اعطای وام مسکن بر خودرو ارجحیت داشت/ وام مسکن را متمرکز بر کلانشهرها نکنیم

اعطای وام مسکن بر خودرو ارجحیت داشت/ وام مسکن را متمرکز بر کلانشهرها نکنیم

http://www.bananews.ir/رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر پیش از خودرو مسکن در اولویت قرار میگرفت در اشتغال زایی نیز تاثیر میگذاشت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:موضوعاتی که در پرداخت وام خودرو به آن توجه نشد باید در در پرداخت وام مسکن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این وام باید به مسکن هایی تعلق بگیرد که استاندارد های لازم را دارند یعنی از کیفیت ساخت شناسنامه دار بودن برخوردار باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتغال زایی در مسکن به مراتب بیشتر از خودرو است گفت: اگر پیش از خودرو مسکن در اولویت قرار میگرفت نه تنها در بهبود تولید موثر بود بلکه اشتغال زایی هم ایجاد میشد.

هاشمی تصریح کرد: همان طور که وام خودرو ۸۰درصد هزینه راتامین میکرد وام مسکن هم باید بتواند مبلغ قابل توجهی از خرید یا هزینه ساخت را فراهم کند.

وی با بیان اینکه شرایط پرداخت وام هم باید در دستور کار قرار بگیرد ادامه داد: این شرایط باید برای افراد حقوق بگیر و کم درآمد جامعه فراهم شود.

هاشمی با تذکر بر این نکته که پرداخت وام ها نباید متمرکز برکلان شهرها باشد زیرا موجب افزایش مهاجرت خواهد شد و گفت: برای ارتقای این سیاست ها و اهداف کلان نظام بهتر است که وام خرید یا ساخت مسکن به روستا ها و شهرهای کوچک تعلق گیرد و شرایط و سقف مناسب تری هم داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سقف واحدها باید از قبل پیش بینی شود واگر قرار است ثبت نامی صورت بگیرد باید به مرور اعلام شود اظهار داشت: نباید مردم به امید دریافت این وام اقدامی به خرید یا ساخت کنند زیرا اگر به هر دلیلی شرایط دریافت وام را نداشته باشند متضرر می شوند پس ثابت بودن شرایط و وجود برنامه زمان بندی مناسب برای شمولیت این وام جز اصول مهم پرداخت وام باشد.

هاشمی اظهار داشت: اعدادورقم های بازپرداخت این وام نباید بالا باشد تاطیف قابل حمایت و پشتیبانی بتوانند به نحو احسن از آن بهره مند شوند.

وی افزود:سپرده گذاری و هزینه بازپرداخت بالا و اینکه چه مقدار از قیمت تمام شده مسکن را در بر میگیرد از مواردی هستند که باید به صورت کارشناسانه مورد بحث قرار گیرند.

وی در پایان تصریح کرد: اولویت بندی باید به صورت موضوعی باشد یعنی قید شود که به طرف کارگر، کارمند ، آموزش و پرورش ، دانشگاهی و... تعلق بگیرد و یا اینکه به صورت موضعی باشد یعنی اینکه شامل حال کدام شهر ها و روستاها میشود.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات