مسکن مهر وضعیت زندگی شهری را نامطلوب‌تر می‌کند

مسکن مهر وضعیت زندگی شهری را نامطلوب‌تر می‌کند

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نباید به انسان کالایی نگاه کنیم، سیاست‌های مسکن مهر را در این راستا دانست و گفت: با انجام مسکن مهر قطعا وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی نامطلوب‌تر خواهد شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir عباس آخوندی در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران اظهار کرد: برای شناخت وضع موجود یکی از نکاتی که باید مدنظر قرار گیرد کمی‌گرایی است که در ایران به خصوص در ۱۰ سال گذشته مطرح شده است. مسکن جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی دارد لذا خلاصه‌کردن آن به چهاردیواری در بیابان مثل این است که به انسان، کالایی نگاه کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات دوره قبلی در بخش مسکن کالایی کردن انسان‌ها بود، این گرایش کمی‌کردن که همه چیز را به عدد و رقم تبدیل کنیم یک خطر جدی است که من به شدت از آن پرهیز می‌کنم، حتی در بازدید از کشورهای سوسیالیستی هم در این حد افراطی کالایی کردن انسان که تحت عنوان مسکن مهر از آن یاد می‌شود ندیدم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هنوز هم عده‌ای به دنبال این هستند که از مسکن مهر از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی دفاع کنند، تصریح کرد: این طرح قابل دفاع نیست، لذا انتظار ما این است که حداقل در این دانشگاه به این مساله پرداخته شود و اگر این اقدام صورت نگیرد، هر لحظه ممکن است گرایش‌های پوپولیستی و خانمان‌برانداز در شهرها دنبال شود.

آخوندی مشکل دیگر بخش مسکن را شهرفروشی دانست و ادامه داد: شهرفروشی، تهران را به یک کارگاه بی‌پایان با هدف سوداگری محض تبدیل کرده و معلوم نیست چه هدفی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: حق نفس کشیدن مردم در حال فروش است و هیچ کس در این شرایط احساس آرامش نمی‌کند، چرا که ما در یک هرج و مرج برنامه‌ریزی‌ شده گسترده قرار داریم که اگر به آن نپردازیم با راحل‌های ساده‌انگارانه نمی‌توان کارها را پیش برد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: معادله شهرفروشی در دهه ۶۰ آغاز شد و معادله مداخله دولت در زندگی خصوصی مردم در دهه ۸۰ در بخش مسکن صورت گرفت.

به گفته آخوندی شهر باید ایده داشته باشد تا بتوان آن را به نسل‌های بعدی هدیه کرد، لذا قابلیت زندگی در شهر مساله‌ی مهمی است و در دنیای مدرن قابلیت تحرک بسیار مهم است که بحث مسکن را نمی‌توان از حمل‌ونقل منفک دانست؛ کاری که در دهه گذشته به آن پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: این تفکیک باعث شد که رابطه مرکز شهر و پیرامون را از دست بدهیم. شهرهای جدید منفصل از حمل‌ونقل ساخته شده‌اند. هنوز بعد از ۳۰ سال حمل‌ونقل پردیس، اندیشه و کرج حل نشده است، چرا که ما از یکپارچگی توسعه شهری و حمل‌ونقل غافل بودیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز ۱۸ میلیون نفر در سکونتگاه‌های نامطلوب زندگی می‌کنند که تقریبا یک سوم جامعه شهرنشینی را تشکیل می‌دهند که با انجام مسکن مهر قطعا این آمار افزایش می‌یابد.

آخوندی با طرح این سوال که در این شرایط چه باید کرد، گفت: اعتقادم این است که در شرایط سخت فعلی روش‌های دوپینگی کمکی به ما نمی‌کند، لذا باید راحل‌های ساختاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید نهادهای مالی را به منظور تجهیز مالی، افزایش قدرت خرید و افزایش قدرت ساخت ایجاد کنیم. در این زمینه نیاز به سیستم‌های صندوق پس‌انداز و تسهیلات داریم. نیاز به انواع تضمین داریم که اگر خانواده‌ای ساختمانی را می‌خرد در زمان مقرر و با کیفیت تحویل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم‌اکنون وضعیت مسکن در اقتصاد تبدیل به چالشی شده که در عین حال فرصت است. از جهت رکود، چالش است و از جهت پیشرو بودن اقتصاد برای خروج از رکود می‌تواند فرصت باشد.

آخوندی با تاکید بر این‌که من اگر مسوول مدیریت اقتصاد بودم حتما وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کردم، اظهار کرد: به همین منظور باید جامعه را برای کارهای بنیادین آماده کنیم، چون حرف‌های دلخوش‌کننده بیشتر باعث ترویج ناامیدی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که روزنامه‌ها می‌گویند ما در بخش مسکن مازاد عرضه وجود دارد، گفت: پیچیدگی بازار مسکن این است که یک کالای استاندارد و هموژن نیست. نمی‌توان یک واحد را با واحد دیگری مقایسه کرد باید ببینیم مازاد عرضه در کجا داریم و با چه وضعیتی. در عین حال که ممکن است در بازار سوداگرانه مازاد عرضه داشته باشیم، در بازار واقعی با کمبود مواجهیم، بنابراین گفتن این‌که ما با مازاد عرضه مواجهیم معلول آن تفکری است که مسکن را یک کالای همسان می‌بیند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: عده‌ای به دنبال مداخله گسترده دولت در بخش مسکن هستند که باعث مشکلات می‌شود، عده‌ای دیگر می‌گویند به سیستم شهرفروشی برگردیم، چون می‌تواند اقتصاد را راه بیندازد اما پیدا کردن نقطه تعادل کار پیچیده‌ای است و این اقدامی است که ما به دنبال آن هستیم.

آخوندی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که ظرفیت‌های بازار سرمایه، بازار پولی و بانکی و همچنین ظرفیت دارایی‌های غیرنقدی را در بخش مسکن به کار بگیریم. ما زمین‌های شهری، انواع امتیازها، ظرفیت‌های اداری و تجاری پیرامون جاده‌ها، فرودگاه‌ها و بسیاری دیگر از ظرفیت‌ها را داریم که قابلیت نقد‌شوندگی ندارند و نیاز به واسطه‌هایی داریم که این ظرفیت‌ها را به دارایی تبدیل کنند.

وی در عین حال گفت: باید سطح و نوع مداخله دولت ارزیابی شود قطعا بدون مداخله دولت مشکل مسکن خود به خود حل نمی‌شود، اما باید در نظر بگیریم که آیا مثل مسکن مهر به سوی خانه‌سازی برویم یا به بازار آزاد و بازار سوداگرانه. این نقطه تعادل و اجماعی است که باید به آن برسیم. در این بازار بلبشو رسیدن به اجماع کار بسیار پیچیده‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: حتما نیاز به مداخله دولت داریم ولی بسیار محدود. مداخله دولت باید نهادسازی باشد نه اجرای پروژه‌ها. باید مداخله دولت را از طریق یک یا چند نهاد توسعه‌ای ساماندهی کنیم.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه ششم اشاره کرد و ادامه داد: گزارش کمیته شهرسازی نشان داد که ۶۵ درصد منابع شهرداری‌ها از محل فروش عوارض ساختمان تامین می‌شود این اصطلاح محترمانه فروش آینده شهر است، بنابراین نیاز به عوض کردن نظام حکمرانی شهر داریم.

وی خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته میزان تورم مسکن از میزان تورم عمومی کمتر بوده که یکی از دلایل آن کنترل سوداگری بوده است، لذا راه‌حل ما بازگشت به سطح‌بندی شهرهاست، توسعه شهرهای میانی و جلوگیری از گسترش شهرهاست.

وزیر راه و شهرسازی خانه‌سازی جدید در شهرهایی همچون تهران و مشهد را کار پسندیده‌ای ندانست و گفت: باید پخش کردن خدمات اشتغال در شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته آخوندی خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد حجم مهاجرت به شهرهای بزرگ به شدت کنترل شده و جریان مهاجرت از این شهرها به شهرهای میانی آغاز شده است، لذا در شهرهای میانی امکان تسهیلات مالی فراهم شود. نباید شهر ۱۴ میلیونی تهران و اطراف‌ش به ۲۰ میلیون نفر برسد بنابراین باید به شهرهای دیگر برویم و با صداقت و شفافیت این را به مردم بگوییم.

وی به کیفیت زندگی در شهرها اشاره کرد و اظهار کرد: ما در یک سال گذشته بحث بازآفرینی شهری را دنبال کردیم و به این مساله پرداختیم که آیا ما همچنان باید طرح‌های جامع و تفضیلی را ادامه دهیم. شهر مشهد یک مساله دارد، کاشان یک مساله‌ی دیگر دارد. فرآیند بازآفرینی سبزوار با تبریز یکی نیست، لذا اندیشه بازآفرینی در یکسال گذشته در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفته است.

 

ایسنا

    نظرات