سهم ۹۰ درصدی دولت روسیه در نوسازی بافت فرسوده و تأمین اعتبارات شهرداری

سهم ۹۰ درصدی دولت روسیه در نوسازی بافت فرسوده و تأمین اعتبارات شهرداری

http://www.bananews.ir/عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت روسیه در نوسازی بافت فرسوده و همچنین تأمین اعتبارات شهرداری ها سهم ۹۰ درصدی دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، معصومه آباد درباره سفر اخیر خود به روسیه به همراه شهردار تهران، اظهار داشت: هدف اصلی این سفرها برقراری روابط دوجانبه بین شهرهاست که منجر به توسعه و تحکیم روابط دو کشور می‌شود.

وی افزود: در سفر اخیری که به روسیه انجام شد مهمترین دستاورد، همکاری بین شهرداری تهران و شهر مسکو بود که بر این اساس اولویت‌هایی برای یکدیگر تعریف کردند که از جمله آنها میتوان به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، برنامه‌ریزی‌های شهری، همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو شهر و همچنین ارائه خدمات و رفاه عمومی به افراد نیازمند اشاره کرد.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: در این راستا تفاهمنامه‌ای بین شهرداران روسیه و تهران امضا شد. امضای این تفاهم نامه فرصت بسیار خوبی برای دو شهر ایجاد می‌کند تا بتوانند ذیل اولویت‌های تعیین شده تبادل تجربه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این سند همکاری که بین دو شهر امضا شد ملاقات‌های دیگری صورت گرفت که از جمله آنها می‌توان به ملاقات با رئیس دومای مسکو اشاره کرد. در این ملاقات نسبت به توسعه روابط فنی، اقتصادی و بهره‌برداری از تجاربت طرفین تاکید وجود داشت. یکی از نکات حائز اهمیت در این سفر این بود که به طور عملی و اجرایی جامعه شهری از مدیریت یکپارچه بهره‌مند هستند، این در حالی است که در شهر تهران شورا تحت عنوان مدیریت شهری بر شهرداری نظارت دارد.

آباد ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر در این سفر ملاقات با رئیس کمیسیون شهرسازی دومای مسکو بود؛ در سخنان وی مشخص شد ۹۰ درصد از اعتبارات شهرداری از طریق درآمدهای مالیاتی دولت تامین می‌شود این در حالی است که شهر تهران با عوارضی اداره می‌شود. ۱۰ درصد دیگر از درآمد این شهر نیز از طریق عوارض روتین نه عوارض مربوط به ساخت و ساز تامین می‌شود که این امر به پایداری شهر و درآمد پایدار آن کمک می‌کند.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر گفت: نکته قابل توجه دیگر مشارکت دولت در نوسازی ساختمان‌های فرسوده بود. ما سال‌هاست که در نوسازی بافت‌های فرسوده انتظار داریم مردم با توان محدود خود شرایط غیر ایمن‌ بافت‌ فرسوده را از بین ببرند و آنها را احیا کنند اما این امر محقق نمی‌شود در حالی که در شهر مسکو حدود ۹۰ درصد سهم نوسازی یک بافت فرسوده توسط دولت تامین می‌شود و مردم تنها در ۱۰ درصد آن دخیل هستند.

و ی در ادامه سخنان خود گفت: در حوزه ایمنی و بافت فرسوده وقوع یک حادثه طبیعی بزرگترین آسیبی است که مردم را تهدید میکند اما متاسفانه نتوانسته‌ایم توفیقی در نوسازی بافت فرسوده داشته باشیم، ولی مدلی که آنها برای احیای بافت فرسوده و حتی نوسازی و مرمت بافت میراسی خود داشتند تجربه خوبی بود و می‌توانیم از آن در شهر تهران بهره بگیریم یعنی از مشارکت ۱۰۰ درصد مردم صرفنظر کنیم.

آباد گفت: مشاهده مدل‌ها و تجارب موفق این شهرها می‌تواند به مدل‌سازی‌ در کشور خودمان کمک کند اما به شرط اینکه اراده جمعی برای آن وجود داشته باشد در غیر این صورت تغییری در شهر مشاهده نخواهد شد که نمی‌توان نام آن را بی‌نتیجه بودن رفتن به این سفر دانست.

 

تسنیم

    نظرات