ابلاغ برنامه مدیریت "تالاب پریشان" بزودی

ابلاغ برنامه مدیریت "تالاب پریشان" بزودی

http://www.bananews.ir/رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برنامه مدیریت زیست‌بوم تالاب پریشان در این سازمان مطرح شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir معصومه ابتکار در نخستین جلسه ستاد احیای تالاب‌های استان فارس در شیراز بیان کرد: مساله تالاب‌ها و اهمیت آن در وضعیت فعلی محیط زیست کشور به گونه‌ای است که چه در سطح ملی و چه استانی موجب جلب توجه ویژه دولت شده است.

وی افزود: در استان‌های مختلف برای احیای زیست‌بوم‌های حساس، تالاب‌ها و رودخانه‌ها و مدیریت صحیح رودخانه‌ها و همچنین مدیریت صحیح منابع آبی ردیف‌های اعتباری در نظر گرفته شده است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف آب مهم‌ترین رویکرد دولت یازدهم در موضوع محیط زیست است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین این اصلاحات باید در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد که لازمه این مهم نیز یک انقلاب است؛ چراکه بحران‌های زیست‌محیطی به نحوی است که نیازمند یک انقلاب هستیم.

ابتکار با بیان اینکه مشارکت و همراهی مردم در تحقق رویکردهای زیست‌محیطی بسیار و کلیدی است، تصریح کرد: بخشی از تصمیمات زیست‌محیطی به سطح ملی بازمی‌گردد که هم‌اکنون در شورای عالی آب اتخاذ شده است.

وی همچنین لازمه اقتصاد مقاومتی را طبیعت سالم و اکوسیستم‌های پویا برای ارائه خدمت برشمرد و در این خصوص گفت: در صورت پرداختن به دو مولفه فوق، اقتصاد به سمت اقتصاد درون‌زا پیش خواهد رفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همه کارشناسان، صاحبنظران و اساتید دانشگاه معتقدند امروز در مبنای تحول زیستی مشکلاتی شکل گرفته و از ظرفیت زیست‌بوم‌ها عبور و در برخی مواقع نیز فشاری بیش از حد به آنها وارد کرده‌ایم که امروز نتیجه‌اش را مشاهده می‌کنید.

ابتکار اضافه کرد: در ستاد احیاء، موضوع تالاب‌های استان‌های مختلف از جمله استان فارس، مطرح خواهد شد و تصمیماتی که نیاز به مصوبات ملی و جدی دارد، را اعمال خواهیم کرد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر این نکته که کسی با رویکردهای جدی و علمی برای احیای تالاب‌ها مخالفتی ندارد، گفت: سرنوشت دریاچه‌های ایران مهم‌ترین دلیل و مصداقی است که بهترین تصمیم‌گیری‌ها برای احیای آنها مبتنی بر دانش گرفته شود چراکه امروز دیگر حتی فرصتی برای مطالعه و تصمیم‌گیری در این خصوص نداریم و نمی‌خواهیم با تصمیمات مقطعی و شعاری پیش برویم بلکه تلاش خواهیم کرد برنامه‌هایی مدون بر محور تصمیمات دقیق و بر پایه علمی اتخاذ شود.

در ادامه این جلسه، استاندار فارس نیز بیان کرد: همه تالاب‌های استان در سال‌های اخیر خشک شده‌اند، اگرچه در چند روز گذشته بارندگی‌های قابل قبولی در استان ایجاد شد اما این بارندگی‌ها موجب احیای طبیعی تالاب‌ها نخواهد شد.

سیدمحمدعلی افشانی افزود: اگر آب را به درستی مدیریت کنیم، بدون شک امکان دست‌اندازی به محیط زیست کاهش پیدا خواهد کرد و کشاورزان نیز بهره‌برداری بهتری از محصولات کشاورزی خود خواهند داشت.

وی تاکید کرد: استان فارس چهار تالاب مهم دارد که نیاز است به صورت ویژه به آنها پرداخته شود.

استاندار فارس همچنین با بیان اینکه با تمام قدرت توان خود را برای احیای تالاب‌های استان به کار خواهیم گرفت، ادامه داد: در سال‌های اخیر ۸۲ درصد اعتبارات استان ملی بوده و ۱۷ درصد آن به صورت استانی اعمال می‌شود که از ۱۷ درصد اعتبار استانی نیز تنها اختیار تصمیم‌گیری برای ۹ درصد آن را داشته‌ایم.

 

ایسنا

    نظرات