قیمت بلیت قطار متغیر می‌شود؟

قیمت بلیت قطار متغیر می‌شود؟

http://www.bananews.ir/در صورتی که یکی از اصلی‌ترین راهبردهای دولت در عرصه مسافرت‌های داخلی کشور افزایش استفاده از قطار به حساب می‌آید، اما از سوی دیگر حتی قیمت‌های فعلی بلیت نیز در بسیاری از مواقع نمی‌تواند نیازهای شرکت‌های ریلی را پاسخ دهد. از این‌رو راه‌آهن از طرح جدیدی سخن گفته که تا حد زیادی می‌تواند آینده بازار بلیت قطار را به بلیت هواپیما نزدیک کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پس از افزایش قیمت بلیت قطار در سال ۱۳۹۳ که البته پس از ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی از سوی شرکت راه‌آهن اتفاق افتاد، بعضی از شرکت‌های ریلی اعلام کردند هنوز نرخ بلیت‌هایشان نسبت به سود حداقلی فاصله داشته و برای رسیدن به شرایط حداقلی هنوز نیاز به افزایش قیمت بلیت وجود دارد.

با وجود این گمانه‌زنی‌ها شرکت راه آهن به دلیل نبود کشش در بازار و البته پیگیری هدف بلندمدت خود در جذب حداکثر مسافر برای سفرهای درون‌کشوری ترجیح داد تمام این بحث‌ها را کنار گذاشته و نرخ بلیت را برای مدتی نسبتا طولانی ثابت نگه دارد.

هرچند در آمارهای جدید به خوبی مشخص است که این هدف‌گذاری حداقل در برخی حوزه‌ها روند مثبت به خود گرفته و مسافران بیشتری را جذب کرده است، اما هنوز تا آنچه هدف بزرگ دولت در تبدیل شدن قطار به انتخاب نخست مردم وجود دارد فاصله طولانی باقی‌مانده است.

در این بین قطعا فراهم‌ آوردن شرایط حداقلی شرکت‌های ریلی برای بهبود وضعیت ناوگان و کیفیت خدمات‌شان جزو اصلی‌ترین راهبردهایی است که باید پیگیری شود.

به این ترتیب قائم مقام راه‌آهن پیشنهاد جدیدی مطرح کرده که در صورت پیگیری و تصویب می‌تواند بخشی از معضلات و مشکلات این حوزه را برطرف کند.

این پیشنهاد به نوعی وضعیت بازار بلیت قطار را شبیه به بلیت هواپیما می‌کند به این ترتیب که در صورت نهایی شدن این پیشنهاد بازار بلیت در حوزه ریلی نیز فصلی خواهد شد و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌توانند براساس نوع مسیر، کیفیت خدمات و البته زمان سفر نسبت به نرخ‌گذاری بلیت‌هایشان اقدام کنند.

با توجه به بالا‌بودن نسبی تنوع خدمات در عرصه ریلی در قیاس با عرصه هوایی کشور به نظر می‌رسد در صورت نهایی شدن این گزینه بیشتر بتوان بر روی آزاد‌سازی نرخ بلیت و گسترش انتخاب‌های مردم حساب کرد.

از سوی دیگر نیز با توجه به این‌که بسیاری از شرکت‌ها در فصل‌هایی از سال مجبور می‌شوند برای پر کردن قطارهایشان اقدام به ارائه‌ی تخفیفات بکنند، این گزینه جدید می‌تواند این تخفیف‌ها را سامان‌ بخشیده و به تثبیت گزینه‌های متنوع در بازار بلیت قطار منجر شود.

هرچند هنوز این صحبت از سوی هیچ یک از شرکت‌های ریلی با واکنشی جدی روبه‌رو نشده، اما در صورت پیگیری آنها و ارائه‌ی پیشنهاد رسمی به راه‌آهن می‌توان به نهایی شدن آن در ماه‌های آینده امیدوار بود.

 

ایسنا

    نظرات