به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تکلیف شده تا در طول سال یک سال توسط مجریان خود نوسازی‌های تعیین شده را به سرانجام برساند.

افتخاری با یادآوری اینکه بسیاری از محلات واقع شده در بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف از جمله تهران در محلات تاریخی واقع شده‌اند گفت: منطقه ۱۲ تهران یکی از محلاتی است که به رغم بافت فرسوده‌ای که دارد از قدمت بالای تاریخی برخوردار است و نباید در مورد محلاتی که تاریخ ماندگار شهرها هستند عنوان «بافت فرسوده» را به کار برد. در جلساتی که به همین منظور و تحت عنوان بازآفرینی شهری در وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی به بافت‌های فرسوده تشکیل می‌شود تاکید شده است تا از عنوان «محله‌های هدف بازآفرینی شهری» به جای «بافت فرسوده» استفاده شود.

این مقام مسئول در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه چهار پهنه در محله‌های هدف وجود دارد آنها را به بافت‌های تاریخی، بافت نابسامان میانی، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی و سکونتگاه‌های غیررسمی تقسیم کرد و ادامه داد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادبیات بافت‌های فرسوده را در جریان‌سازی جدید حذف کرد.

افتخاری طرح حرم تا حرم را که توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سال جاری به اجرا درآمد از نمونه‌های موفق توجه به فرهنگ بومی مناطق مختلف ایران دانست و افزود: اجرای طرح حرم تا حرم در شهرهای نائین، گرگان و نراق نمونه‌ای بود که مطالعات آن را از سال گذشته در این سه شهر شروع کردیم و اجرای آن در سال جاری از نمونه‌های موفقی بود که مشارکت مردمی را نیز در پی داشت.

وی تاکید کرد: رویکرد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران حفظ اصالت شهرهاست.

مدیریت ناصحیح؛ عامل عدم یکپارچگی معماری شهرها

مهدی موذن نیز با اشاره به اینکه نیروهای ماهر و باتجربه‌ای در حوزه‌های مختلف معماری، عمران و سایر رشته‌های مرتبط با امور ساختمانی وجود دارند گفت: اعضای سازمان نظام کاردانی اعضای باتجربه‌ای هستند که می‌توانند در احیای بافت فرسوده پیشگام باشند. این اعضا که تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند نیروهای کارکشته و متبحری هستند. همچنین در قالب تفاهم نامه همکاری که بین سازمان نظام کاردانی و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به امضا رسیده است مقرر شد تا نیروهای سازمان نظام کاردانی در حوزه‌های ترویجی و اجرایی در خدمت بازآفرینی شهری در محله‌های هدف با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نهایت همکاری را داشته باشند.

رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با اشاره به اینکه معماری ساختمان‌های جدید باید با پیشینه فرهنگی کشور مطابقت داشته باشند افزود: بی‌تردید معماری امروز ما با معیارهای معماری ایرانی اسلامی و فرهنگ ما فاصله زیادی دارد. بحث‌هایی که در حال حاضر وجود دارد در حوزه سازه، استحکام و سازگاری معماری با فرهنگ ایرانی است که در این زمینه معتقدم راه را گم کرده‌ایم.

موذن ادامه داد: به دلیل فقدان مدیریت، معماری یکپارچه و همگونی را در نقاط مختلف شهرها شاهد نیستیم. بدین معنا که کل شهر از نظر معماری همگون نیست. در حال حاضر ریه تنفسی شهر مسدود شده است و هر شهروندی که در شهر تردد دارد خشونت شهری را حس می‌کند. در واقع این روزها لذت بصری در شهرها از بین رفته‌اند به همین خاطر نیز خشونت در اقصی نقاط شهرهای ما تداعی می‌شود. جا دارد در معماری به میراث فرهنگی و ساختمان‌های قدیم نگاه کنیم.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات