جزییات اقدامات مسکن شهری بنیاد مسکن/ احداث بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در سال جاری/ پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه‌های احداثی در نیم‌سال‌ اول ۹۴

جزییات اقدامات مسکن شهری بنیاد مسکن/ احداث بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در سال جاری/ پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه‌های احداثی در نیم‌سال‌ اول ۹۴

http://www.bananews.ir/مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اتمام ۶ هزار واحد مسکونی تحت‌عنوان پروژه‌های انتقالی خبر داد و گفت: در بخش اجرای پروژه‌های سال جاری بنیاد مسکن ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، اباذر جابری درباره فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا پایان سال ۹۴ گفت: پروژه‌های مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شامل پروژه‌های انتقالی (پروژه‌های باقی‌مانده از سال قبل)، پروژه‌های جدید و طراحی است که در بخش پروژه‌های انتقالی به سال جاری ۲۱۳ پروژه در قالب ۱۴ هزار و ۳۴ واحد مسکونی در ۳۱ استان کشور به سال جاری منتقل شد و در این بخش عملکرد بنیاد مسکن نسبت به پایان سال گذشته رشد ۱۶ درصدی داشت و در مجموع به ۶۰ درصد رسید. همچنین با توجه به مشکلاتی که از لحاظ منابع و بحث تسهیلات وجود داشت بنیاد توانست با منابع داخلی و تسهیلاتی نظیر پیش‌فروش پروژه‌ها را تکمیل کند. ضمن این‌که در برنامه بنیاد اتمام ۶ هزار واحد مسکونی باقی‌مانده از سال قبل در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین درباره پروژه‌های سال جاری بنیاد گفت: پروژه‌های جدید شامل پروژه‌هایی هستند که تامین زمین و طراحی آنها به اتمام رسیده و پس از مناقصه و اخذ پروانه عملیات اجرایی آن‌ها شروع شده است که برای امسال (سال ۹۴) طبق برنامه احداث ۱۰ هزار و ۶۷۷ واحد را در قالب ۱۹۷ پروژه پیش‌بینی کردیم. طبق برنامه توانستیم در نیم سال اول سال جاری، نزدیک به ۴۵ درصد برنامه را محقق کنیم.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که احداث حدود چهار هزار واحد مسکونی در استان‌های مختلف شروع شده است اظهار کرد: طبق بودجه، قرار است این چهار هزار واحد مسکونی که ساخت آن‌ها در سال جاری آغاز شده تا پایان سال جاری به ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی برسند. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه‌های سال جاری بنیاد نزدیک به ۱۱ درصد است و بررسی عملکرد سال‌های گذشته نشان داده که در روند اجرای پروژه‌ها معمولا مشکلات اقتصادی وجود داشته و هر ساله حدود ۵۰ درصد بودجه پیش‌بینی شده محقق می‌شود. همین امر یکی از دلایلی است که سبب می‌شود برخی پروژه‌ها با تاخیر تکمیل شوند.

جابری همچنین یکی از اقدامات بنیاد مسکن را طراحی سال جاری پروژه‌های ساخت مسکن عنوان کرد و گفت: در زمینه طراحی، وظیفه بنیاد مسکن کنترل طراحی‌ ساختمان‌ها در استان‌ها و تطبیق ساخت‌وسازها با ضوابط و مقررات بر اساس استانداردهای معماری است که توسط دفتر معماری و معاونت شهری بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰ امام انجام می‌گیرد. در همین راستا از سال گذشته طراحی ۱۳ هزار و ۹۱ واحد مسکونی در قالب ۱۹۱ پروژه به سال جاری منتقل شد. بدین‌معنا که اینها پروژه‌هایی هستند که زمین دارند و طراحی آنها شروع شده است. در ابتدای سال جاری پیشرفت پروژه‌های طراحی ۱۸ درصد بود و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال به پیشرفت ۹۴ درصدی برسد. همچنین به دلیل پیشرفت قابل‌توجه طراحی، این نقشه‌ها برای احداث بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی سال جاری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: توانستیم طراحی نزدیک به ۱۶ هزار واحد مسکونی را شروع کنیم و طبق برنامه در بخش طراحی، نزدیک به سه هزار واحد مسکونی جلوتر از پروژه‌ها هستیم. بدین‌معنا که به جای طراحی ۱۹۱ پروژه، ۲۲۹ پروژه را طراحی کردیم. امیدواریم با رونق بازار مسکن سرعت ساخت و ساز پروژه‌های بنیاد مسکن را نیز افزایش دهیم.

این مقام مسئول درباره مشکلاتی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی سالیان اخیر با آن مواجه بود به رکود بازار مسکن اشاره کرد و گفت: امیدواریم با رونق بازار مسکن بخشی از مشکلات که شامل تامین اعتبارات می‌شود حل شوند و بدین‌ترتیب با افزایش قدرت اقتصادی متقاضیان به اجرای پروژه‌ها سرعت بدهیم.

وی در پایان درباره پروژه‌های انتقالی افزود: بنیاد مسکن بطور متوسط سالیانه ساخت ۱۵ تا ۲۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه دارد و چون ساخت یک واحد مسکونی بیش از دو سال زمان می‌برد اتمام بخشی از آنها تحت‌عنوان پروژه‌های انتقالی به سال بعد موکول می‌شود.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات